Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:20

29
بهمن
كمر درد (1)

كمر درد (1)

تقریبا تمام خانم‌ها در یك مرحله یا مقطع سنی، كمر درد را تجربه می‌كنند. این اتفاق تا قبل از پنجاه سالگی گاه چندین بار رخ می‌دهد.

دکتر محسن توکلی؛ متخصص ارتوپدی

 

 

 

اگر دردتان تازه است و قبلاً آن را تجربه نكرده‌اید و یا اگر مشكل قدیمی‌تان دوباره بروز كرده و دردی كه از آن رنج می‌برید، دردی كهنه است، حالا زمان رهایی از آن فرا رسیده است و باید بهترین روش درمانی را برای بهبود دردتان بیابید. گاهی اوقات درد دقیقا در ناحیه پشت كمر می‌پیچد و دردی ناگهانی و بسیار شدید و جانكاه است؛ طوری كه حتی نمی‌توانید لحظه‌ای صاف بایستید و فكر می‌كنید هر لحظه بدتر هم می‌شود. نه می‌توانید بایستید و نه بنشینید.

ابتدا قسمت بالا یا پایین كمرتان درد دارد و بعد كم‌كم قسمت‌های دیگر نیز منتقل می‌شود. خبر خوب اینكه اغلب كمر دردها، چه تند و تیز باشند و چه كند و مداوم، در عرض چند هفته برطرف می‌شوند و شما می‌توانید كارهای بسیاری برای تسریع بهبودی انجام دهید؛ اما متاسفانه10 درصد افرادی كه از كمر درد رنج می‌برند، معمولاً مدت‌های طولانی این درد را دارند.

در چنین شرایطی چند روش درمانی را تجربه كنید تا موثرترین آنها را بیابید. تقریبا تمام خانم‌ها در یك مرحله یا مقطع سنی، كمر درد را تجربه می‌كنند. این اتفاق تا قبل از پنجاه سالگی گاه چندین بار رخ می‌دهد. دانستن اینكه چگونه از این درد خلاص شوید، كلید امید اصلی است. گاهی اوقات ساده‌ترین روش‌های درمانی، موثرترین آنها هستند. برخی از انواع كمر دردها را می‌توان با روش‌های خانگی درمان كرد؛ ولی برخی دیگر نیاز به جراحی و درمان‌های بسیار جدی‌تر دارند.

 بایدها

 1- فعال بمانید

گروهی از پژوهشگران، بررسی كاملی روی بیش از 200 فرد مبتلا به كمر درد انجام دادند. این افراد سه هفته بعد از شروع درد و آسیب‌دیدگی مورد بررسی قرار گرفتند و بالاخره معلوم شد افرادی كه حتی با وجود درد، كارهای معمولی را به هر زحمتی كه شده انجام می‌دهند، درد كمتری در مقایسه با آنهایی كه با شروع درد راهی رختخواب می‌شوند، دارند. در روز خوابیدن در رختخواب در اثر كمر درد باعث كند شدن روند بهبودی می‌شود.

 2- از كمپرس سرد استفاده كنید.

در طول دو روز نخست پس از شروع كمر درد، هر ساعت یكبار، از كمپرس یا كیسه سرد استفاده كنید و آن را به مدت 15 دقیقه در پشت خود نگه دارید. البته توجه داشته باشید کیسه یخ تماس مستقیم با پوست نداشته باشد. سرمای این كمپرس باعث كاهش التهاب و تورم عضلات می‌شود، درد را كم و ترمیم بافت‌ها را تسریع می‌كند.

 3- از NSAID‌ها استفاده كنید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروكسن باعث كنترل درد می‌شوند و التهابات را نیز كاهش می‌دهند. با تجویز پزشك می‌توانید 7-3 روز از این دارو‌ها استفاده كنید.

 نباید‌ها

 1- در ورزش كردن زیاده‌روی نكنید

بهتر است برخی حركت‌های قدرتی و كششی مربوط به كمر را تا زمان بهبودی انجام ندهید. طبق تحقیقات اگر در چند روز نخست ابتلا به كمر درد، برخی حركات و ورزش‌های خاص كمری انجام دهید، مجبور می‌شوید تا شش روز بیشتر درد را تحمل كنید در طی دوران درد فقط حركات معمولی و عادی هر روزه را انجام دهید.

 2- در روزهای ابتدایی درد از كمپرس گرم استفاده نكنید

استفاده از پدها گرمایی كمردرد و كمپرس‌های گرم باعث افزایش جریان خون در آن بخش از بدن می‌شود و همین مساله التهاب را افزایش می‌دهد؛ به خصوص در دو روز نخست. اما بعد از كاهش تورم و التهاب، یعنی پس از گذشت روزهای اولیه می‌توانید با استفاده از كمپرس گرم عضلات خود را شل و نرم كنید و درد را تسكین دهید.

 3- استفاده مداوم از كرم‌های كاهش دهنده درد را فراموش كنید.

ایجاد احساس گرما در اثر استفاده از این كرم‌ها، احتمالاً برای شما خوشایند خواهد بود؛ اما این كرم‌ها و پمادها تاثیری در تسكین درد ندارند.

مسلما هیچ یك از ما نمی‌خواهیم دردمان طولانی شود. برخی از این روش‌ها برای كمردرد موثر هستند و می‌توانید بعد از مشورت با پزشك، یكی از آنها را انتخاب كنیم...

 

 

برای خواندن بخش دوم- كمر درد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: دردی كهنه، درد كمر چيست، درد در ناحيه پشت، كمر دردها، شروع كمر درد، ناپروكسن، تسكین درد تعداد بازديد: 788 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز