Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 03:55

3
اسفند
غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (1)

غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان (1)

بیشترین نیاز بدن به پروتئین‌ها زمانی است كه یك عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشید. پس از جراحی‌های ارتوپدی، معده، روده‌ای و قلبی – عروقی لازم است مصرف پروتئین بدن بیشتر شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

گوشه‌ای تنها نشسته ام. دست‌ها روی سر، شانه‌ها افتاده، چهره‌ای پر از استرس و تشویش. در تنهایی خویش زانوی غم بغل گرفته‌ام؛ چرا كه امروز آخرین روز تعطیلات است. قبلا برنامه‌ریزی كرده بودم كه بعد از تمام شدن تعطیلات سال نو، با یك عمل جراحی، خال گوشتی بزرگی را كه روی شانه‌ام به وجود آمده بود، بردارم.

تنها چیزی كه احتیاج داشتم، نیروی از دست رفته جوانی‌ام بود تا با آن دوباره احساس شور و حرارت كنم و دوباره تازه شوم. پزشكم می‌گوید: بدن شما موقع درگیری با عامل استرس‌زا، هورمون استرس ترشح می‌كند تا در هنگام نیاز با استرس مقابله كنید. اما وقتی ترشح آنها ادامه یابد و بدون آنكه مورد استفاده بدن قرار گیرند، مرتبا روی هم انباشته شوند، نتیجه عكس می‌دهند و موجب تحلیل رفتن انرژی بدن و تضعیف سیستم ایمنی و آسیب رسیدن به برخی ارگان‌ها می‌شوند.

در چنین مواقعی شما می‌توانید ترشح این هورمون‌ها را كاهش دهید و با حفظ آرامش خود، از اثرات منفی استرس روی جسم و ذهن‌تان بكاهید. برای رسیدن به چنین هدفی باید حتما خود را با یك برنامه غذایی سالم و مغذی تقویت كرده و در كنار آن ورزش كنید. ورزش كمك می‌كند با تنش‌های زندگی مقابله كنید، وزن خود را تحت كنترل داشته و همواره پر انرژی و پرنشاط باشید.

پروتئین‌ها، كالری‌ها، اسیدهای چرب امگا3، آنتی‌اكسیدان‌ها و مواد معدنی، كلیدهای طلایی تغذیه مناسب هستند. وقتی نیاز به یك عمل جراحی ساده و كوچك داشته باشید، داشتن چنین رژیم غذایی به درمان شما كمك بسیاری می‌كند و جدای از بهبودی زخم و التیام درد، خستگی و كوفتگی پس از عمل جراحی را نیز بسیار كاهش می‌دهد.

پروتئین‌ها

به عضلات خود نگاه كنید، پوستتان را لمس كنید، به ضربان قلب خود گوش كنید؛ اینها فقط بخش‌های كوچكی از بدن‌تان هستند كه از پروتئین‌ها ساخته شده‌اند. پروتئین‌ها تقریبا 17 درصد از وزن بدن را تشكیل می‌دهند و برای رشد و تمام فرایندهای بیولوژیكی بدن، انقباض عضلات، سیستم ایمنی و انتقال ضربه‌های عصبی، ضروری هستند.

بیشترین نیاز بدن به پروتئین‌ها زمانی است كه یك عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشید. پس از جراحی‌های ارتوپدی، معده، روده‌ای و قلبی – عروقی لازم است مصرف پروتئین بدن بیشتر شود.

پژوهشگران برای بررسی تاثیر مصرف پروتئین روی بدن، از چند موش آزمایشگاهی استفاده كرده و به این نتیجه رسیدند كه با رژیم‌های غذایی پر پروتئین، سیستم ایمنی تقویت، عضلات بدن محكم‌تر و تراكم مواد استخوانی بیشتر می‌شود. اما سوالی كه پیش می‌آید این است: فردی كه مورد عمل جراحی قرار گرفته، به چه میزان پروتئین احتیاج دارد؟

میزان پروتئین مورد نیاز چنین فردی، روزانه 79-90 گرم است. البته این میزان مربوط به زنانی است كه حدود 65 كیلو وزن دارند. اما نیاز بدن به پروتئین در مورد زنی كه جراحت ندارد و در سلامت كامل است، روزانه 48 گرم می‌باشد. این مقدار پروتئین را می‌توان در بسیاری از غذاهای با كیفیت یافت.

اگر مشكل كم اشتهایی دارید، بهتر است غذاهایی را میل كنید كه پروتئین بالا و بافتی نرم و ساده دارند؛ مثل فرنی، ژله، نیمرو، ماكارونی، پنیر و... همچنین می‌توانید در سوپ خود مقداری شیر بریزید تا هم طعم بهتری پیدا كند و هم پروتئین بیشتری به بدن‌تان برسد.

یك عدد تخم‌مرغ حاوی 7 گرم پروتئین است. 300 گرم ماهی و 30 گرم مرغ نیز هر كدام 7 گرم پروتئین دارند. 200 گرم نخود 16 گرم، 220 گرم شیر سویا 8 گرم و 30 گرم بادام زمینی 7 گرم پروتئین دارد.

همان‌طور كه قبلا نیز گفته شد، افرادی كه به تازگی مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند، لازم است پروتئین بیشتری را جذب كنند؛ اما در حالت عادی، بدن ما به میزان مناسبی پروتئین احتیاج دارد؛ خصوصا اگر مرتب ورزش می‌كنید. خوردن پروتئین و غذاهای پروتئین‌دار قبل از ورزش كردن، از آسیب‌دیدگی‌های كوچك عضلانی جلوگیری می‌كند.

بهتر است قبل از ورزش كردن غذای مختصری كه حاوی پروتئین و كربوهیدرات است میل كنید؛ مثل یك فنجان شیركاكائو، ماست، پنیر، شیر، كلوچه.

كالری‌ها

بدن ما به میزان متناسبی كالری نیاز دارد. متخصصان علم تغذیه توصیه می‌كنند در رژیم غذایی خود از مواد غذایی در حد استاندارد استفاده كنیم. یعنی در عین حال كه مواد غذایی كاملا مغذی و سالم باشند، كالری زیادی هم نداشته باشند. میوه‌ها، سبزیجات و تمام دانه‌های كم چرب برای این منظور مناسبند.

مهم ترین نگرانی ورزشكاران به هنگام آسیب‌دیدگی، ناتوانی فیزیكی برای ادامه ورزش است. در چنین مواقعی ورزشكاران نیاز بیشتری به انرژی دارند و این انرژی از طریق كالری‌ها به دست می‌آید. بخشی از كالری‌های دریافتی بدن صرف ترمیم ماهیچه‌ها می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- غذاهای موثر در بازیابی نیرو و افزایش توان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: هورمون استرس، غذاهاي نيرو بخش، احساس شور و حرارت، برنامه غذایی سالم، پروتئین‌ها، مشكل كم اشتهایی، كالری‌ها تعداد بازديد: 653 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز