Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:39

31
خرداد
درمان مگس پران و پارگی شبکیه توسط متخصص شبکیه

درمان مگس پران و پارگی شبکیه توسط متخصص شبکیه

شبکیه پوشش داخلی چشم است. این بافت نازک و حساس به نور است که بینایی را در فرد ایجاد می کند. پارگی می تواند در شبکیه شکل بگیرد و خطر جداشدگی و پارگی شبکیه و از بین رفتن شدید بینایی را ایجاد می کند.

شبکیه پوشش داخلی چشم است. این بافت نازک و حساس به نور است که بینایی را در فرد ایجاد می کند. پارگی می تواند در شبکیه شکل بگیرد و خطر جداشدگی و پارگی شبکیه و از بین رفتن شدید بینایی را ایجاد می کند. جدا شدن شبکیه یک مشکل جدی است. متخصص شبکیه چشم باید فوراً آن را معاینه کند و بهترین درمان را در نظر بگیرید زیرا در صورت عدم درمان ممکن است بینایی از بین برید.

معاینه دقیق و به موقع توسط چشم پزشک با استفاده ازاعمال فشار جزئی بر چشم  و  یا لنز 3 آینه مهمترین مرحله در تشخیص پارگی شبکیه است. در مواردی که به دلیل خونریزی بیش از حد ، دید محدودی از شبکیه وجود دارد ، ممکن است برای تشخیص پارگی شبکیه از سونوگرافی چشم استفاده شود.

 

علائم پارگی شبکیه

بیمار مبتلا به پارگی حاد شبکیه ممکن است شروع ناگهانی لکه های سیاه یا "شناور" (مگس پران) در چشم آسیب دیده را تجربه کند. اگر جداشدگی همراه با خونریزی باشد ممکن است فرد تاری دید را احساس کند. . اما در برخی موارد ، پارگی شبکیه ممکن است علائم قابل توجهی را نشان ندهد.

هرچه سن بالاتر می رود ، زجاجیه در چشم ما شروع به نازک تر شدن می کند و این احتمال پارگی و جدا شدگی شبکیه یا همان  زجاجیه را افزایش می دهد. شبکیه جدا شده باید سریعاً توسط چشم پزشک معاینه شود. در غیر این صورت ، فرد می تواند بینایی را در این چشم از دست دهد.

عوامل خطر

عوامل زیر خطر جدا شدن شبکیه را افزایش می دهد:

  • سن بالا - جدا شدن شبکیه در افراد بالای 50 سال شایع است
  • جداشدگی شبکیه قبلی در یک چشم
  • سابقه خانوادگی جداشدگی شبکیه
  • نزدیک بینی شدید (نزدیک بینی)
  • جراحی چشم مانند برداشتن آب مروارید یا گلوکوم
  • آسیب دیدگی شدید قبلی
  • بیماری های دیگر چشم یا اختلال قبلی ، از جمله  یووییت یا نازک شدن شبکیه محیطی 
  •  مصرف داروهای گلوکوم که مردمک را کوچک می کند

درمان

اگر پارگی شبکیه به سرعت قبل از پیشرفت جدا شدن شبکیه تشخیص داده شود ، درمان نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. این عارضه معمولاً با لیزر یا روش انجماد (کرایوتراپی) درمان می شوند. درمان در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود و بسیار مؤثر و کاملاً بی خطر است.

از بی حسی موضعی  استفاده می شود ، و این روش ها درد بسیار کمی را خواهد داشت. . بعد از درمان پارگی ، همچنان خطر ابتلا مجدد وجود دارد. بنابراین باید تحت نظر پزشک باشید. همه پارگی های شبکیه نیاز به درمان ندارند. برخی پارگی ها  خود به خود بهبود می یابند.

 

مگس پران چیست؟

همانطور که از نام آنها پیداست ،این عارضه معمولاً کوچک و به نظر می رسد مانند لکه ها یا مگس های در دید فرد شناور می شوند. آنها با حرکت دادن چشم ها حرکت می کنند و بیشتر در برابر پس زمینه روشن روشن مانند دیوار سفید یا رنگ روشن قابل توجه هستند. مهم علت ایجاد مگس پران ، پارگی زجاجیه می باشد. اگر زجاجیه از پشت چشم جدا شود ، به آن جداشدگی زجاجیه خلفی گفته می شود. مگس پران معمولاً با جدا شدن زجاجیه خلفی اتفاق می افتند. گاهی این عارضه جدی نیست و به مرور زمان محو می شوند یا از بین می روند. با جراحی می توان مگس پران های شدید را از بین برد ، اما جراحی مسلما خطراتی را به دنبال دارد و بندرت لازم است.

اگر نزدیک بینی هستند یا  عمل جراحی آب مروارید انجام داده اید یا در داخل چشم دچار التهاب (تورم) شده اید احتمال این که به این عارضه دچار شوید بیشتر است. بعضی اوقات افراد فلاشهای نوری که شبیه خطوط مبهم یا امواج گرما هستند را مشاهده می کنند که ممکن است در یک یا هر دو چشم ظاهر شوند و تا 20 دقیقه ادامه داشته باشند. این نوع فلاش ممکن است در اثر میگرن ایجاد شود. میگرن اسپاسم رگهای خونی در مغز است

همانطور که پیشتر اشاره شد مگس پران معمولا به خودی خود بهبود می یابد. اما افرادی که مکرر دچپار این عارضه شوند باید توسط متخصص شبکیه مورد معاینه قرار بگیرند تا با توجه به علت به وجود آمدن این عارضه بهترین روش درمان مگس پران چشم را تجویز نماید. اگر مگس پران به علت پارگی شبکیه رخ داده باشد، جراحی شبکیه چشم یا لیزر شبکیه چپشم با توجه به تشخص پزشک انجام میپذیرد. برای افرادی که گاهی دچار این عارضه می شوند توصیه می شود به آن توجه ها نکند.

با توجه به توضیحات ارائه شده چشم پزشکی که برای تشخیص و درمان مگس پران به آن مراجعه می کنید باید متخصص شبکیه چشم باشد. دکتر محمد باقر رجبی ، فوق تخصص لیزر و شبکیه چشم  از دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده خدمت رسانی در این حوزه می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه نمایید.

 

برچسب ها: رپورتاژ آگهی، پارگی شبکیه چشم تعداد بازديد: 960 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز