Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 19:11

22
اردیبهشت
لنزهای تماسی چشم (2)

لنزهای تماسی چشم (2)

وقتی لنز از روی چشم برداشته می‌‌شود، قبل از هر چیز لازم است تمیز گردد. لنزهای تماسی نرم بسیار ظریف هستند و باید با احتیاط و دقت دستکاری شوند وگرنه ممکن است آسیب ببینند.

 

برخی از بیماری‌های غیر چشمی كه استفاده از لنز را دچار اشكال می‌‌كنند کدامند؟

- بیماری قند، پركاری غده تیروئید، بیماری‌های دست و دهان مانند تب خال به علت تماس دائم دست و چشم، افرادی كه دارای زمینه حساسیت و آلرژی هستند و بالاخره افرادی كه مبتلا به بیماری آكنه روزاسه هستند. از این جمله می‌‌باشند.

 روش صحیح تمیز نمودن لنز چگونه می باشد؟

وقتی لنز از روی چشم برداشته می‌‌شود، قبل از هر چیز لازم است تمیز گردد. لنزهای تماسی نرم بسیار ظریف هستند و باید با احتیاط و دقت دستکاری شوند وگرنه ممکن است آسیب ببینند.

 دستهای‌تان را كاملاً بشویید تا كثیفی و جرم‌‌های آلوده را به چشمان‌تان وارد نكنید. از صابون‌‌های مرطوب كننده استفاده نكنید چون برای لنز شما خوب نیستند. دستهای‌تان را با حوله‌‌ای خشك كنید كه پرز نداشته باشد.

 ابتدا لنز یك چشم را خارج كنید با محلول مخصوص تمیز كنید تا مواد آرایشی شسته شود. بعضی محلول‌‌ها نیاز به سائیدن لنز دارند ولی بعضی دیگر فقط با ریختن محلول روی لنز تمام رسوبات را پاك می‌‌كنند. به هنگام به كارگیری محلول پاك كننده روی لنزهای تماسی نرم، لنز را به‌طور خطی (عقب و جلو) و نه دایره‌ای شكل بمالید.

این كار باعث به حداقل رساندن احتمال پارگی و بریدگی لبه‌های نازك لنز می‌شود. از پاك كردن لبه‌های خارجی یعنی جایی كه مواد زائد تجمع پیدا می‌كنند، اطمینان حاصل نمایید. به هنگام مالش جلو و عقب لنز انگشت شما باید از لبه لنز خارج شود و به كف دست برسد تا مطمئن شوید لنز كاملاً پاك شده است. سپس لنز را برگردانید و این كار را روی سطح دیگر لنز تكرار نمایید. پس از تمیز كردن لنز آن را كاملاً شستشو دهید.

 بلافاصله پس از پاك كردن لنزها هر كدام را به طور كامل با محلول ضد عفونی كننده بشوئید تا مواد زائد نرم شده برداشته شوند. سپس هركدام را در فرورفتگی مناسب خود در محفظه قرار دهید. هنگامی كه هر دو لنز را در محفظه نگهداری قرار دادید هركدام از فرورفتگی‌ها را به اندازه كافی با محلول ضد‌عفونی كننده پر كنید به نحوی كه سطح لنزها را بپوشاند. پوشیده شدن كامل لنزها با محلول را كنترل كنید.

 تمام این مراحل را برای لنز چشم مقابل انجام دهید.

 هرگز به نوك ظرف محلول‌تان دست نزنید و آن را با هیچ سطحی مثل دست یا صورت تماس ندهید.

 هرگز لنزتان را زیر شیر آب نشوئید زیرا ممكن است آلوده شود.

 وسایل لنز تماسی‌تان را تمیز كنید خصوصاً ظرف لنزتان را حتماً با آب گرم تمیز بشوئید و در معرض هوا خشك كنید.

ظرف لنزتان را هر ماه 1 مرتبه دور بیاندازید و از جای لنزی جدید استفاده كنید تا ریسك عفونت كاهش یابد.

 لنزتان را یك بار در روز تمیز كرده و ضدعفونی كنید تا هم چشم‌تان سالم‌تر باشد و هم با لنز راحت‌تر باشید.

 هرگز لنز خود را به دیگران جهت استفاده امانت ندهید زیرا از این طریق علاوه بر خطر آلودگی لنز احتمال انتقال بیماری‌های عفونی جدی مانند هپاتیت و ایدز وجود دارد.

 نكاتی كه در استفاده از لنز تماسی مهم می‌‌باشند چیست؟

 محل سكونت فرد و دسترسی وی به تجویز کننده لنز در مواقعی كه مشكل حادی برای فرد ایجاد شده باشد.

 توانایی فرد در نگهداری لنز مهم است مثلا افراد مسن، توانایی گذاشتن و برداشتن لنز را ندارند.

 شغل فرد و محیط زندگی فرد در استفاده از لنز تماسی اهمیت دارد. زندگی در محیط‌هایی كه گرد و خاك وجود دارد، وجود دود، هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز كمی تراكم اكسیژن مثلادر مناطق كوهستانی را باید در نظر داشت.

 مراقبت از لنز تماسی نرم

اصولاً نگهداری لنزهای تماسی نرم به خوبی وضعیت اول آنها یعنی محافظت آنها در برابر  آلودگی، تحریك، خشكی می‌باشد.

 «آلودگی» از سه منبع اصلی به دست می‌آید:

رسوبات اشكی (چربی‌ها، روغن‌ها، چرك‌ها، پروتئین‌ها، نمك‌ها، مایعات چشمی دیگر)

رسوبات انگشت (روغن، باكتری‌ها، كثافت، نیكوتین)

رسوبات اتفاقی (دود، آلودگی‌ها، ریمل، اسپری مو، سایه چشم)

 «تحریك» غالباً در نتیجه تراكم مواد زائد ایجاد می‌شود. این تراكم روزنه‌های لنز تماسی نرم را می‌بندد و می‌تواند به موارد زیر منجر شود: ( ناراحتی، بینایی ضعیف، تحریك چشمی)

«خشكی» هنگامی رخ می‌دهد كه اشك طبیعی و مایعات چشمی دیگر از لنز تبخیر شوند: لنز، نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهد و در عوض شكننده و ناراحت كننده و بینایی تار و ضعیف می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- لنزهای تماسی چشم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لنز چشم، بیماری‌های غیر چشمی، تمیز نمودن لنز، پاك كردن لنزها، مراقبت از لنز تماسی، مایعات چشمی، روزنه‌های لنز تعداد بازديد: 893 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز