Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:41

15
مهر
بستن فاصله میان دندان‌ها؛ بهترین روش کدام است؟

بستن فاصله میان دندان‌ها؛ بهترین روش کدام است؟

در گزارش زیر با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با علل فاصله میان دندان‌ها، مشکلاتی که فاصله دندان‌ها برای فرد به وجود می‌آورد و روش‌های بستن فاصله میان دندان‌ها با شما در میان بگذاریم.

به گزارش برترین ها، وجود فاصله میان دندان‌ها ممکن است روی طرح لبخند شما تاثیر منفی گذاشته و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. به این فاصله میان دندان‌ها در اصطلاحات پزشکی دیاستم گفته می‌شود. راه‌های بسیاری برای بستن فاصله میان دندان‌ها وجود دارند. اصلی‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتودنسی دندان‌هاست.

امروزه از لمینت و یا روکش دندان‌ها نیز برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. این فاصله‌های بین دندانی می‌توانند علل مختلفی داشته باشند و بسته به میزان فاصله روش‌های مختلفی برای بستن فاصله میان دندان‌ها توسط دندانپزشک پیشنهاد می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با علل فاصله میان دندان‌ها، مشکلاتی که فاصله دندان‌ها برای فرد به وجود می‌آورد و روش‌های بستن فاصله میان دندان‌ها با شما در میان بگذاریم.

علل فاصله میان دندان‌ها چیست؟

وجود فاصله بین دندان‌ها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به طور کلی اصلی‌ترین دلایلی که موجب ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شوند به شرح زیر هستند:

بزرگ شدن فک کودکان و کوچک ماندن دندان‌های شیری آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد فصله بین دندان‌های آن‌ها شود. در واقع می‌توان گفت فاصله میان دندان‌های شیری کودکان، به خصوص دندان‌های جلویی آن‌ها امری کاملا عادیست.
اختلاف سایز بین دندان‌ها و فک علاوه بر کودکان در بزرگسالان نیز شایع است و یکی از دلایل اصلی ایجاد فاصله بین دندان‌ها به حساب می‌آید.
فرنوم لب بالا گا‌ها بیش از حد و تا روی ریج فکی گسترش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند عامل اصلی فاصله بین دندان‌های جلو باشد؛ و عادت‌های اشتباه مانند مکیدن انگشت شست موجب هل دادن دندان‌ها و ایجاد مشکل دنتواسکلتال و ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود.
رفلکس بلع اشتباه نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. رفلکس بلع بدین معناست که نوک زبان فرد به هنگام بلع، به جای برخورد با کام دهان، به دندان‌های جلو فشار بیاورد. این کار سبب می‌گردد که به مرور فاصله بین دندان‌های جلویی فرد مشهود شود.
بیماری‌های لثه نیز می‌توانند یکی از دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ها باشند. زیرا به مرور زمان لثه‌ها و استخوان نگهدارنده دندان‌ها از بین می‌روند و اگر این بیماری‌ها درمان نشوند دندان‌ها لق شده و بین دندان‌ها فاضله می‌افتد.


مشکلاتی که فاصله زیاد میان دندان‌ها به وجود می‌آورد

در برخی شرایط ممکن است که فاصله زیاد بین دندان‌ها مشکلاتی را نیز برای فرد به دنبال داشته باشد. بستن فاصله میان دندان‌ها علاوه بر زیباتر شدن طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس، موجب رفع این مشکلات نیز خواهد شد. برخی از مشکلات ناشی از فاصله زیاد میان دندان‌ها به شرح زیر می‌باشند:

فرد سعی می‌کند کمتر صحبت کند یا کمتر بخندد تا دندان‌هایش کمتر دیده شوند.
ماندن غذا بین فاصله میان دندان‌ها موجب فاسد شدن و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و این پوسیدگی سبب بوی بد دهان و دندان شود.
باکتری‌هایی که در فاصله بین دندان‌ها به جای می‌مانند می‌توانند منجر به مشکلات لثه‌ای شوند.
فک فرد بزرگ‌تر از حالت واقعی خود دیده می‌شود.
لب‌های فرد جلوه‌ی بدی می‌گیرند و زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
کسانی که با فاصله میان دندان‌ها و مشکلات گفته شده مواجه هستند باید اقدام به بستن فاصله میان دندان‌ها کنند. روش‌های مختلفی برای بستن این فاصله وجود دارند که در ادامه به هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های بستن فاصله میان دندان‌ها

چند روش مختلف برای بستن فاصله میان دندان‌ها وجود دارد. دندانپزشک متخصص شما پس از بررسی نوع دندان‌های شما و میزان فاصله‌ی بین دندان‌های شما بهترین روش را به شما پیشنهاد خواهد داد. به طور کلی روش‌های زیر برای بستن فاصله میان دندان‌ها وجود دارند:

بستن فاصله میان دندان‌ها به روش خانگی

در مواردی که فاصله میان دندان‌های شما بسیار کم باشد می‌توانید اقدام به بستن این فاصله به روش خانگی کنید. در این روش باید شب‌ها به هنگام خواب نوار دندان را دور دندان‌هایی که از یکدیگر فاصله دارند ببندید تا به مرور زمان این فاصله میان دندان‌ها از بین رفته و دندان‌ها به یکدیگر نزدیک شوند.

به هنگام انجام این کار باید دقت داشته باشید که نوار را در زوایای مختلف چرخش ندهید، زیرا این کار می‌تواند کج شدن دندان‌ها را در پی داشته باشد. به طور کلی اگر تجربه انجام این کار را ندارید، به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

بستن فاصله میان دندان‌ها به روش باندینگ دندان

اگر فاصله بین دندان‌ها ۲ میلی‌متر یا کمتر باشد، باندینگ کامپوزیت می‌تواند گزینه مناسبی برای بستن فاصله میان دندان‌ها باشد. این روش همچنین برای کسانی که دندان‌های باریک یا کوچک دارند بسیار مناسب است. زیرا این روش موجب بزرگ‌تر شدن دندان‌ها می‌شود.

در روش باندینگ، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با محلول اسیدی مخصوصی زبر می‌کند و سپس باندینگ را روی دندان می‌چسباند. سپس برای اینکه دندان ترمیم‌شده اندازه‌ای متناسب با سایر دندان‌ها داشته باشدریال قسمت نوک دندان صیقل داده می‌شود.

بستن فاصله میان دندان‌ها با ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از قدیمی‌ترین و البته اثرگذارترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند و همچنین بستن فاصله میان دندان‌ها می‌باشد. برای انجام ارتودنسی حتما باید از دندانپزشک‌های متخصص ارتودنسی کمک بگیرید. این روش برای کودکان مناسب نیست، زیرا فرم و ظاهر دندان‌های کودکان کامل نشده است و باید صبر کرد تا کودک بزرگ شود و سپس اقدام به انجام آن نمایند.

مدت زمان و چگونگی ارتودنسی افراد به میزان فاصله بین دندان‌ها و فرم فک قرد بستگی دارد و پزشک پس از معاینه دقیق آن‌ها را تعیین می‌نماید. بستن فاصله میان دندان‌ها با روش ارتودنسی بیشتر در موارد استفاده می‌شود که فاصله دندان‌ها زیاد بوده و امکان برطرف کردن این فاصله با روش‌های دیگر ممکگن نیست.

بستن فاصله میان دندان‌ها با روش فرنکتومی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، در برخی موارد ممکن است فرنوم لب بالا بیش از حد و تا روی ریج فکی گسترش پیدا کند و همین موضوع عامل اصلی فاصله بین دندان‌های جلو باشد. در این شرایط باید جراحی فرنکتومی انجام شود. در صورت انجام این جراحی در سنین پایین، دندان‌ها به جای خود بازمی‌گردند و همین موضوع سبب بستن فاصله میان دندان‌ها خواهد شد.

بستن فاصله میان دندان‌ها با استفاده از روکش

روکش کردن دندان یکی دیگر از روش‌هایی است که برای از بین بردن فاصله میان دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش که یکی از ساده‌ترین روش‌های بستن فاصله میان دندان‌هاست، که معمولا ماندگاری دائمی دارد. روکش دندان علاوه بر اینکه فاصله بین دندان‌ها را از بین می‌برد، مزایای بسیار دیگری نیز دارد. به طور مثال شکستگی و جرم گرفتن دندان نیز به سادگی با روکش دندان قابل حل است.

روکشی که برای هر فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، مناسب با سایز دندان او ساخته شده و به خوبی فاصله بین دندان‌ها را از بین می‌برد. اما لازم به ذکر است که روکش کردن دندان باید به فردی متخصص سپرده شود تا گذر زمان موجب جدا شدن روکش‌ها نشود.

کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی نیز راه‌های مناسبی برای بستن فاصله میان دندان‌ها هستند و با کمک آن‌ها می‌توانید لبخندی زیبا داشته باشید و اعتماد به نفس خود را نیز افزایش دهید.

برچسب ها: ارتودنسی دندان، لمینیت، کامپوزیت دندان، فاصله بین دندان، روکش دندان تعداد بازديد: 354 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز