Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 10:23

28
بهمن
اختلالات عملکرد جنسی مردان (1)

اختلالات عملکرد جنسی مردان (1)

در یک مطالعه در مردان 40 الی 70 ساله امریکایی، 52% از درجاتی از ناتوانی جنسی رنج می‌بردند. شایع‌ترین علل پیش‌بینی کننده ناتوانی جنسی در این افراد عبارت بودند از: دیابت، بیماری قلبی، فشارخون بالا، کمبود چربی مفید خون (HDL) و زود عصبانی شدن.

دکتر حمیدرضا اکبری گیلانی؛ متخصص ارولوژی

 

ناتوانی در برقراری رابطه جنسی رضایت بخش در مردان اختلال عملکرد جنسی محسوب می‌شود و می‌تواند به سه دسته تقسیم شود:ناتوانی در ایجاد نعوظ که ناتوانی جنسی نیز خوانده می‌شود. اشکال در زمان مناسب انزال که می‌تواند انزال زودرس و یا انزال دیر رس باشد. ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یا نقطه اوج لذت جنسی.

در یک مطالعه در مردان 40 الی 70 ساله امریکایی، 52% از درجاتی از ناتوانی جنسی رنج می‌بردند. شایع‌ترین علل پیش‌بینی کننده ناتوانی جنسی در این افراد عبارت بودند از: دیابت  بیماری قلبی  فشارخون بالا  کمبود چربی مفید خون HDL افسردگی و زود عصبانی شدن

علل ناتوانی جنسی
درکل ناتوانی جنسی در 4 دسته‌بندی تقسیم می‌شود:

علل روحی روانی
استرس و اضطراب بیش از حد، افسردگی و یا اسکیزوفرنی می‌توانند ایجاد کننده و یا تشدید کننده ناتوانی جنسی باشند.

علل عصبی
 بیماری هایی که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را درگیر می‌کنند مثل سکته مغزی، پارکینسون، تنگی کانال نخاعی و...  و بیماری‌هایی که اعصاب محیطی تناسلی را درگیر می‌کنند مثل دیابت، اعتیاد به الکل، کمبود ویتامینها و ... می‌توانند ناتوانی جنسی ایجاد کنند.

علل هورمونی
کمبود هورمون تستوسترون، زیادی هورمون پرولاکتین و کمبود هورمون‌های هیپوفیزیFSH  وLH  باعث ناتوانی جنسی می‌شود.

علل عروقی
تنگی سرخرگ خونرسانی کننده به آلت (در اثر آترواسکلروز یا تصلب شرائین)، آسیب به سرخرگ خونرسانی‌کننده آلت در شگستگی‌های لگنی یا اعمال جراحی لگنی، مسدود نشدن به موقع سیاهرگ خارج کننده خون آلت می‌توانند از علل عروقی ناتوانی جنسی باشند.

درمان‌های دارویی
برای درمان بیماران مبتلا به ناتوانی جنسی، ابتدا درمان عوامل زمینه‌ای ضروری است مثل: 

کنترل دیابت ‌ کنترل فشار خون بالا   کنترل وضعیت چربی خون   اجتناب از استعمال دخانیات   تنظیم یا تغییر داروهایی که در ایجاد ناتوانی موثرند   داشتن فعالیت فیزیکی مناسب و مرتب   اجتناب از استرس و نگرانی بیش از حد. سپس می‌توان از داروهای خوراکی مثل مهار کننده‌های فسفودیاستراز مثل سیلدنافیل یا تادالافیل استفاده نمود.

 

سیلدنافیل از زمانی که در سال ۱۹۹۸ در دسترس قرار گرفته‌است یکی از مهم‌ترین داروها برای درمان اختلال در نعوظ به شمار می‌رود. یک ساعت قبل از نزدیکی مصرف می‌شود و باعث افزایش میزان و مدت نعوظ می‌گردد. طول مدت اثر دارو چندین ساعت است ولی این بدین معنا نیست که نعوظ در تمام این مدت برقرار باشد.

در حقیقت با مصرف دارو باید نعوظ بهتری صورت گرفته، نزدیکی صورت بگیرد و بعد از نزدیکی آلت شل شود و نعوظ از بین برود. در صورت شل نشدن آلت بعد از نزدیکی و طولانی شدن نعوظ به مدت چندین ساعت، مراجعه اورژانس به مرکز درمانی برای تخلیه خون لخته شده داخل آلت ضروری است. 

تادالافیل نسل جدیدتر این داروهاست و مزیت آن مدت اثرطولانی‌تر (حتی تا چندین روز) است. یعنی به طور متوسط دو روز بعد از مصرف دارو، هر بار نزدیکی با نعوظ بهتری نسبت به قبل از دارو صورت می‌گیرد.

موارد منع مصرف داروها
هنگام مصرف مواد تولیدکننده اکسید نیتریک، نیتریت‌ها و نیترات های آلی، مانند نیتروگلیسرین، آمیل نیتریت، نیتروکانتین، ایزوسورباید  در مردانی که نزدیکی به دلیل مشکلات قلبی عروقی برای آنها مضر است 
اختلال شدید کبدی (کاهش عملکرد کبد)  اختلال شدید در عملکرد کلیه  فشار خون پایین  سکته مغزی یاحمله قلبی اخیر  اختلالات ارثی دژنراتیو شبکیه

عوارض جانبی این داروها شامل
در مطالعات بالینی، شایع ترین عوارض جانبی استفاده از سیلدنافیل سردرد، گرگرفتگی، سوء هاضمه، گرفتگی بینی و اختلالات بینایی، از جمله نور ریزی و تاری دید ذکر شده‌اند. برخی پس از مصرف سیلدنافیل همه چیز را با سایه آبی رنگ می‌بینند. برخی دیگر دچار از دست رفتن دید محیطی می‌شوند.

عوارض جانبی نادر ولی جدی شامل نعوظ پایدار(پریاپیسم)، افت شدید فشار خون، انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) آریتمی‌های بطنی، سکته مغزی، افزایش فشار داخل چشمی، و از دست رفتن ناگهانی شنوایی می‌باشند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -اختلالات عملکرد جنسی مردان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رابطه جنسی، نعوظ، اختلالات عملکرد جنسی مردان، درمان‌های دارویی ناتوانی جنسی، علل ناتوانی جنسی تعداد بازديد: 2039 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز