Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:34

9
فروردین
مکمل های رایج در کاهش وزن

مکمل های رایج در کاهش وزن

مکمل‌های زیادی برای کاهش وزن در بازار وجود دارد. اما بعضی از آنها عوارض جبران ناپذیری بر روی سلامتی دارند. در اینجا این مکمل‌ها و انواعی که برای سلامتی ضرر ندارند، معرفی می‌شوند.

دکتر سید علی کشاورز؛ متخصص تغذیه، در پاسخ به سوال خبرنگار زندگی‌آنلاین در مورد مکمل‌های رایج در کاهش وزن گفت: «مکمل‌های رایج در کاهش وزن به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته اول، قدیمی‌ترین مکمل‌ها هستند که مکمل‌های کاهنده اشتها می‌باشند.

این مکمل‌ها چون روی مغز اثر می‌گذارند، به دلیل عوارض زیاد، بعد از مدتی از گردونه خارج شده‌اند».

این متخصص تغذیه افزود: «دسته دوم مکمل‌های فیبری - پروتئینی هستند که معمولا این دسته، قدمتی بیش از 70 سال در دنیا دارند و رایج‌ترین مکمل‌های مورد استفاده هستند، چون فیبرها‌ با جذب رطوبت، حجم می‌دهند، معده را پر می‌کنند و به طور کلی باعث سیر کنندگی می‌شوند.

پروتئین‌هایی هم که به آنها اضافه می‌شوند، سیرکنندگی را کامل می‌کنند، زیرا پروتئین‌ها محرک ترشح گلوکاگون هستند، گلوکاگون آنزیمی را در کبد فعال و گلیکوژن کبد را تجزیه می‌کند.

با تجزیه گلیکوژن کبد، قند خون پایین نمی‌افتد و در نتیجه مرکز گرسنگی در مغز تحریک نمی‌شود. به این ترتیب مکمل‌های فیبری - پروتئینی مرغوب‌ترین و بهترین مکمل‌هایی هستند که مصرف آنها از دیرباز بعد از کاهنده‌های اشتها رایج شده است و بنابراین هنوز در دنیا پایدار و پابرجا هستند.

این مکمل‌ها معمولا عوارضی ندارند و مشکلات آنها نگران‌کننده نیست. معمولا با مصرف فیبر باید آب زیادی دریافت نمود. بدون دریافت آب زیاد ممکن است فرد دچار یبوست شود.

از عوارض آن می‌توان به یبوست اشاره کرد، بنابراین با خیساندن آن 8 تا 10 ساعت قبل از مصرف با آب زیاد، این مشکل برطرف می‌شود. مکمل‌های فیبری - پروتئینی بهترین هستند».

دکتر کشاورز عنوان نمود: «دسته سوم مکمل‌هایی هستند که بر روی متابولیسم اثر می‌گذارند، مثل کافئین یا ترکیبات مشابه مانند سرکه سیب یا قهوه، که روی متابولیسم بدن اثر می‌گذارند و کاتابولیسم را راحت می‌کنند.

مصرف این مکمل‌ها رایج است و به طور معمول نگرانی از بابت مصرف آنها وجود ندارد».

وی در پایان گفت: «بنابراین در بین این سه دسته فقط کاهنده‌های اشتها هستند که حتی مکمل‌های گیاهی آنها هم مانند گارسینیا کامبوجا (که در حال حاضر در دنیا خیلی رایج است)، نباید در طولانی مدت استفاده شوند.

کاهنده اشتها را معمولا نباید در طولانی مدت استفاده کرد، مانند سیبوترامین که تا چند سال پیش در دنیا بود اما اکنون مصرف آن ممنوع است.

بنابراین در بین مکمل‌های کاهش دهنده وزن مکمل‌های کاهنده اشتها خیلی توصیه نمی‌شوند، اما سایر مکمل‌ها مانند مکمل‌های فیبری - پروتئینی و مکمل‌هایی که روی متابولیسم اثر می‌گذارند به طور معمول نگرانی ندارند».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر سیدعلی کشاورز؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در مورد تاثیر و عملکرد مکمل‌ها در کاهش وزن، اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: کنترل وزن، کاهش وزن، مکمل های کاهش وزن، مکمل های کاهنده اشتها، مکمل های موثر بر متابولیسم، مکمل های فیبری پروتئینی، مکمل های رایج کاهش وزن تعداد بازديد: 2035 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز