Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:33

20
تیر
اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری (3)

اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری (3)

مصرف خودسرانه داروها و مکمل‌ها ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌گردد که قبل از مصرف، در این زمینه مشاوره با پزشک، داروساز، متخصص یا کارشناس تغذیه فراموش نشود.

داروها و مکمل‌‌های لاغری دیگری وجود دارد که عوارض جانبی بسیار کمی دارند و معمولا در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی در افرادی که قادر به کاهش وزن موفق نیستند یا روند کاهش وزن آنها بسیار کند پیش می‌‌روند استفاده می‌‌شوند.

این داروها و مکمل‌‌ها با اهداف مختلف درمانی ازجمله افزایش انگیزه افراد جهت ادامه روند کاهش وزن، جلوگیری از جذب مواد مغذی پر انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها به موارد زیر می‌‌توان اشاره کرد:

اورلیستات

این دارو به دلیل عوارض جانبی کم خطرتر نسبت به سایر داروها و مکمل‌‌های لاغری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. مکانیسم اثر آن مهار برگشت پذیر آنزیم لیپاز (آنزیم مسئول هضم چربی‌‌ها) روده و پانكراس است.

این غیر فعال سازی موجب می‌ شود آنزیم نتواند چربی غذا را از شكل تری گلیسیریدها به اسیدهای چرب آزاد و مونوگلیسیریدهای قابل جذب هیدرولیز كند. عدم جذب‌تری گلیسیریدهای هضم نشده موجب دفع كالری (چربی) و اثر مثبت در كنترل وزن می‌ شود.

اثر کاهش وزن این دارو بیشتر هنگامی که همراه با یک رژیم کم چرب و کم کالری مصرف شود قابل توجه است. این دارو بر چربیهای ذخیره شده ی بدن تاثیری ندارد و تنها مانع جذب چربی‌‌های موجود در وعده‌‌های غذایی می‌‌شود.

اورلیستات نیز مانند دیگر داروها دارای عوارض جانبی می‌‌باشد و عوارض جانبی آن ممکن است به واسطه دفع ویتامین‌‌های محلول در چربی تشدید شود.

از جمله این عوارض می‌‌توان به اضطراب، افسردگی، سرگیجه، خستگی، سردرد، مشكلات خواب، درد شكمی، مدفوع چرب یا روغنی، عدم كنترل مدفوع، افزایش دفع، اسهال عفونی، اسهال چرب، حالت تهوع، درد مقعد، مشكلات لثه و دندان، استفراغ، قاعدگی نامنظم، عفونت مجاری ادراری، واژینیت، آرتریت، درد كمر، مشكلات مفصلی، درد عضلانی، درد در پاها، التهاب تاندونها، خشكی پوست، راش اشاره کرد.

به دلیل اینکه اورلیستات باعث دفع ویتامین‌‌های محلول در چربی E، D، A وK می‌‌شود مصرف مکمل این ویتامینها در دوره درمان با اورلیستات توصیه می‌‌شود.

استفاده از این دارو، باعث کاهش قندخون می‏شود بنابراین تغییر دوز داروهای ضد قندخون و انسولین مصرفی در افراد دیابتی باید مدنظر قرار گیرد و تا حد امکان از این دارو در دیابتی‌‌ها استفاده نشود، به علاوه احتمال بروز سنگ‌ کلیه هم در افراد مستعد تشکیل سنگ نیز افزایش می‌‌یابد.

مصرف این دارو برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به پرکاری تیرویید، فشارخون بالا، دیابت، کلسترول بالا و بیماری‏های قلبی- عروقی توصیه نمی‌شود.

لورکارسرین

این دارو با اثر بر روی مغز (اگونیست انتخابی گیرنده سروتونین) باعث کاش اشتها و تغییرات مثبت در خلق خوی بیمار و تنظیم غدد درون ریز بدن میگردد.

شایع ترین عوارض جانبی آن شامل سردرد، یبوست، سرگیجه، حالت تهوع، خشگی دهان، کاهش قندخون است. مصرف آن در بیماران با سابقه مشکلات قلبی عروقی و دیابت باید با احتیاط مصرف شود.

از سایر مکمل‌‌های مورد استفاده در لاغری می‌‌توان به اشکال دارویی مختلف جلبک‌‌های دریایی، سرکه سیب، ال کارنی تین، پودرهای فیبر و عصاره‌‌های گیاهی و گیاهان مانند چای سبز، کرفس، زیره سبز، ترشک، انیسون، شوید و...  اشاره کرد.

بهترین راهکار در جهت کاهش وزن استفاده از روش‌‌های ترکیبی شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مشاوره‌‌های روانشناسی و رفتار درمانی و در نهایت دارو درمانی می‌‌باشد.

مصرف خودسرانه داروها و مکمل‌ها ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌گردد که قبل از مصرف، در این زمینه مشاوره با پزشک، داروساز، متخصص یا کارشناس تغذیه فراموش نشود.

 

 

برای خواندن بخش اول -اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم -اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تناسب اندام، راه های کاهش وزن، داروهای لاغری، عوارض داروهای لاغری، اثرات داروها، اورلیستات، لورکارسرین تعداد بازديد: 814 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز