به طور کلی در امور پزشکی و دارویی، قانونگذار تبلیغات را ممنوع اعلام کرده است و اطلاعرسانی برای صاحبان این حرفه در نشریات علمی که به دست جامعه پزشکی میرسد مورد توجه قرار گرفته و توصیه شده در مواردی که نیاز به اطلاعرسانی و آگاهی دادن به جامعه برای افتتاح یک مرکز طبی یا ارائهکننده خدمات پزشکی باشد، کمیسیون تبلیغات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با داشتن آییننامهها و ضوابط نسبت به اعطای مجوز تبلیغات به سلب درخواستکننده حسب موازین و رویههای قانون اقدام کنند.
دکتر شهابالدین جنیدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران در خصوص تبلیغات ماهوارهای داروهای مختلف گفت: حال با توجه به اینکه برای اطلاعرسانی خدمات پزشکی و دارویی که توسط صاحبان حرفه در کشور برای تبلیغات مقررات خاصی وضع شده و دقت و نظر قانونگذار برای جلوگیری از تبلیغات غیر اصولی نشان میدهد برای داروهایی با مجوز رسمی وزارت بهداشت و کلیه ارائهکنندگان خدمات پزشکی در کشور که مجوزهای لازم وزارت بهداشت را اخذ کردهاند باید تشریفات اداری و مجوزهای قانونی مربوطه را بهدست آورد.
این عضو هیأت مدیره افزود: این موضوع نشان میدهد مقوله دارو و درمان مقولهای بسیار حساس و مهم است که نمیتوان با تبلیغات دور از واقعیت اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار داد.
حال این پرسش مطرح میشود که بسیاری از داروها و بسیاری از روشهای درمانی در رسانههای غیرمجاز فاقد اعتبار و بعضا شبکههای ماهوارهای تبلیغ شده و مردم از این طریق دارو را تهیه می کنند که بسیاری از آنها ترکیبی بوده و ترکیباتی چون معجزهکنندگی، اثر بخش بودن، بیضرر بودن و با اثرات دارویی قطعی و ... معرفی می شود مورد تبلیغ قرار می گیرد که در اثر بخشی و بیضرری این فرآوردهها قطعا باید شک کرد.
او گفت: از این رو باید توجه داشت ترکیبی که موثر باشد و مشکلات بیماران را برطرف کند معمولا بدون عارضه جانبی نیست. از طرفی دیگر برای تجویز دارو باید پزشک معالج با در نظر گرفتن شرایط بیمار اقدام به تجویز دارو کند و بیمار برای تهیه فرآورده های دارویی خود به مراکز مجاز و داروخانه ها باید مراجعه داشته باشد.
جنیدی تاکید کرد: ارائه و معرفی دارو به شکل معرفی در برنامه های ماهواره ای و انتقال آن به دست بیماران توسط پیک خود نشان دهنده این است که کلیه افراد دست اندرکار این تبلیغات غیر واقع فقط به منافع مالی خود فکر کرده اند و در اصل این اتفاق به عنوان یک تهدید جدی برای نظام سلامت به حساب می آید.
او در خصوص داروهای تقلبی گفت: نکته قابل توجه اینجا است که بیماری هایی که به شکل مزمن چند سال بیمار را با مشکل مواجه می کند و یک سیستم درمانی با در دسترس داشتن بسیاری از داروهای معمول برای درمان آن دچار مشکل هستند، اما این تبلیغات بی مورد و تقلبی در مورد این بیماری ها مانند افزایش و کاهش وزن ،ریزش مو، رفع مشکلات پوستی و.... مدعی هستند که با دارو می توانند در طول مدت زمان نسبتا کوتاهی این مشکلات را رفع و درمان کنند و این نشان دهنده این است که در اصل می خواهند از اضطرار، مشکلات بیمار و ... سوء استفاده کنند و با دادن قول های واهی و تبلیغات دور از واقعیت تلاش کنند تا درآمدهای نامشروع خود افزایش دهند.
در حالی که مصرفکنندگان از پیامدها و تبعات منفی مصرف این داروها بیاطلاع هستند و فقط تحت تاثیر تبلیغات خوش آب و رنگ اقدام به خریداری میکنند، در این بین باید رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری این موضوع را مطرح کرده و توجه جامعه را به خطرات داروهای ماهواره ای معطوف کنند.