Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 20:33

25
مهر
آنتی‌بیوتیك

آنتی‌بیوتیك

Cefepime آنتی‌بیوتیك وسیع‌الطیف از نسل چهار سفالوسپورین‌ها است. این آنتی‌بیوتیك تركیبی از نسل 1 و 3 می‌باشد و بر علیه پسودوموناس و استاف موثر می‌باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

Cefepime آنتی‌بیوتیك وسیع‌الطیف از نسل چهار سفالوسپورین‌ها است. این آنتی‌بیوتیك تركیبی از نسل 1 و 3 می‌باشد و بر علیه پسودوموناس و استاف موثر می‌باشد. به طور كلی بر علیه گرم مثبت‌ها منجمله استرپتوكوكسی‌ها (به جز انتروكوك)، استاف حساس به پنی‌سیلین، اغلب گرم منفی‌ها همچون پسودوموناس، كلبسیلا، سراتیا، سیتروباكتر، پروتئوس موثر است.

در Invitro حساسیت خوبی بر علیه گرم مثبت‌ها همچون استرپ، استرپ آلفا همولیتیك، استاف حساس به پنی‌سیلین استاف كواگولاز منفی دارد و اغلب گرم منفی‌ها منجمله انتروباكتریاسه‌ها و پسودوموناس را پوشش می‌دهد. در مقایسه با نسل 3 سفالوسپورین‌ها برای MSSA، پسودوموناس و انتروباكتر فعال‌تر است.

البته در برخی از مقالات اثر آن بر روی پسودوموناس برابر سفتازیدیم است. Cefepime جهت پوشش ارگانیسم‌های ذیل آنتی‌بیوتیك مناسبی نمی‌باشد. 1- انتروكوك 2- همیشه بر علیه پسودوموناس حساس نمی‌باشد 3- همه‌ی بی‌هوازی‌ها را نمی‌پوشاند 4- برای MRSA بهتر است تركیب Cefepime با وانكومایسین یا Linozolid به كار رود. البته برخی از MSSA را پوشش می‌دهد 5- باكتروئید فرازیلیس.

مزایای Cefepime

نفوذ به لایه‌ی خارجی دیواره‌ی گرم منفی‌ها نسبت به بقیه‌ی سفالوسپورین‌ها سریع‌تر رخ می‌دهد – نسبتا به گروه Bush و به بتالاكتامازها مقاوم است – كمتر نسبت به بتالاكتاماز تیپ 1 برای گرم منفی‌ها Inducer است. 7- در مقابل بسیاری از بتالاكتامازهای پلاسمیدی كروموزومال مقاوم است. – ممكن است توسط ESBL برخی از انتروباكتریاسه‌ها هیدرولیز گردد اما نسبت به نسل 3 مقاوم‌تر است. – Affinity كمتری برای بتالاكتامازهایی كه توسط كروموزوم Induce می‌شود دارند. – Affinity بیشتری برای PBP مخصوصا گرم منفی‌ها < گرم مثبت‌ها دارد.3- سریعا به داخل سلول نفوذ می‌كند.

4- طیف اثر بالائی برای باسیل گرم منفی دارد،‌ نسبت به بقیه‌ی سفالوسپورین‌های نسل 3 بر علیه استرپ و MSSA بیشتر فعال است. در منوتراپی قابلیت مصرف دارد (توكسیسیتی كمتری با داروهای كموتراپی و آنتی‌بیوتیك‌ها دارد)، تهوع و استفراغ كمتر، عوارض گوارشی كمتری، كاهش زمان قطع تب، كاهش زمان بستری نسبت به بقیه‌ی آنتی‌بیوتیك‌ها دارد.

مقاومت در طی درمان با Cefepime (به‌خصوص برای پسودوموناس) كمتر از Imipenem-Cilastin رخ می‌دهد، C difficle سمپتوماتیك در درمان با Imipenem بیشتر از Cefepime رخ می‌دهد ولیكن جز این مورد تفاوتی میان Cefepime و Imipenem وجود ندارد و حتی عوارض كلیوی با Cefepime بیشتر از Openem رخ می‌دهد.

مضرات

Non convulsive status epilepticus حتی در بیماران با كاركرد طبیعی كلیه گزارش شده است، لذا اندازه‌گیری سطح سرمی و در صورت لزوم تغییر دوز توصیه می‌گردد. واكنش كهیری حتی پس از یك دوز گزارش شده است كه برای Cefepime منحصربفرد است، این افراد نسبت به سفتازیدیم و آموكسی كلاوونیك واكنشی نشان ندادند.

شایع‌ترین عارضه راش، اسهال و كمتر شایع خارش، كهیر، تهوع و استفراغ، كاندیدیازیس دهانی، كولیت، سردرد، تب، اریتم و واژینیت می‌باشد. در بیماران با نارسائی كلیه نوروتوكسیك است كه این عارضه وابسته به دوز می‌باشد و حتی باید دوز Maintenance دارو را كاهش داد و بیماران را از نظر نوروتوكسیسیتی (تغییر در سطح هوشیاری، میوكلونوس) بررسی كرد. انسفالوپاتی، كما نیز با مصرف این دارو گزارش شده است. این دارو از طریق ادرار ترشح می‌گردد.

موارد مصرف

در بیماران نوتروپنی ناشی از كانسر منوتراپی با این دارو اثر برابر با سفتازیدیم + آمیكاسین دارد – در بیماران نوتروپنیك High Risk مصرف آمیكاسین + Cefepime مساوی سفتازیدیم + آمیكاسین است – در Invitro درمان مننژیت باكتریال اثری برابر با سفوتاكسیم و یا سفتریاكسون دارد.

بر علیه 3 سوش NM,HI,SP موثر است و فعالیت بیشتری بر علیه پسودوموناس و انتروباكتر دارد. 8- UTI، برونشیت باكتریال، پنومونی باكتریال، عفونت داخل شكم (البته مصرف آیمینوگلیكوزید + Cefepime + مترونیدازول اثر سینرژیك دارد) – عفونت شدید، تب و نوتروپنی، سپتیسمی شدید، Sepsis نوزادان، ‌عفونت بیمارستانی.

 

برچسب ها: آنتی بیوتیک، انواع آنتی بیوتیک ها، پنی‌سیلین، استرپتوكوكسی‌ها، حساسیت به آنتی بیوتیک، مزایای آنتی بیوتیک، معایب آنتی بیوتیک تعداد بازديد: 754 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز