Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 21:52

20
تیر
غذاهایی كه با وارفارین تداخل دارند (1)

غذاهایی كه با وارفارین تداخل دارند (1)

كوآنزیم Q10 از نظر ساختمانی شبیه به ویتامین K می‌باشد و ممكن است بر لخته شدن خون اثر بگذارد. مصرف این دارو همراه با وارفارین ‌باید تحت نظر پزشك انجام گیرد.

مریم آریا‌فر

 

 

قرص وارفارین یك داروی ضد انعقاد است كه مدت زمان انعقاد خون را طولانی می‌كند و باعث می‌شود تشكیل لخته به طول بینجامد و لذا مانع تشكیل لخته در قلب و عروق می‌گردد. مصرف این دارو باید بصورت یك بار در روز انجام شود و بهتر است همیشه سر ساعت معینی (معمولا عصرها ) با معده خالی و با یك لیوان كامل آب مصرف شود. مصرف این دارو باید بصورت منظم و همراه با آزمایش مكرر و منظم خون باشد.

افرادی كه تحت درمان با وارفارین قرار دارند در صورت نیاز به مصرف داروهایی چون جینسنگ و جینكوبیلوبا حتما باید با پزشك معالج خود مشورت نمایند. زیرا جینكو دارای فعالیت ضد لخته‌ای می‌باشد و باعث افزایش اثردارو و احتمال خونریزی می‌گردد و جینسنگ باعث كاهش اثر ضد لخته‌ای وارفارین می‌گردد. 

همچنین كوآنزیم Q10 از نظر ساختمانی شبیه به ویتامین K می‌باشد و ممكن است بر لخته شدن خون اثر بگذارد. مصرف این دارو همراه با وارفارین ‌باید تحت نظر پزشك انجام گیرد.

ویتامین K

ویتامینی است كه به ایجاد لخته در خون و جلوگیری از خونریزی كمك می‌كند، بنابراین دارای نقش متضادی با وارفارین می‌باشد. در بیمارانی كه وارفارین مصرف می‌كنند دریافت زیاد ویتامین K باعث كاهش اثر دارو می‌گردد.  بنابراین ‌باید این بیماران در مورد مصرف این منابع غذایی كاملا هوشیار باشند.

به همین دلیل بسیار مهم است كه میزان این ویتامین در رژیم ثابت باقی بماند تا كنترل میزان دارو مشكل نباشد، یعنی باید از تغییر ناگهانی در میزان دریافت منابع غذایی حاوی این ویتامین جلوگیری نمود.

باز هم تاكید می‌گردد كه رژیم غذایی را طوری تنظیم نمایید كه میزان ویتامین K موجود در غذای بیمار هر روز میزان ثابتی داشته باشد، زیرا دریافت مقدار كم یا زیاد ویتامین K اثر دارو را كم یا زیاد می‌كند. مصرف مقدار زیاد ویتامینK در رژیم باعث غلیظ شدن خون شده و نیاز به وارفارین را زیاد می‌كند بر عكس مقدار كم این ویتامین در غذا باعث رقیق شدن خون می‌گردد و نیاز به وارفارین را كم می‌كند.

بنابراین نه زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K صحیح می‌باشد و نه عدم مصرف این مواد به نفع بیمار می‌باشد. مصرف مقادیر زیاد سبزیجات غنی از ویتامین K در یك نوبت منجر به تغییر قابل ملاحظه‌ای در اثر وارفارین نمی‌گردد، ولی مصرف روزانه آن به مدت یك هفته به شكل مشخصی مقادیر درمانی مورد نیاز را تغییر می‌دهد.

موادغذایی سرشار از ویتامین K شامل سبزیجات پخته شده مانند اسفناج و یا سایر سبزیجات پخته شده مانند سبزی خورش قورمه سبزی یا كرفس به میزان نصف فنجان و یك فنجان جعفری خام می‌باشد. موادغذایی حاوی مقدار متوسط ویتامین K شامل یك فنجان سبزیجات خام مانند انواع سبزی خوردن و یك فنجان كاهو یا نصف فنجان مارچوبه وكلم براكلی پخته شده می‌باشد.

مصرف 1 واحد منابع غذایی سرشار از ویتامین K در روز مانند نصف فنجان اسفناج پخته شده یا یك فنجان انواع سبزی خام و3 واحد مواد غذایی دارای مقدار متوسط ویتامین K در روز منعی ندارد.

اگر بیمار عادت به مصرف سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و سبزی خوردن ندارد، آنها را به یكباره به رژیم غذایی او اضافه نكنید. در صورتی هم كه عادت به مصرف غذاهای غنی از ویتامین K دارد، نباید رژیم خود را تغییر دهد و همانطور كه قبلا هم ذكر شد، مهم این است كه مقدار و وزن غذاهای حاوی این ویتامین هر روز در رژیم غذایی ثابت باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- غذاهایی كه با وارفارین تداخل دارند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: انعقاد خون، قرص وارفارین، خواص قرص وارفارین، جینسنگ، جینکوبیلوبا، كوآنزیم تعداد بازديد: 6130 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز