Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 09:51

17
بهمن
آسپرين؛ داروی معجزه‌آسای قرن (1)

آسپرين؛ داروی معجزه‌آسای قرن (1)

آسپرین قرص نام‌آشنایی كه به عقیده اكثر مردم مصرف آن برای بیماران قلبی- عروقی بسیار مفید است، گذشته از مزایای فراوانش، خطراتی هم برای مصرف‌كنندگانش به دنبال دارد و اغلب مردم از این خطرات بی‌اطلاعند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 كودكان و نوجوانانی كه دچار آنفلوآنزای مرغی شد‌ه‌اند و یا در دوران نقاهت بیماری هستند، نباید از آسپرین استفاده كنند زیرا در صورت مصرف آن دچار حالت تهوع شدید و استفراغ‌های پی‌درپی می‌شوند كه موجب بروز سندرم بسیار نادر ریه می‌شود.

افرادی كه الكل مصرف می‌كنند، در صورت مصرف آسپرین، دچار خونریزی معده خواهند شد. اگر به هنگام مصرف آسپرین دچار علائم شدید آلرژی شدید، حتماً به پزشك مراجعه كنید. در دوران بارداری و شیردهی، قبل از مصرف آسپرین حتماً با پزشك خود مشورت كنید، خصوصاً در سه ماه پایان بارداری.

آسپرین قرص نام‌آشنایی كه به عقیده اكثر مردم مصرف آن برای بیماران قلبی- عروقی بسیار مفید است، گذشته از مزایای فراوانش، خطراتی هم برای مصرف‌كنندگانش به دنبال دارد و اغلب مردم از این خطرات بی‌اطلاعند. بیشترین علت مرگ در جهان بیماری‌های قلبی و سكته می‌باشد.

آسپرین در رقیق كردن خون تأثیر زیادی دارد. مصرف روزانه یك قرص آسپرین 80 میلی‌گرم سبب بهره‌مندی از این مزیت می‌شود. مصرف این قرص با دوز پایین در افراد بالای 50 سال، كمك زیادی به كاهش بیماری‌های قلبی می‌كند، زیرا هما‌نطور كه می‌دانید با افزایش سن، مشكلاتی مثل فشار خون بالا، كلسترول بالا، دیابت و افزایش خطر حملات قلبی و سكته نیز بیشتر می‌شوند. به عقیده عموم مردم، آسپرین یك داروی جادویی است كه هنوز بسیاری از مزایای آن شناخته نشده‌اند.

طی تحقیقاتی كه پیش از این انجام شده، مصرف آسپرین و ویتامین B خطر بیماری آلزایمر را كاهش می‌دهد. مقدار آسپرین مورد استفاده در افراد مختلف، فرق دارد. مثلاً، بیمارانی كه دچار دیابت نوع 2 هستند، با مصرف اندك آسپرین، نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. آسپرین حدود 100 سال پیش كشف شد و هر سال، تریلیون قرص آسپرین به فروش می‌رسد.

نخستین بار یك زن شیمی‌دان جوان در سال 1897 موفق به كشف آن شد و از آن تاریخ به بعد تولید انبوه این داروی جادویی در سرتاسر جهان شروع شد. طبق تحقیقات و مطالعات به عمل آمده بیمارانی كه به سرطان روده دچار هستند در صورت مصرف آسپرین شانس بیشتری برای نجات از این بیماری خواهند داشت.

 

ضمناً‌ آسپرین از خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات نیز جلوگیری می‌كند. طبق بررسی‌های دانشمندان، افرادی كه مستعد لخته شدن خون در رگ‌هایشان هستند، بیشتر در معرض خطر سرطان هستند. مصرف آسپرین تا 10 درصد موجب كاهش این خطر می‌شود. در كنار این مزایا، پزشكان بر این باورند كه مصرف طولانی‌مدت این دارو خصوصاً با دوز بالا، برخی عوارض جانبی مثل خونریزی‌های داخلی را به دنبال دارد.

بنابراین عقلانی به نظر نمی‌رسد كه برای داشتن سلامتی بیشتر، صرفاً روی استفاده از آسپرین تمركز كنید. مهم‌ترین خطر مصرف آسپرین با دوز بالا، خونریزی‌های داخلی (مغزی و روده‌ای) است. لذا پزشكان توصیه می‌كنند مردان 45-79 ساله و زنان 55-79 ساله در صورت داشتن بیماری‌های قلبی- عروقی، روزانه از آسپرین با كمترین دوز استفاده نمایند.

سایر افراد می‌توانند با مصرف هر روز یك عدد آسپرین بچه و یا هر یك روز در میان یك آسپرین 80 میلی‌گرمی، از مزایای آن بهره‌مند شوند. ایجاد تعادل در مزایا و خطرات استفاده از یك دارو یك علم نیست بلكه یك هنر است. بنابراین باید در مورد میزان استفاده از هر چیزی تعادل را حفظ كرد تا خطری سلامتی شما را تهدید نكند.

‌ مصرف مداوم آسپرین موجب كاهش شنوایی می‌شود. استفاده مكرر از آسپرین (حداقل دو بار در هفته) در مردان، تا 12 درصد كاهش شنوایی را به دنبال دارد. مردان جوان‌تری كه كمتر از 50 سال دارند، 33 درصد كاهش شنوایی خواهند داشت. سایر داروهای كاهش‌دهنده التهاب و استامینوفن نیز باعث افزایش خطر كاهش شنوایی می‌شوند.

 مصرف مداوم آسپرین از خطر تشنج آبستنی جلوگیری می‌كند. طبق تحقیقاتی كه چندی پیش به عمل آمد، زنانی كه آسپرین مصرف می‌كنند تا 10 درصد كمتر به تشنج‌های آبستنی دچار می‌شوند. این تشنج‌های آبستنی شامل افزایش شدید فشار خون و خطرات نهانی برای مادر و جنین می‌شود. مصرف آسپرین در دوران بارداری باید طبق نظر پزشك باشد و خودسرانه استفاده نشود.

 مصرف آسپرین موجب كاهش خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود. مصرف آسپرین در برخی از بیماران مبتلا به سرطان روده، اثر مثبتی دارد مردانی كه آسپرین مصرف می‌كنند، در صورت ابتلا به سرطان روده، از رشد و پیشرفت بیماری‌شان جلوگیری می‌شود. افرادی كه 5 سال مداوم آسپرین مصرف كرد‌ه‌اند بیشترین بهره را در این زمینه به دست می‌آورند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -آسپرين؛ داروی معجزه‌آسای قرن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تداخل غذا و دارو، داروها و مکمل ها، فواید آسپرین، عوارض آسپرین، داروهای رقیق کننده خون تعداد بازديد: 2168 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز