Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:30

25
اسفند
سرماخوردگی و آنفلوآنزا (2)

سرماخوردگی و آنفلوآنزا (2)

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز مقاومت‌های میکروبی می‌شود.

 

به عنوان پزشك، داروی گیاهی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی تجویز می‌كنید؟

اگرچه امروزه بسیاری قرص‌ها و داروهای موجود ریشه گیاهی دارند اما در حال حاضر پزشكان مجاز به چنین كاری نیستند و تنها‌ آن دسته داروهایی كه مورد تائید (FDA) یا همان سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریكاست مورد تجویز قرار می‌گیرند.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز مقاومت‌های میکروبی می‌شود.

دکتر حسین خلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز مقاومت‌های میکروبی می‌شود، خاطر نشان کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در اکثر عفونت‌های ویروسی موثر نبوده و منجر به بروز عوارض می‌شود.

یکی از دغدغه‌های سیستم‌های بهداشتی دنیا، بحث مقاومت‌های میکروبی است، از این رو سازمان جهانی بهداشت شعار هفته سلامت امسال را «مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک و پیشگیری از بروز مقاومت‌های میکروبی» نامید .مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر صرف هزینه‌های بالا و تحمیل عوارض، یکی از مهمترین مشکلات یعنی مقاومت‌های میکروبی را ایجاد کرده است .

ایران طبق آمار سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت دارای مصرف بالای آنتی‌بیوتیک است به طوریکه «کپسول آموکسی‌سیلین» هم از نظر تعدادی و هم به لحاظ قیمت در رتبه‌های اول لیست دارویی کشور است از سوی دیگر تقریبا 30 تا 50 درصد نسخه پزشکان دارای آنتی‌بیوتیک هستند .

وی با بیان اینکه در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت‌های میکروبی در مصرف کنندگان بروز پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد : روند تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید در بازارهای جهانی بسیار کمتر از داروهای قلبی عروقی، اعصاب و روان و حتی داروهای شیمی درمان است و کمپانی‌های دارویی تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری بروی آنتی‌بیوتیک‌ها ندارند چرا که دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها محدود بوده و دارای هزینه‌های بسیار بالا در تولید هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بسیاری از عفونت‌ها استفاده می‌شوند، این در حالی است که بسیاری از عفونت‌هایی که بیمار برای درمان آن به پزشک مراجعه می‌کند نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد از جمله موارد استفاده زیاد آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند فارنژیت، عفونت گوش میانی، سینوزیت و برونشیت است اما اکثر این عفونت‌ها دارای علل ویروسی بوده و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارند .

بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های ویروسی نه تنها موثر نبوده بلکه خطر بروز عوارض در عفونت‌های ویروسی را چند برابر می‌کند. دکتر خلیلی با اشاره به اینکه پنی سیلین به عنوان اولین آنتی‌بیوتیک کشف شده است، گفت: این دارو بسیار ارزان قیمت و کم عارضه است اما متاسفانه میکروب‌ها به تدریج به این آنتی‌بیوتیک مقاوم شدند که باعث سوق پیدا کردن شرکت‌های دارویی به تولید آنتی‌بیوتیک شد و در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که سرعت بروز مقاومت‌های میکروبی بیشتر از سرعت تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید است .

به گفته وی متاسفانه در برخی عفونت‌های بیمارستانی و بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، هیچ یک از آنتی‌بیوتیک‌ها موثر نیست. در حال حاضر یکی از دلایل اصلی مرگ ومیر بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، عفونت‌های مقاوم به درمان است.

دبیر علمی دومین همایش داروسازی بالینی ایران با تاکید بر اینکه یکی دیگر از دلایلی که در ایران منجر به مقاومت‌های دارویی می‌شود، مصرف ناکامل آنتی‌بیوتیک‌هاست، برای هر عفونتی دوره درمان آنتی‌بیوتیکی وجود دارد به عنوان مثال فرد مبتلا به عفونت گوش میانی باید 10 تا 14 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کند اما معمولا بیماران پس از مصرف چند روز آنتی‌بیوتیک و درک احساس بهبودی مصرف آن را قطع می‌کنند که این امر باعث ایجاد مقاومت‌های میکروبی می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سرماخوردگی و آنفلوآنزا- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: برونشیت، عفونت‌های تنفسی، آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت‌های میکروبی، عفونت‌های ویروسی، کپسول آموکسی‌سیلین، عفونت‌ها تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز