Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 22:18

23
شهریور
ازدواج و بیماری های التهابی روده

ازدواج و بیماری های التهابی روده

چون اغلب بیماران در سنین باروری به بیماری‌های التهابی روده مبتلا می‌شوند، در اینجا تشخیص و درمان این بیماری در ارتباط با ازدواج، باروری و بارداری مورد بحث قرار می‌گیرد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

1- ازدواج

مهم‌ترین مسئله‌ای كه در مورد ازدواج بیماران مبتلا اهمیت دارد این است كه باید همسر آینده آنها اطلاعات دقیق و مشخص در مورد ماهیت بیماری و علائم و عوارض احتمالی آن داشته باشد این مسئله به وی كمك می‌كند تا بتواند به نحو مناسب‌‌تری با مشكلات همسر بیمار خود كنار بیاید و در مواقع بروز مشكلات ناشی از بیماری به وی كمك كند.

تجربیات مبتلایان به این بیماری نشان داده است این درك و تفاهم به آنها كمك می‌كند تا بتوانند زندگی توام با آسایش و خوشبختی را در كنار همسران خود تجربه كنند.

همانطور كه در قبل ذكر شده شانس انتقال بیماری از فرد مبتلا به فرزندان بسیار كم و در حدود 1 درصد موارد می‌باشد و در نتیجه این امر نباید به عنوان مانعی در امر ازدواج این افراد به شمار آید.

2- باروری

در زنان مبتلا به بیماریهای التهابی روده، جز در موارد محدود، باروری مانند افراد طبیعی است در مردان مبتلا به بیماری‌های التهابی روده كه از سولفالازین به عنوان داروی انتخابی استفاده می‌كنند ممكن است این دارو موقتاً باعث كاهش تعداد اسپرم‌ها شود.

این كاهش با قطع دارو برگشت‌ناپذیر است و این دارو هرگز باعث ناباروری دائمی در مردان نمی‌شود چون سایر داروهای مشابه مانند پنتاسا و آساكول این عارضه را ندارند، در شرایطی كه بیمار می‌خواهد بچه‌دار شود باید به صورت موقت و زیرنظر پزشك داروی خود را به آساكول یا پنتاسا تغییر دهد.

در بعضی از موارد به دلیل ترس بی‌موردی كه مردان مبتلا به این عارضه از تشدید علائم و بروز مشكل در هنگام رابطه جنسی با همسرشان دارند، به مدت طولانی از این كار خودداری می‌كنند كه ممكن است باعث كاهش میزان باروری شود.

3- بارداری

الف) تاثیر بیماریهای التهابی روده بر روی بارداری در زنان مبتلا، شانس به دنیا آوردن بچه زودرس (كمتر از 37 هفته) بیشتر از زنان سالم می‌باشد البته عوارض حاملگی در این بیماریها تا حدی به وضعیت فعالیت بیماری نیز بستگی دارد در مواردی كه در طول حاملگی بیماری غیر فعال است شانس بروز عوارض در نوزاد و مسئله‌دار شدن حاملگی بسیار كم و شبیه افراد سالم است اما در موارد فعال بودن بیماری در طول حاملگی تا حدودی احتمال سقط و یا مرده‌زایی افزایش می‌یابد.

ب) تاثیر بارداری بر روی بیماریهای التهابی روده در صورتی كه بیمار مبتلا به بیماریهای التهابی روده در زمان آغاز بارداری در دوره عدم فعالیت بیماری خود باشد، بارداری باعث فعال شدن بیماری نخواهد شد و میزان فعال شدن بیماری در این افراد با زنان غیر باردار مبتلا به بیماری تفارت  عمده‌ای ندارد.

معمولا در صورتی كه بیماری در زنان حامله مبتلا عود كند، زمان آن در بیماران مبتلا به كرون در سه ماهه اول بارداری و بعد از زایمان و در بیماران مبتلا به كولیت زخمی در سه ماهه دوم بارداری می‌باشد.

تشخیص بیماریهای التهابی روده نیازمند گرفتن یك تاریخچه دقیق توسط پزشك می‌باشد در این تاریخچه پزشك باید در مورد علائم بیماری، زمان شروع آنها، شرایط تشدید كننده یا تخفیف دهنده بیماری و سابقه فامیلی بیماری از بیمار سوال نماید.

توجه: چون عمده‌ترین علامت بیماری اسهال می‌باشد. پزشك باید در مورد تمام علل و عوامل دیگری كه ایجاد اسهال می‌كنند بررسی كند.

شایعترین علت ایجاد اسهال بیماریهای عفونی هستند لذا پزشك باید در مورد مسائلی كه احتمال ایجاد اسهال عفونی را برای وی مطرح می‌سازند از جمله:

- مصرف غذاهایی كه احتمال آلوده بودن آنها وجود دارد.

- مصرف آنتی‌بیوتیك

- سفر به مناطقی كه اسهال عفونی در آنها شایع است.

- ابتلا همزمان چند فرد در خانواده به اسهال

سوال نماید و آزمایش مدفوع برای تشخیص كردن احتمال عفونی‌ بودن اسهال درخواست نماید.

زمانی كه احتمال دخالت عوامل عفونی در ایجاد اسهال رد شد، باید بیمار كولونوسكوپی یا سیمگوئیدوسكوپی شود.

چون كولونوسكوپی روش تشخیصی است كه برای تشخیص و پیگیری وضعیت این بیماران به صورت مكرر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مورد آن به صورت كامل‌تر توضیح داده می‌شود.

 

برچسب ها: سلامت زنان، بیماری های التهابی روده، علل اسهال، سنین باروری، كولونوسكوپی، ازدواج و سلامتی، اسهال عفونی تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز