Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 08:35

2
اسفند
بیوایمپلنت‌ها جایگزینی مناسب در آسیب‌های نسجی (2)

بیوایمپلنت‌ها جایگزینی مناسب در آسیب‌های نسجی (2)

استئوكنداكشن ایجاد بستر و بافت زمینه مناسب شكل‌گیری استخوان را گویند كه امكان ساخت استخوان جدید در محل بافت استخوانی موجود را میسر می‌سازد.

 

محصولات مذكور كه در حال حاضر به صورت تجاری تولید و عرضه می‌شوند، به شرح ذیل است:

1-‌ بیوایمپلنت استخوانی برای مصارف ارتوپدی

2-‌ بیوایمپلنت استخوانی برای مصارف جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

3-‌ بیوایمپلنت استخوانی برای مصارف دندانپزشكی، پریودنتولوژی و جراحی دهان، فك و صورت

بیوایپملنت‌های استخوانی

برای پر كردن و جبران نقایص سیستم اسكلتی بدن و تحریك و تشدید استخوان‌سازی، دارای خواص تایید شده Osteoinductive، Osteoconductive، Osteogenesis و خواص بیومكانیك برای ترمیم ضایعات در مناطق تحمل وزن یا نیرواست.

استئوكنداكشن Osteoconduction

ایجاد بستر و بافت زمینه مناسب شكل‌گیری استخوان را گویند كه امكان ساخت استخوان جدید در محل بافت استخوانی موجود را میسر می‌سازد. در حقیقت بافت استخوانی موجود بدن، سازنده استخوان جدید در بستر ایجادشده به وسیله ایمپلنت است.

استئواینداكشن Osteoinduction

فرآیند تحریك استخوان‌سازی در محل گرافت از طریق تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های استئوبلاست را استئواینداكشن گویند كه با این خاصیت امكان ساخت استخوان در محل غیر از بافت استخوانی نظیر عضلات نیز وجود دارد و نیازی به وجود بافت استخوانی اولیه برای تولید استخوان جدید ندارد.

محصولات مختلف این شركت از نظر كاربرد و مشخصات خط تولید به انواع مختلف ذیل تهیه می‌شوند:

رده 1-‌ محصولات ساختاری

این محصولات كه شامل پیچ‌ها، پین‌ها و پلیت‌ها است دارای حداكثر خواص بیومكانیكی می‌باشد و جهت بارگذاری وزن و نیرو بر‌ آنها طراحی می‌شوند و قابلیت انتقال نیروی قابل توجهی را دارند.

رده 2-‌ پركننده‌های ساختاری استخوان

این محصولات ضمن دارا بودن درجاتی از خواص بیومكانیك، واجد بخش‌های تحریك‌كننده استخوان‌سازی مشخص‌تر بوده و جهت پر كردن ضایعات بزرگ استخوانی كاربرد دارند.

رده 3-‌ محصولات استخوان‌ساز

این محصولات به‌علت دارا بودن سلول‌های زنده استئوبلاست و سلول‌های بنیادی توانایی ساخت بافت استخوانی را بدون نیاز به سلول‌های میزبان دارند.

رده 4- محصولات تحریك‌كننده استخوان‌سازی

این رده محصولات شامل تحریك‌كننده‌های استخوان‌سازی برای ترمیم ضایعات كوچك استخوانی امابا قدرت تحریك‌كنندگی بیشتر از رده 2 محصولات است.

رده 5- پروتئین‌ها و فاكتورهای محرك استخوان‌سازی

این محصولات نوع غنی‌شده فاكتورهای رشد و تحریك‌كننده استخوان‌سازی هستند و به‌عنوان محصول واسط تولید به واحدهای دیگر تولید و یا تولیدكنندگان دیگر قابل عرضه است.

رده 6- محصولات تقویت‌شده استخوان‌ساز

این محصولات دارای مقادیر بسیار بالاتر از حد طبیعی از فاكتورهای محرك استخوان‌سازی هستند و دارای قدرت تحریك‌كنندگی بسیار بالاتر (نزدیك به 1 میلیون برابر) از رده محصلات 2 و 4 می‌باشند.

رده 7-‌ محصولات حامل پادزیست‌ها

این محصولات تحت درمان آنتی‌بیوتیك‌های مختلف قرار گرفته و توان آزادسازی مقادیر زیاد آنتی‌بیوتیك را به‌طور موضعی دارند.

مشخصات ظاهری

از نظر مشخصات ظاهری محصولات در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

1-‌ پلیت‌ها و داربست‌های استحكامی

این گروه به‌طور عمده دارای خواص مكانیكی بارزتر بوده و باید دارای استحكام لازم برای انتقال نیرو و تثبیت موضع و عدم جابه جایی باشند. این گروه در اشكال مختلف نیز صفحات مستطیل شكل، حلقوی، نیم‌دایره، میله‌ای شكل تولید می‌شوند.

2-‌ پیچ‌ها و وسایل ارتباطی

این گروه برای اتصال گرافت استخوانی به استخوان‌ها استفاده شده، ضمن دارا بودن خواص مكانیكی مناسب، موجب تسهیل استخوان‌سازی در محل اتصال می‌شوند بنابراین بیوایمپلنت استخوانی به شكل پیچ و پین برش داده شده و در اختیار جراح قرار می‌گیرد و برای كارگذاری اتصالات، ابزار ویژه استفاده می‌شود.

3-‌ بیوایمپلنت‌های پركننده

گرافت‌هایی هستند كه خصوصیت استئوكنداكتیو آنها بارزتر بوده و وظیفه انتقال نیروی كمتری در ناحیه آسیب‌دیده به‌عهده دارند. این گروه از نظر تسهیل كاشت استخوان در محل ضایعه به اشكال مختلف مورد نیاز نظیر پودر، چوب كبریتی، مكعبی، گرانول و ... تهیه می‌شوند. در نوع پودری ابعاد ذره 150- 2000 میكرون است.

 

برچسب ها: بیوایمپلنت استخوانی، پریودنتولوژی، سیستم اسكلتی، بیومكانیك، استئوكنداكشن، استئواینداكشن، استخوان‌سازی تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز