Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 10:19

28
بهمن
آشنایی با دستگاه فلوروسكوپی (2)

آشنایی با دستگاه فلوروسكوپی (2)

ماده فلورسانس در واقع یدور سزیم است. در دستگاه‌های قدیمی‌تر سولفور كادمیم و روی تقویت‌شده استفاده می‌شد.

 

هنگامی كه پرتوهای X از بیمار عبور می‌كنند به مقادیر متفاوتی، بر اساس برخورد آنها با ساختارهای داخلی متفاوت بدن، تضعیف می‌شوند و سایه‌ای از این ساختارها را روی صفحه فلوروسانت نمایان می‌كنند. تصاویر روی صفحه بر اثر برهم كنش پرتوهای X تضعیف نشده، با اتم‌های موجود در صفحه نمایش و وقوع پدیده فوتوالكتریك تشكیل می‌شوند تا انرژی پرتوها را به الكترون‌ها منتقل كنند.

از آنجایی كه مقداری زیادی از انرژی الكترون‌ها به صورت گرما پراكنده می‌شود، صفحه فلویوروسانت این گرما را به نور مرئی تبدیل كرده و تصاویر را ایجاد می‌كند. دوربین‌های ccd امكان ضبط تصاویر متحرك و ذخیره الكترونیكی را فراهم می‌كنند.

ساختار تیوپ تشدیدكننده تصویر

كار این تیوپ، تبدیل تصویر اشعه ایكس به تصویر نوری قابل دیدن با روشنایی كافی است.

اجزای تیوپ: یك آند، یك كاتد و یا دو الكترود متمركزكننده، كه همگی درون یك محفظه شیشه‌ای ناقوسی شكل قرار دارند. كاتد همان صفحه بزرگ فسفر ورودی، آند، همان صفحه فسفر كوچك خروجی، و الكترودها همان لنزهای الكترواستاتیكی هستند، كه بین آند و كاتد، درون محفظه شیشه‌ای قرار دارند. تمام سطوح تیوپ باید دارای كمی انحنا باشند تا در برابر اختلاف فشار بین درون (خلاء) و بیرون محفظه (هوا) مقاومت كند.

صفحه فسفر ورودی از یك ماده فلورسانس كه به صورت ذرات بخار درآمده و روی یك صفحه نازك آلومینیومی رسوب داده شده، تشكیل شده و قطر آن بین 15 تا 20 سانتی‌متر است. ماده فلورسانس در واقع یدور سزیم است. در دستگاه‌های قدیمی‌تر سولفور كادمیم و روی تقویت‌شده استفاده می‌شد.

جهت‌گیری عمودی بلورهای csi، تراكم بیشتر و عدد اتمی بالاتر از خواص ذوب csi است؛ همچنین این ماده، دارای بهره بالاتر بوده و وضوح تصویر ایجادشده توسط آن بیشتر است. تبدیل تعداد بیشتر فوتون‌های اشعه ایكس به فوتون‌های نوری باعث كاهش نویز تصویر می‌شود. كار صفحه فسفر، تولید نور متناسب با نورون اشعه تابیده شده است.

فوتوكاتد: فوتوكاتد یكی دیگر از اجزای تیوپ است و از مجموعه‌ای از تركیبات آنتیموان و سزیم تشكیل شده است، تا تصویر فوتونی ایجادشده توسط صفحه فسفر ورودی را به تصویر الكترونی تبدیل كند؛ یعنی با برخورد نور، از خود، الكترون ساطع نماید. این الكترون‌ها با اختلاف پتانسیل 25 تا 35 كیلووات (كه بین آند و كاتد است) به طرف آند شتاب می‌گیرند.

در طول مسیر، توسط لنزهای الكتروستاتیكی روی صفحه فسفر خروجی متمركز می‌شوند. قطر صفحه فسفر خروجی 15 تا 25 میلی‌متر است. این صفحه از بخارهای رسوب سولفات كادمیم فعال‌شده با نقره، روی یك صفحه آلومینیومی نازك تشكیل شده است؛ تصویر تشكیل‌شده روی صفحه خروجی، شدت روشنایی بسیار زیادتری نسبت به تصویر صفحه ورودی دارد. محفظه شیشه‌ای تیوپ 2 تا 4 میلی‌متر ضخامت دارد و در یك محفظه فلزی با پوشش سرب قرار گرفته است.

دو روش دیدن تصویر خروجی

دو روش برای دیدن تصویر خروجی وجود دارد كه عبارتند از:

1-‌ استفاده از سیستم نمایش آینه‌ای

2-‌ استفاده از دوربین فیلمبرداری و صفحه نمایش تلویزیونی: در سیستم آینه‌ای، تصویر خروجی تیوب، توسط تعدادی عدسی و آینه به چشم فرد می‌رسد. مزیت این روش، سادگی و هزینه پایین آن نسبت به سیستم نمایش تلویزیونی است، و عیب آن این است كه در هر لحظه، یك یا دو نفر می‌توانند تصویر را ملاحظه كنند. در سیستم نمایش تلویزیونی، تصویر خروجی تیوب، توسط یك دوربین فیلمبرداری است كه توسط یك صفحه نمایشگر تلویزیونی فوری نمایش داده می‌شود.

مزیت این روش، مشاهده همزمان چند تصویر است. امكان بهبود كنتراست تصویر و امكان ذخیره‌سازی و انتقال تصاویر به محل دیگر، از مزایای آن است. عیب آن پیچیده بودن و هزینه بالای تجهیزات آن است. اولین مساله در مورد این سیستم كوپل كردن تصویر خروجی صفحه فسفر خروجی به دوربین تصویربرداری است. این عمل به دو روش سیستم فیبر نوری و سیستم عدسی قابل انجام است.

 

برچسب ها: پرتوهای X، فوتوالكتریك، فلویوروسانت، ساختار تیوپ، اشعه ایكس، الكترواستاتیكی، فوتوكاتد، آنتیموان تعداد بازديد: 831 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز