Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:43

20
بهمن
آشنایی با دستگاه فلوروسکوپی (2)

آشنایی با دستگاه فلوروسکوپی (2)

در فلوروسکوپی برای بررسی یک جنبش مانند حرکت ماده بلعیده‌شده در لوله گوارش از ماده حاجب (کنتراست‌ ساز) استفاده می‌کنند.

 

ساختار تیوپ تشدید کننده تصویر

کار این تیوپ، تبدیل تصویر اشعه ایکس به تصویر نوری قابل دیدن باروشنایی کافی ‌است.

اجزای تیوپ: یک آند، کاتد و یا دو الکترود متمرکز‌کننده، که همگی درون یک محفظه شیشه‌ای ناقوسی شکل قرار دارند. کاتد همان صفحه بزرگ فسفر ورودی، آند، همان صفحة فسفر کوچک خروجی، و الکترود‌ها همان لنزهای الکترو استاتیکی هستند، که بین آند و کاتد، درون محفظه شیشه‌ای قرار دارند. تمام سطوح تیوپ باید دارای کمی انحنا باشند تا در برابر اختلاف فشار بین درون (خلاء) و بیرون محفظه (هوا) مقاومت کنند. صفحه فسفر ورودی از یک ماده فلور‌سانس که به‌صورت ذرات بخار در آمده و روی یک صفحه نازک آلومینیومی رسوب داده شده، تشکیل‌شده و قطر آن بین 15تا20 سانتی‌متر است.

ماده فلور‌سانس در واقع یدور سزیم است. در دستگاه‌های قدیمی‌تر سولفور کادمیم و روی تقویت شده استفاده می‌شد.جهت‌گیری عمودی بلورهای csi، تراکم بیشتر و عدد اتمی بالاتر از خواص خوب csi است؛ همچنین این ماده، دارای بهره بالاتر بوده و وضوح تصویر ایجاد شده توسط آن بیشتر است. تبدیل تعداد بیشتر فوتون‌های اشعه ایکس به فوتون‌های نوری باعث کاهش نویز تصویر می‌شود. کار صفحه فسفر، تولید نور متناسب با نورون اشعه تابیده شده است. فوتوکاتد یکی دیگر از اجزای تیوپ است و از مجموعه‌ای از ترکیبات آنتیموان و سزیم تشکیل شده است، تا تصویر فوتونی ایجاد شده توسط صفحه فسفر ورودی را به تصویر الکترونی تبدیل کند؛ یعنی با برخورد نور، از خود، الکترون ساطع نماید.

این الکترون‌ها با اختلا ف پتانسیل 25 تا 35 کیلو وات (که بین آند و کاتد است) به طرف آند شتاب می‌گیرند‌. در طول مسیر، توسط لنزهای الکتروستاتیکی روی صفحه فسفر خروجی متمرکز می‌شوند‌. قطر صفحه فسفر خروجی 15 تا 25 میلی‌متر است. این صفحه از بخارهای رسوب سولفات‌کادمیم فعال‌شده با نقره، روی یک صفحه آلومینیومی نازک تشکیل شده است. تصویر تشکیل‌شده روی صفحه خروجی، شدت روشنایی بسیار زیادتری نسبت به تصویر صفحه ورودی دارد. محفظه شیشه‌ای تیوپ 2 تا 4 میلی‌متر ضخامت دارد و در یک محفظه فلزی با پوشش سرب قرار گرفته است.‌

دو روش برای دیدن تصویر خروجی وجود دارد

1- استفاده از سیستم نمایش آینه‌ای

2- استفاده از دوربین فیلمبرداری و صفحه نمایش تلویزیونی: درسیستم آینه‌ای، تصویر خروجی تیوب، توسط تعدادی عدسی و آینه به چشم فرد می‌رسد. مزیت این روش، سادگی و هزینه پائین آن نسبت به سیستم نمایش تلویزیونی است، و عیب آن این است که در هر لحظه، یک یا دو نفر می‌توانند تصویر را ملاحظه کنند. در سیستم نمایش تلویزیونی، تصویر خروجی تیوب، توسط یک دوربین فیلمبرداری است که توسط یک صفحه نمایشگر تلویزیونی فوری نمایش‌داده می‌شود.

مزیت این روش، مشاهده همزمان چند تصویر است. امکان بهبود کنتراست تصویر و امکان ذخیره‌سازی و انتقال تصاویر به محل دیگر، از مزایای آن است. عیب آن پیچیده‌بودن و هزینه بالای تجهیزات آن است‌. اولین مسئله در مورد این سیستم کوپل‌کردن تصویر خروجی صفحه فسفر خروجی به دوربین تصویر برداری است. این عمل به دو روش قابل انجام است:

سیستم فیبر‌نوری

سیستم عدسی

در سیستم فیبر نوری یک صفحه فیبر‌نوری نازک یک ارتباط خوب بین فسفر خروجی و تیوب تشدید‌کننده و دوربین تلوزیونی برقرار می‌کند. در سیستم عدسی دو عدسی و یک آینه نیمه شفاف به‌کار می‌روند. عدسی اول، که به آن عدسی شیئی می‌گویند، نور ساطع‌شده توسط صفحه فسفر خروجی را می‌گیرد و به یک‌دسته نور موازی تبدیل می‌کند.

آینه نیمه شفاف در مسیر این نور باعث می‌شود تا دسته نور، به دو دسته تقسیم شود. یک دسته به عدسی دوربین رفته و بعد از همگرایی به ورودی دوربین تصویر برداری می‌رسد. دسته دوم نیز می‌تواند به ورودی یک سیستم تصویر‌برداری دیگر مثل دوربین اسپات فیلم یا دوربین سینمایی تحویل داده شود. با تعیین محل عدسی‌های چشمی با توجه به اندازه صفحه فسفر خروجی، ورودی دوربین می‌تواند کوپلینگ مناسب را بین این دو ایجاد کند.

نکات کاربری دستگاه‌

در فلوروسکوپی برای بررسی یک جنبش مانند حرکت ماده بلعیده‌شده در لوله گوارش از ماده حاجب (کنتراست‌ ساز) استفاده می‌کنند. برای بررسی لوله گوارش اغلب از سولفات باریم استفاده می‌شود که به‌صورت پودر است و قبل از مصرف با آب مخلوط می‌شود. این ماده کنتراست ساز به دلیل اختلاف چگالی و در نتیجه اختلاف جزیی که با بافت‌های اطراف خود (لوله گوارش) دارد، کنتراست تصاویر را در فلوروسکوپی بهبود می‌بخشد. در صورت امکان، سیستم را پشت یک سد اشعه x قرار داده و در طول پرتو دهی در سمت دیگر مانع بایستید، در صورتی‌که چنین مانعی وجود نداشت، استفاده از محافظ سربی و دستکش‌های سربی ضروری است.

خرید دستگاه‌

امکان ارتقاء قطعه دستگاه و نرم‌افزار‌،کاربری آسان‌، داشتن بالاترین استانداردها، سرویس‌های دوره‌ای و منظم و آموزش بهینه کاربران از جمله نکته‌هایی است که هنگام خرید این دستگاه باید در نظر گرفته شود.

 

برچسب ها: اجزای تیوپ، ماده فلور‌سانس، سیستم فیبر‌نوری، کاربری دستگاه‌ فلوروسکوپی، لنزهای الکتروستاتیکی تعداد بازديد: 2510 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز