Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 14:42

30
دی
آشنايي با دستگاه دیاترمی

آشنايي با دستگاه دیاترمی

در دياترمي با موج کوتاه که در عمق 1 تا 3 سانتی‌متر زیر پوست درجهت سرعت بهبود‌ بخشیدی و تخفیف درد استفاده می‌شود.

تحريريه پزشك امروز

 

 

دیاترمی دستگاهی جهت فیزیوتراپی بافت‌های بدن است که با استفاده ازجریان برق، ایجاد حرارت کرده و جریان خون را در محل مورد نظر تسریع می‌کند. این امر باعث تسهیل در عمل جذب و ترمیم در ناحیه مورد نظر می‌شود. دیاترمی با بالاترین فرکانس طراحی شده است که با تابش امواج الکترومغناطیس و میدان‌های الکترومغناطیس (با طول موج بین 5/0 تا 2 مگا هرتز که قدرت نفوذی زیادی ایجاد می‌کند) عمل خود را انجام می‌دهد.

در دياترمي با موج کوتاه که در عمق 1 تا 3 سانتی‌متر زیر پوست درجهت سرعت بهبود‌ بخشیدی و تخفیف درد استفاده می‌شود، جريان‌هاي پربسامد به‌کار مي‌رود و برای همین بايد احتياط کرد که اين عمل، به بافت‌هاي عميق‌تر آسيبي نرساند. با گرم‌کردن بافت در نقطه آسیب‌ دیده، روند خون‌رسانی سرعت می‌یابد؛ البته مقدار حرارت را می‌توان با یک مقاومت متغییر تنظیم کرد.

از دياترمي، براي درمان درد مفاصل، ورم کيسه‌هاي مفصلي، اسپاسم و ساير بيماري‌هاي مستلزم معالجه‌های فيزيکي، همچنین، بافت‌های پر عروق یا بافت‌هایی با فعالیت متابولیکی بالا، استفاده و باعث آرام‌شدن دردهای محیطی بدن، کاهش التهاب‌ها و بهبود گردش خون موضعی می‌شود. این دستگاه می تواند به‌صورت غیر‌تهاجمی کلاژن مورد نظر را منظم کرده و دوباره به‌صورت طبیعی باز گرداند.

فواید استفاده از دیاترمی‌

1-‌ جلوگیری از پیری پوست و چاقی موضعی 2- افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها که باعث خون‌رسانی و دفع اکسیژن می‌شود. 3- افزایش مواد مغزی در تغذیه بافت‌ها 4- تحریک سیستم ایمنی 5- افزایش متابولیسم سلولی 6- دفع مواد زائد و سموم 7- بند آوردن رگ‌های خونی یا بریدن و جوش‌آوردن آن‌ها.

مزایای استفاده از این دستگاه

با توجه به اینکه دیاترمی برای تمام پوست‌ها قابل استفاده است، مزیت‌های دیگری هم دارد که بیمار به تبع آن احساس درد نداشته و اثرات جانبی هم برای او در پی نداشته باشد.

ساختار فیزیکی - مکانیکی دستگاه

دیاترمی از نظر طول موج به دو قسمت تقسیم می‌شود

1-‌ دیاترمی موج کوتاه: از 3 بخش عمده نوسان‌ساز، آمپلی‌فایر و چند الکترود تشکیل شده است. نوسان‌ساز، فرکانس بالایی تولید می‌کند که توسط تایمر کنترل می‌شود. آمپلی‌فایر جریان را افزایش می‌دهد و الکترودها هم مسئولیت انتقال جریان الکترومگنتیک را به بیمار دارند.

 نحوه قرار گرفتن آن‌ها به این صورت است که الکترودها در دو طرف بافت قرار دارند. جریان بین آن‌ها سبب گرم‌شدن بافت بین‌شان می‌شود قدرت نفوذ این گرما بالای 3 سانتیمتر است و برای درمان مفصل‌ها و بافت‌های عمقی کابرد دارد.

2- دیاترمی میکروموج‌: این‌‌گونه است که یک دسته اشعه مایکرو ویو را به محل بافت می‌فرستند؛ سپس این تشعشعات توسط آب موجود در بافت جذب می‌شود. اغلب از مایکرو ویو برای بافت‌های کمتر از عمق 2 سانتی‌متر استفاده می‌شود. در این سطح قابلیت زوم‌کردن دقیق بر نقطه‌ای مشخص وجود دارد‌.

این قابلیت به ما امکان درمان بافتی را می‌دهد که در محاصره بافت‌های دیگر قرار گرفته است. عمل اینگونه اتفاق می‌افتد که نوسان‌ساز مگنترونی، تولید نوسانی با فرکانسی بالا کرده و الکترودهایی با خاصیت منعکس‌کنندگی، این انرژی را به سطح مورد نظر زوم می‌کنند. الکترودهای این نوع دیاترمی،‌ اغلب به‌صورت چهارگوش است که سطحی دایره‌ای در مرکز آن بیشترین حرارت را دارد، انواع الکترودهای این بخش هم مانند دیاترمی موج کوتاه هستند.

هنگامی که دیاترمی روی پوست صورت می‌گیرد با تحریک کلاژن‌سازی پوست باعث از بین رفتن چین و چروک و باعث افزایش الاستیسیته پوست هم می‌شود. گاهی اوقات برای جلوگیری از سوختگی پوست بین الکترود و بدن، از روغن‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که امپدانس را کم کند.

دیاترمی که در جراحی استفاده می‌شود به دو صورت می‌تواند باشد

1-‌ یک قطبی: که جریان از طریق یک الکترود فعال، به پوست بدن می‌رسد و از طریق یک خط با کمترین مقاومت به یک الکترود صفحه‌ای بزرگ و خنثی رسیده و به دستگاه باز می‌شود.

2-‌ دوقطبی: در این دستگاه به‌جای الکترود از دو نوک یک جفت گیره استفاده می‌شود. در این شکل، الکترود صفحه‌ای وجود ندارد.

کاربری دستگاه

لازم است زمان کار، سطحی که می‌خواهیم بر آن دیاترمی انجام دهیم، کاملا خشک باشد و بدن بیمار هم دائم با حوله خشک شود؛ همچنین از به‌کاربردن دیاترمی در بافت‌هایی که فلز نزدیک آن است خودداری شود.

نگهداری دستگاه

بیشتر اشکال‌هایی که بر این دستگاه گرفته‌اند به سرهای اتصال معیوب، مربوط می‌شود پس به‌طور ممتد و مکرر باید الکترود‌های موجود و سرهای اتصال‌ مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب ها: دستگاه دیاترمی چيست، كاربرد دستگاه دیاترمی، فواید استفاده از دیاترمی‌، مزاياي استفاده از دستگاه دياترمي، ساختار فیزیکی - مکانیکی دستگاه دياترمي تعداد بازديد: 5069 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز