Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:27

5
بهمن
روش های بررسی سلامت عروق كرونری

روش های بررسی سلامت عروق كرونری

روش‌های متفاوتی برای بررسی سلامت عروق کرونری قلب به کار می‌روند که از جمله آنها می‌توان به تست ورزش، آنژیوگرافی كرونری، بالون و استنت‌های عروقی و استنت‌های قابل جذب اشاره کرد.

دكتر بهروز ترنوبیك؛ متخصص قلب و عروق، فلوشیپ آنژیوپلاستی

 

بیماری‌های قلب و عروقی این روزها در تمام دنیا و بخصوص در كشور ما شایع است و موجب درگیری و نگرانی و اتفاقات بد می‌شوند.

ابتدا باید بدانیم كه قلب از مهم‌ترین اعضای بدن است؛ چرا كه با كار بی‌وقفه و پمپاژ دائمی، خون روشن و پاك را به تمام سلول‌های زنده بدن می‌رساند و مواد زاید و دفعی را در قالب خون تیره از تمام بدن تحویل می‌گیرد تا برای تصفیه به كلیه‌ها، كبد و ریه‌ها بفرستد.‍‍

چنین عملكرد سنگین و مهمی حتی اگر برای چند لحظه هم متوقف شود كافی است تا اعضای حساسی مانند مغز در اثر فقدان اكسیژن و مواد غذایی كافی دچار اختلال و حتی توقف عملكرد و در نتیجه اتفاقات ناگوار و برگشت ناپذیر و نهایتاً مرگ شوند.

اما این قلب پر تلاش، خودش هم نیاز به تغذیه و تنفس از طریق دریافت خون پاكیزه دارد، كه خون حیات‌بخش از طریق عروق كرونری یاتاجی به ماهیچه قلب می‌رسد و موجب تداوم حیات و فعالیت ماهیچه قلب و حفظ عملكرد آن در پمپاژ خون می‌شود.

همین رگ‌های كرونری هستند كه اگر در اثر بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری آترواسكروز (خشكی شریان‌ها) تنگ و نهایتاً مسدود شوند؛ می‌تواند موجب نقصان در عملكرد قلب، دردهای قلبی و نهایتاً سكته قلبی و مرگ شود.

پس اهمیت دادن به سلامت قلب و همچنین عروق تغذیه‌كننده آن، امری حیاتی و ضامن سلامتی و طول عمر ما خواهد بود.

اینكه چه باید كرد تا قلبی سالم داشته باشیم را در فرصت‌های بعد به تفصیل با هم مرور خواهیم كرد، ولی امروز راجع به روش‌های بررسی سلامت عروق كرونری و به‌ویژه آنژیوگرافی كرونری صحبت می‌كنیم.

روش‌های متعددی برای بررسی وضعیت عروق كرونری بكار می‌روند كه هر یك جایگاه خاص خود را دارند؛ از روش‌های ساده و غیر تهاجمی مانند تست ورزش تا روش‌های مفصل‌تر مانند اسكن هسته‌ای قلب یا سی‌تی‌آنژیوگرافی كرونری كه دقیق‌تر هستند و نهایتاً آنژیوگرافی كرونری كه نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.

تست ورزش، كم‌هزینه و بدون استفاده از دارو و اشعه انجام می‌شود.

ولی دقت آن به اندازه روش‌های دیگر نیست؛ از طرفی روش‌هایی مانند اسكن هسته‌ای و سی تی آنژیوگرافی دقت بالاتری دارند ولی در آنها از مواد دارویی حاجب و اشعه ایكس یا گاما استفاده می‌شود، كه طبعاً آثار مضر (هر چند محدود و عمدتاً غیربیماری‌زا) روی كلیه‌ها و سلول‌های در حال تكثیر بدن ما دارند.

آنژیوگرافی كرونری دقیق‌ترین روش بررسی عروق بدن به‌ویژه عروق كرونری است كه با كمك اشعه ایكس و تزریق  ماده حاجب در عروق كرونری انجام می‌شود، این روش در بیمارستان انجام می‌شود و از طریق عروق شریانی مچ دست یا كشاله ران، بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی و در عرض ده دقیقه انجام می‌شود.

آنژیوگرافی كرونری

معمولاً آنژیوگرافی كرونری توسط متخصصین قلب و عروق یا پزشكان فوق تخصص آنژیوپلاستی انجام می‌شود، مزیت فوق‌العاده آن نیز دقت صد درصدی در تشخیص بیماری‌های عروق كرونری، امكان درمان همزمان تنگی‌های عروقی با بالون و استنت می‌باشد كه انقلاب دهه‌های اخیر در درمان بیماری‌های قلبی است.

این روزها حتی بیماری‌های دریچه‌ای قلب و همچنین عروق خارج از قلب نیز با روش‌‌های آنژیوگرافی و بدون عمل باز و بیهوشی قابل انجام است كه این امر باعث تقلیل خطر و مرگ و میر ناشی از عمل‌های وسیع سابق شده است.

اگر در قفسه سینه خود احساس درد یا ناراحتی می‌كنید، اگر در حین فعالیت؛ درد سینه یا تنگی نفس پیدا می‌كنید یا دیابت دارید، اگر در اقوام نزدیك شما بیماری‌های قلبی دیده شده است بهتر است در اولین فرصت به پزشك قلب مراجعه كنید و از او بخواهید سلامت قلب و عروق شما را چك كند.

او نیز قطعاً بعد از پرسش در خصوص عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی (كشیدن سیگار، فشار‌خون بالا، چربی خون بالا، دیابت قندی و سابقه فامیلی) و معاینه شما، از روش‌هایی كه پیشتر عرض كردم استفاده خواهد كرد تا امكان درگیری عروق قلب شما را بررسی نماید.

در صورت لزوم از روش‌های ساده‌تر مانند نوار قلب، اكوكاردیوگرافی رنگی و تست ورزش استفاده می‌كند یا شما را برای اسكن هسته‌ای یا سی‌تی‌ آنژیوگرافی ارجاع می‌نماید.

در قدم نهایی ممكن است به شما توصیه شود كه تحت آنژیوگرافی عروق كرونر قرار بگیرید؛ اگر چنین شد نگران نباشید، با تجهیزات جدید و پیشرفته كه خوشبختانه در تمام شهرهای بزرگ كشور عزیزمان در دسترس می‌باشد و در دستان توانمند پزشکان مجرب و متخصص ایرانی، آنژیوگرافی قلب شما بدون درد، بدون نیاز به بیهوشی و با حداقل ریسك انجام می‌شود و در اكثر موارد شما حتی نیاز به اقامت شبانه در بیمارستان نیز نخواهید داشت و از مزایای این روش بسیار سودمند و كم عارضه در سلامت و طول عمر خود بهره خواهید برد.

بالون و استنت‌های عروقی

اگر در آنژیوگرافی مشاهده شود که عروق کرونری دچار تنگی شدید هستند می‌توان در همان زمان از طریق ابزارهایی بسیار ظریف اقدام به درمان بیماری عروق و برطرف کردن تنگی آنها کرد که معروف‌ترین آن‌ها بالون و استنت‌های عروقی می‌باشند.

با کمک بالون‌ها تنگی عروق کرونری باز می‌شود و با قرار دادن استنت (که شبکه‌ای ساخته شده از جنس فلز ظریف یا مواد دیگراست) جلوی بازگشت تنگی گرفته می‌شود. بالون‌ها بعد از استفاده از عروق خارج می‌شوند ولی استنت‌ها برای همیشه در دیواره رگ باقی می‌مانند و بعد از چند ماه توسط سلول‌های جدار رگ احاطه شده و جزیی از ساختمان دیواره‌ی رگ ما می‌شوند.

در سال‌های اخیر استنت‌هایی با فناوری‌های پیشرفته ساخته شده‌اند که از خود داروهایی آزاد می‌نمایند که جلوی تنگی مجدد رگ در محل فعلی را تا حد زیادی می‌گیرد و به استنت آغشته به دارو یا در اصطلاح استنت دارویی معروفند.

استنت‌های قابل جذب

آخرین نسل استنت ها که هنوز در مرحله‌ی بررسی و استفاده محدود هستند استنت‌های قابل جذب می‌باشند که همانگونه که از اسمشان قابل حدس است پس از مدتی توسط سلول‌های جدار رگ جذ‌ب و نهایتاً کاملاً ناپدید می‌شوند.

استنت در اصطلاح عوام به فنر معروف است ولی قطعاً استفاده از نام صحیح آن یعنی استنت بسیار زیباتر و برازنده‌ی مردم آگاه و فهیم ماست.

فرایند باز کردن عروق تنگ یا آنژیوپلاستی عمدتاً بدون درد انجام می‌شود و ممکن است حتی توسط بیمار احساس هم نشود ولی قطعاً اقدامی حساس و بسیار پیشرفته و علمی است که پزشک فوق تخصص آنژیوپلاستی سال‌ها برای آموختن مهارت‌های پیچیده و دقیق آن مطالعه و تمرین نموده است.

بعد از انجام آنژیوپلاستی موفق؛ بیمار معمولاً یک شب را در بیمارستان می‌گذ‌راند و پس از اطمینان از سلامت عروق قلب و محلی که از آن برای آنژیوگرافی استفاده شده (یعنی کشاله ران یا مچ دست) توسط پزشک خود معاینه و نهایتاً ترخیص می‌شود.

بدنبال آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی بهتر است بیمار تا چند روز مراقب محل رگ گیری باشد و به خود فشار جسمی زیاد وارد نکند تا ترمیم رگ بطور کامل انجام شود ولی در همان روز ترخیص بیمار می‌تواند استحمام کند.

بعد از آنژیوپلاستی باید بیمار بمدت چندماه از داروهای ضد پلاکتی به منظور پیشگیری از لخته شدن خون در محل استنت استفاده نمایند که مدت مصرف این داروها بر حسب نوع استنت ها بین یک ماه تا یک سال متغیر است و توسط پزشک تعیین می‌شود.

معروف‌ترین این داروها قرص کلوپیدوگرل یا پلاویکس است که بیمار باید اهمیت مصرف منظم و بی وقفه آن را بدانند و جدی بگیرند.

داروهای دیگری مانند آسپرین و انواع داروهای تنظیم کننده‌ چربی و قند و فشارخون نیز برای بیماران به فراخور شرایط خاص هر فرد تجویز می‌شود.

پرهیز غذایی مناسب؛ ترک سیگار و قلیان و تحرک کافی و مناسب نیز قطعاً در بهبودی بیماران تاثیرگزار و مهم است.

باید بخاطر داشت که مراجعات منظم و انجام تست‌های دوره‌ای برای سنجش وضعیت قلبی عروقی فرد و پایش دقیق نواسانات وزن و فشارخون و چربی و قندخون از اهمیت بسیاری برخوردارند.

 

برچسب ها: قلب سالم، بیماری های قلب و عروق، تست ورزش، تشخیص بیماری قلبی، سلامت قلب، روش های بررسی سلامت عروق كرونری، آنژیوگرافی كرونری، بالون عروقی، استنت عروقی، تنگی عروقی تعداد بازديد: 1506 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز