Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 00:19

9
مهر
عوارض قلبي سپسیس

عوارض قلبي سپسیس

سپسیس می‌تواند عوارض مختلفی را بر قلب ایجاد کند که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه نمایید.

تحريريه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

 


سپسیس می‌تواند عوارض مختلفی را بر قلب ایجاد کند که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود.

از جمله این عوارض بشرح زیر است
نارسائی قلب، آریتمی، میوکاردیت، پریکاردیت، شوک، آندوکاردیت که می‌توانند تاثیرات دوطرفه‌ای داشته باشند.
نارسائی قلب از شایع‌ترین عوارض سپسیس بر قلب است که بعلت تاثیر توکسین‌های باکتریائی و همچنین افزایش کارکرد قلب و گاهی آنمی ایجاد می‌گردد. از علائم نارسائی قلب می‌توان از تاکیکاردی و تاکی پنه و افزایش برون ده قلب نام برد که به تدریج و با پیشرفت آن برون ده قلب کاهش یافته و برگشت مویرگی با تاخیر انجام می‌شود نبض‌های محیطی و سانترال کاهش می‌یابد، انتهاها سرد می‌شود برون‌ده ادراری کم می‌شود و حالت تغییرات کارکرد مغز و خواب آلودگی و لتارژی و گاهی اضطراب و بالاخره اغما اتفاق میافتد.

از راه‌های تشخیصی بررسی نوار قلبی است که در ابتدا تاکیکاردی سینوسی دارد و به تدریج برادیکاردی و انواع دیسریتمی‌ها در آن مشاهده می‌شود. در رادیوگرافی سینه بزرگی قلب به علت نارسائی دیده می‌شود و گاهی با علائم ادم پولمونری یعنی خطوط کرلی و پرخونی ناف‌ها و مایع در پریکارد دیده می‌شود.
در اکوکاردیوگرافی وجود مایع در پریکارد، بزرگی بطن چپ و کاهش اجکشن فراکشن مشاهده می‌گردد. برای درمان از داروهای این‌وتروپ مانند دوپامین و دوبوتامین، اپینفرین و وازودیلاتورها مانند نیتروپروساید و میلرینون و درمان هیپوگلیسمی استفاده می‌شود.

آریتمی‌ها
از تاکی کاردی و برادیکاردی سینوسی گرفته تا انواع بلوک‌های مختلف و ریتم‌های غیر سینوسی است می‌تواند از عوارض سپسیس باشد.
بیمار بیحال است و سرگیجه دارد و گاهی علائم مغزی بیشتری دارد و نوار قلب بایستی بسرعت گرفته شود و درمان لازم بر اساس تشخیص برقرار گردد. از جمله دادن داروهای ضد آریتمی و گذاشتن پیس میکر است.

میوکاردیت
میوکاردیت نیز گاهی در سپسیس دیده می‌شود و بایستی درمان گردد. 
از علائم آن تاکی کاردی بدون تب و بی‌حالی و بی اشتهائی است و صداهای قلب ضعیف به گوش می‌رسد. در نوار قلب تغییرات موج T به صورت منفی شدن این موج و پائین افتادگی قطعه ST را داریم و ولتاژ نیز بیشتر از معمول است. پس از تشخیص میوکاردیت بایستی درمان مناسب از جمله داروهای اینوتروپ و نگهدارنده‌های فشارخون را به کار گرفت.

پریکاردیت
نیز از علائم سپسیس می‌تواند باشد و گاهی حالت فوریت پیدا می‌کند و بیمار با صداهای قلبی بسیار کاهش یافته معاینه می‌شود و در نوار قلب بالا رفتن قطعه ST و کاهش ولتاژ را داریم و اگر حالت تامپوناد پیش‌آید که تجمع مایع زیاد و سریع در پریکارد است بایستی به سرعت تخلیه گردد.

آندوکاردیت
نیز گاهی در زمینه بیماری‌های سرشتی قلب در سپسیس دیده میشود و پس‌از باکتریمی کانون عفونت در ضایعه قلبی لانه می‌گیرد. بیمار تب مداومی دارد و بی‌حال است و بی‌اشتها است و طحال بزرگی دارد و گاهی علائم پوستی به علت فنومن آمبولیک در آن دیده می‌شود.

شوک سپتیک
در مواردی سپسیس می‌تواند به حالت شوک تبدیل شود و این وضعیت بسیار حساس و مهم است و نیاز به درمان سریع و انتقال بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه دارد. این شوک مجموعی از شوک کاردیوژنیک و هیپوولمیک است و بعلت ترشح مدیاتورهای التهابی مانندTNFو اینترلوکینها و فاکتور فعال کننده پلاکت ایجاد می‌ شود. علائم قلبی در آن بصورت تاکیکاردی، هیپوتانسیون، کاهش نبض‌های انتهائی است که بتدریج بدتر می‌شود و بایستی برای بیمار مانیتورینگ قلبی و داروهای آینوتروپ و وازودیلاتور را شروع کرد.
درمواردی سپسیس از قلب شروع میشود و برای مثال در بیماری که آندوکاردیت دارد ممکن است میکروب در خون و سایر اورگان‌ها نیز با پخش آمبولی عفونی جای بگیرد و بیماری منتشر شود. یا بیماری که آبسه پریکارد دارد به سپسیس تبدیل گردد.

 

برچسب ها: قلب، سپسیس، آریتمی‌ها، میوکاردیت، آندوکاردیت، شوک سپتیک تعداد بازديد: 2127 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز