Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 06:42

19
مهر
كاربرد تاليوم اسكن در تشخيص سكته‌های قلبی

كاربرد تاليوم اسكن در تشخيص سكته‌های قلبی

روش تاليوم اسكن، روشی بسيار مناسب در تشخيص سكته‌های قلبی است.

دكتر منوچهر قارونی

 

روش تالیوم اسكن، روشی بسیار مناسب در تشخیص سكته‌های قلبی است كه در این روش نیز از مواد اكتیو استفاده می‌شود. روش تالیوم اسكن همزمان با تست ورزش انجام می‌گیرد. در این روش، قبل از انجام تست ورزش، از بیمار یك كات تالیوم می‌گیریم تا شرایط بیمار را مورد ارزیابی قرار دهیم (پس از تزریق تالیوم، توسط كامپیوتر كل قلب را بررسی می‌كنیم كه چه اندازه از ماده رادیوایزوتوپ وارد سلول‌ها و عروق قلبی شده است، به طور كلی اگر هر دو رگ قلبی هم دچار تنگی شده باشد، معمولا هنگام استراحت، قلب خونرسانی خوبی دارد، خونرسانی به قلب زمانی دچار اختلال می‌شود كه كار قلب افزایش یافته باشد و رگ قادر به خونرسانی به قلب نباشد.  در این حالت قلب با افزایش فشار خون و تعداد ضربان و بالا رفتن مصرف اكسیژن مواجه شده است ولی به دلیل تنگی رگ، خون كافی به قلب نمی‌رسد، این عوامل سبب ایجاد درد آنژینی می‌شود.


زمان انجام تالیوم اسكن
پس از تزریق تالیوم اسكن، از بیمار تست ورزش گرفته می‌شود، در پایان تست ورزش، یك بار دیگر تالیوم را تزریق می‌كنیم، پس از فعالیت و افزایش كار قلب، درصورت وجود مشكل مشاهده می‌شود كه قسمتی از قلب دچار رنگ پریدگی شده است و مانند سایر قسمت سرخ نیست، مشاهده این حالت متوجه می‌شویم كه این قسمت دچار تنگی رگ شده است ولی نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم كدام قسمت از رگ تنگ است.


اندیكاسیون انجام تالیوم اسكن
باید دید انجام تالیوم اسكن در چه بیمارانی ضرورت دارد؟
1- در افرادی كه در خانواده سابقه سكته قلبی دارند.
2- در بیمارانی كه دچار درد آنژینی مشكوك هستند و پزشك قادر به تشخیص علت آنژین نمی‌باشد و آیا برای بیمار خطرناك است یا خیر؟ 
با توجه به اینكه هزینه انجام این نوع آزمایشات بسیار بالا است.
اگرچه هزینه انجام تالیوم اسكن بسیار كمتر از سی‌تی آنژیو است و هزینه انجام آنژیو معمولی از تالیوم اسكن بیشتر است.
ولی در تشخیص بیماری، قدم به قدم با بیمار پیش می‌رویم، بیماری كه سابقه سكته قلبی دارد، تالیوم اسكن انجام نمی‌دهیم، مگر در مواردی كه پس از انجام آنژیو معمولی، كمی تنگی عروق مشاهده شود، برای وی انجام یك تست تالیوم نیز توصیه می‌شود تا بررسی شود كه این تست مثبت است یا منفی.
در صورتی كه جواب تست تالیوم منفی باشد، گرفتگی یك رگ (براساس آنژیو معمولی) زیاد مهم نیست، پس تالیوم اسكن، پس از آنژیو معمولی نیز قابل انجام است.


نكته:
در مواردی كه در خانواده بیماری كه سكته قلبی كرده است، سابقه سكته قلبی وجود داشته باشد، انجام تالیوم اسكن با تست ورزشی توصیه می‌شود، كه انجام این كار در حد تشخیص را بالا می‌برد.
ولی گاهی اوقات وضعیت بیماری آنژیوگرافی انجام داده است Border Line است، در این حالت این سوال پیش می‌آید كه این بیمار كاندید عمل جراحی یا گذاشتن بالون است یا خیر؟
گاهی بیماری كه قبلا مورد عمل جراحی قرار گرفته است ولی باز هم دارای درد آنژینی است، برای این بیمار نیز انجام تالیوم اسكن توصیه می‌شود، در صورتی كه پس از انجام این كار، خونرسانی به تمام قسمت‌های قلب به خوبی صورت گرفته باشد، و پریدگی رنگ در قلب مشاهده نشود، پس بای‌پس خوب است و اقدام به انجام عمل جراحی می‌كنیم، ولی در صورتی كه در بیماری كه قبلا جراحی شده در قسمتی از قلب در تالیوم اسكن رنگ پریدگی دیده شود، تشخیص متوجه می‌شویم كه بای‌پس در حال بسته شدن است و این بیمار باید مجددا مورد عمل جراحی قرار گیرد یا بالون بزند. پس هر بیماری تصمیم‌گیری خاص خود را دارد. 

 

برچسب ها: سکته قلبی، تنگی عروق، عروق، گرفتگی رگ، آنژیو تعداد بازديد: 1443 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز