Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:02

31
مرداد
مراقبت از قلب و سیستم همودینامیک در بیماران مرگ مغزی

مراقبت از قلب و سیستم همودینامیک در بیماران مرگ مغزی

در بیماران مرگ مغزی یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین اختلالاتی که به وجود می‌آید کاهش فشار خون است که علل به وجود آورنده آن می تواند بسیار زیاد باشد.

دكتر كتایون نجفی‌زاده؛ فوق تخصص بیماری‌های ریوی و ICU

 

 

در بیماران مرگ مغزی یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین اختلالاتی که به وجود می‌آید کاهش فشار خون است که علل به وجود آورنده آن عبارتند از:

1 - کاهش حجم خون

2- عدم کارکرد خوب قلب

3- گشاد شدن عروق

در این مقاله در نظر داریم تا به‌طور اختصار این اختلالات رابررسی كنیم.

هایپوتنشن

به فشار متوسط شریانی کمتر از 60 میلی‌متر جیوه اطلاق می‌شود، به‌طور كلی لازم است فشار متوسط شریانی بیشتر یا مساوی 70 میلی‌متر جیوه و و فشار خون سیستولیك بالاتر یا مساوی 100 ، ضربان قلب بین 120– 60 در دقیقه و ‍CVP بین 10– 7 باشد.

فشار خون می‌تواند به کمک دو روش زیر اندازه‌گیری شود:

1- کاتتر داخل شریانی که روش ارجح است.

2- دستگاه اندازه‌گیری فشار خون (non invasive)

Mean arterial pressure = Diastolic BP + 1/3 ( Systolic BP – DBP ) + 5

5+ (فشار دیاستولیك - فشار سیستولیك) 3/1 + فشار دیاستولیك = فشار متوسط شریانی

مونیتورینگ استاندارد شامل:

1 – arterial line 2 – Central venous line 3 –electrocardiogram است.

بررسی

 دقت کنید که آیا بیمار داروی کاهش‌دهنده فشار خون مصرف می‌کند یا خیر.  ممکن است بیمار به دلیل ضربه دچار خونریزی شده باشد. ‌ مطمئن شوید که آخرین هماکریت بیمار بالای 28 درصد است.

‌ توسط بررسی پرونده پزشکی بیمار و یا پرسش از همراهان درباره وجود ایسکیمی قلبی یا MI بررسی شود و با گرفتن نوار قلبی احتمال ایسکیمی یاMI حاد بررسی گردد و در صورت شک به صدمه قلبی یا تامپوناد اکوکاردیوگرافی انجام شود. نوار قلبی می‌تواند آریتمی‌های قلبی را نیز به عنوان افت فشار خون بررسی كند. 

در صورتی که CVP وجود ندارد حجم مایعات دفع شده در 24 ساعت گذشته نسبت به مایعات دریافت شده مقایسه شود در صورتی که حجم out put بیمار بیشتر از حجم دریافت شده بود و یا سدیم بیمار بالا بود احتمال دهیدراسیون در نظر گرفته شده و مایعات به بیمار داده شود.  بیمار از نظر هیپوترمی بررسی شود هیپوترمی می‌تواند منجر به کاهش فشار خون بیمار شود.

درمان

 کلیه درمان‌هایی که باعث افت فشار می‌شوند مانند داروهای ضد فشار خون و بتابلوکرها را قطع کنید. ‌ در صورتی که فشار بیمار پایین است و بیمار CVP دارد دقت شود که با دادن مایعات کافی CVP بین 15-12 حفظ شود در صورت احتمال اهدای ریه CVP بین 12-10 نگه داشته شود معمولا درمان با محلول‌های کریستالوئید مثل سدیم نیم نرمال یا رینگر آغاز می‌شود. ‌ در صورت هماتوکریت پایین‌تر از 28درصد خون تزریق شود. ‌

در صورت تجویز مایعات زیاد توصیه می‌شود 3/1 مایعات تجویز شده را از محلول‌های کلوئیدی مانند هماکسل، آلبومین و یا حتی FFP انتخاب کنید. ‌ در صورت درجه حرارت پایین‌تر از 35 درجه سانتی‌گراد بیمار را گرم کنید، برای این کار می‌توان از تشک‌های وارمر استفاده کرد. در صورت موجود نبودن وارمر می‌توان از انداختن چند پتو بر روی بیمار و یا لامپ‌های گرم‌کننده استفاده کرد. 

توصیه می‌شود کلیه سرم‌های بیمار گرم شوند و Humidifire و نتیلاتور نیز روشن شود تا بیمار از طریق راه‌های تنفسی گرم شود. ‌ در صورت وجود هیپوکسمی با بالاتر بردن FIO2 دستگاه و یا تغییر set up دستگاه هیپوکسمی اصلاح شود. ‌ در صورت بالا نیامدن فشار خون از سرم دوپامین و در درجه بعد از سرم آدرنالین و نور آدرنالین می‌توان استفاده کرد. ‌

نوراپی نفرین، اپی‌نفرین و یا فنیل‌افرین به عنوان خط دوم درمان می‌توانند استفاده شوند دوز بالاتر از 2/0 میكروگرم در كیلوگرم همه این داروها باید با احتیاط استفاده شود. ‌ برخی از داروهای بالابرنده فشار خون مانند وازوپرسین و فنیل‌افرین خاصیت تحریك‌كنندگی گیرنده‌های بتا را ندارند و برخی مانند دوپامین، آدرنالین و نور آدرنالین دارند. 

اگر قلب برای اهدا در نظر گرفته شده است، دوپامین یا سایر داروهای تحریك‌كننده بتا نباید با دوز بالا استفاده شوند (مثلا دوپامین بهتر است با دوز بالاتر از 10 میكروگرم به ازای هر كیلوگرم مصرف نشود.)

 در صورت بالا نیامدن فشار خون با مایع درمانی و گرم کردن بیمار بهتر است از وازوپرسورها استفاده شود.

‌ توصیه می‌شود وازوپرسین با حداكثر دوز 2.4 واحد در ساعت استفاده شود.

افزایش فشار خون

به فشار خون سیستولیك بالاتر از 160 میلی‌متر جیوه و یا فشار خون متوسط شریانی بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه اطلاق می‌شود.‌ در صورت استفاده از داروهای بالابرنده فشار خون مثل دوپامین در ابتدا باید دوز آنها كاهش داده شده یا قطع شود.در صورت نیاز می‌توان از نیتروپروساید 5- 5/0 میكروگرم به ازای هر كیلوگرم در دقیقه، اسمولول 500- 100 میكروگرم به ازای هر كیلوگرم بولوس و سپس 300-100 میكروگرم به ازای هر كیلوگرم در دقیقه، نیتروگلیسرین یا لابتولول استفاده كرد.

پلی اوری

هدف نگهداری حجم ادرار بیمار مرگ مغزی در حد 150-75 میلی‌لیتر در ساعت است.

علل

1-‌ دیورزفیزیولو‍‍ژیك به دنبال تجویز مایعات زیاد 2- دیورز اسموتیك به علت تجویز قبلی مانیتول یا هیپر گلیسمی ادامه دارد 3- دیورز به علت داروهای دیورتیك 4- دیابت بی‌مزه

* برخلاف علل دیگر پلی‌اوری دیورز فیزیولوژیك منجر به‌هایپوتنشن نمی‌شود.

بررسی

 قند خون به كمك آزمایشگاه یا گلوكومتر بررسی شود. قند بالای 200mg/dl ممكن است منجر به پلی‌اوری شود.  هر نوع داروی دیورتیك قطع شود.  Na وقند سرم هر 2 ساعت اندازه‌گیری شود.  اگر Na>148 فرض بر این گذاشته شود كه آب آزاد از دست رفته است.

درمان

در صورت دهیدراسیون و در عین حال افزایش حجم ادرار باید به هر طریق ممکن از دفع زیاد ادرارجلوگیری کرد.  در صورت هیپرگلیسمی انسولین به مایعات دریافتی بیمار اضافه شود.

 در صورتی که سدیم خون بیمار بالا بود و یا وزن مخصوص ادرار کمتر از 1010 باشد، بیمار را تحت درمان دسموپرسین قرار دهید. ‌هیپوترمی را اصلاح کنید. ‌ هیپوکالمی را اصلاح کنید. ‌ داروهای دیورتیک را قطع کنید.

 

برچسب ها: فشار خون، افزایش فشار خون، مرگ مغزی، بیماران مرگ مغزی، کارکرد قلب، گشاد شدن عروق، هایپوتنشن تعداد بازديد: 949 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز