Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:33

28
دی
سرطان استخوان (1)

سرطان استخوان (1)

شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان استخوان درد است و این درد به تدریج شدیدتر می‌شود. در ابتدا درد فقط هنگام فعالیت فیزیكی و یا شب‌ها وجود دارد، ولی با توجه به رشد تومور علایم شدیدتر می‌شود

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

وظیفه استخوان‌ها

بدن شما بیش از 206 استخوان دارد كه این استخوان‌ها كارهای مختلفی انجام می‌دهند. اول اینكه ساختار بدن را تشكیل می‌دهند و با اتصال عضلات به استخوان‌ها امكان حركت بدن را فراهم می‌سازند. بدون استخوان، بدن ساختاری از بافت نرم خواهد بود كه قادر به حركت، راه رفتن و یا حتی ایستادن نیست. استخوان‌ها، از اندام‌های شكننده‌تر بدن همچون مغز و نخاع، قلب و ریه و . . . محافظت می‌كنند. استخوان‌ها شامل مغز استخوان هستند كه وظیفه تولید و ذخیره سلول‌های خونی جدید را بر عهده دارند و در نهایت اینكه مجموعه‌ای از پروتئین‌های بدن و مواد مغذی مثل كلسیم و فسفر را كنترل می‌كنند.

دلایل ابتلا به سرطان استخوان

سرطان استخوان ناشی از اشكالی است كه در سلول‌های تولید كننده استخوان و غضروف ایجاد می‌شود. تومورهای استخوانی به‌طور معمول در كودكان و نوجوانان به‌وفور دیده می‌شود و كمتر در بزرگسالان و سالمندان شیوع دارد. سرطان استخوان درافراد با سن بالا اغلب ناشی از گسترش سرطان از بافتی دیگر است. سرطان استخوان در انواع مختلف دیده می‌شود كه شایع‌ترین آنها عبارتند از:

استئو ساركوم: این نوع از سرطان استخوان شایع‌ترین نوع است كه اغلب در مردان بین 10 تا 25 سال و بیشتر در دست‌ها (شانه) و پاها (زانوها) به وجود می‌آید و معمولاً به ریه نیز گسترش می‌یابد. در حدود 65 درصد افراد مبتلا به‌طور متوسط و اگر این سرطان به ریه‌ها و بافت‌ها منتقل شود، این میزان به مقدار قابل توجهی كمتر می‌شود. پنج سال عمر می‌كنند.

ساركوم یووینگ: تهاجمی‌ترین تومور سرطان است كه در كودكان 4 تا 15 سال دیده می‌شود و البته در پسرها شایع‌تر است و به ندرت در افراد بالای 30 سال سن به وجود می‌آید. این نوع سرطان اغلب در استخوان اندام فوقانی و تحتانی ایجاد می‌شود و میزان بقای 3 ساله در حدود 65 درصد است و امكان انتشار آن به ریه و سایر بافت‌ها نیز وجود دارد.

تومورهای غضروفی در رده دوم شایع‌ترین تومورهای استخوانی قرار دارند و حدود 25درصد از تومورهای بدخیم را به خود اختصاص می‌دهند. این تومورها از سلول‌های غضروفی به وجود می‌آیند و آهسته رشد می‌كنند. برخلاف انواع دیگر معمولاً افراد بالای 40 سال و پسرها را درگیر می‌كند و بیشتر در استخوان‌های لگن به وجود می‌آید و به ریه و گروه‌های لنفاوی گسترش می‌یابد. بقای 5 ساله با تومورهای تهاجمی 30 درصد است و در مواردی كه رشد تومورها آهسته باشد، 90 درصد.

فیبر و ساركوما: نوع نادری از تومورهای استخوان است و افراد 45 تا 55 ساله را مبتلا می‌كند و در مردان به نسبت زنان شایع‌تر است. احتمال زنده ماندن از زمان تشخیص بطور متوسط شش سال است.

Chrodoma 

این نوع تومور نیز بسیار نادر است و مردان بیش از 30 سال دو برابر زنان به آن مبتلا می‌شوند و بیشتر روی ستون فقرات اثر می‌گذارد. علاوه بر انواع سرطان‌های استخوانی انواع مختلفی از تومورها نیز وجود دارند كه عبارتند از استئوما، كیست، فیبروم، استئوبلاستوم و . . . که خوش خیم هستند. در نوع دیگر از انواع سرطان‌های شایع در استخوان‌ها به نام لنفوم و میلوم وجود دارند. لنفوم، سرطانی ناشی از سلول‌های ایمنی بدن است كه ابتدا در گره‌های لنفاوی دیده می‌شود و خیلی زود به استخوان‌ها می‌رسد. میلوم (نیز نوعی سرطان استخوان است كه به جای سلول‌های استخوان، سلول‌های مغز استخوان را درگیر می‌كند.)

علائم و نشانه‌ها

شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان استخوان درد است و این درد به تدریج شدیدتر می‌شود. در ابتدا درد فقط هنگام فعالیت فیزیكی و یا شب‌ها وجود دارد، ولی با توجه به رشد تومور علایم شدیدتر می‌شود و هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها ممكن است ادامه یابد و تشدید شود. تومور، استخوان‌ها را ضعیف می‌كند، به گونه‌ای كه پس از یك ضربه كوچك و یا فقط به دلیل ایستادن، استخوان‌ها می شکنند.

این امر در مورد تومورهای خوش‌خیم و یا بدخیم یكسان است و حتی تومورهای خوش‌خیم نیز موجب تضعیف استخوان‌های می‌شوند، اگر تومور به اعصاب اطراف فشار بیاورد، می‌تواند موجب درد، بی‌حسی و یا سوزن سوزن شدن اندام‌ها شود و اگر تومور به رگ‌های خونی فشار بیاورد، بر جریان خون اندام‌های بدنی نیز تأثیر خواهد گذاشت. تب، لرز، تعریق شبانه و كاهش وزن، از دیگر علائم كمتر شایع هستند. زمانی كه سرطان از استخوان به سایر بافت‌های بدن سرایت كند، این علایم شایع‌تر می‌شوند.

 

برای خواندن بخش دوم - سرطان استخوان - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: سرطان، سرطان استخوان، درمان سرطان استخوان، جلوگیری از سرطان استخوان، پیشگیری از سرطان استخوان تعداد بازديد: 1056 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز