Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 31 شهریور 1403 - 04:35

28
دی
اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه (1)

اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه (1)

اندازه سینه شما هیچ نقشی در احتمال ابتلا به سرطان سینه ندارد! تمام سرطان‌های سینه در سلول‌هایی رشد می‌كنند كه مسؤول تهیه شیر و فرستادن آن به نوك سینه هستند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان سینه ژنتیك است:

این باور كاملا اشتباه است، زیرا فقط 5- 10 درصد از افرادی كه در خانواده خود این بیماری را دارند به آن دچار می‌شوند. نحوه زندگی و ژنتیك وقتی كه با یكدیگر همراه می‌شوند، ایجاد مشكل می‌كنند؛ یعنی افرادی كه به طور ژنتیكی مستعد ابتلا به سرطان سینه بوده و نكات ایمنی لازم را رعایت نمی‌كنند، بسیار بیشتر در معرض خطر هستند. 

زنانی كه سینه‌های كوچك‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر هستند: 

اندازه سینه شما هیچ نقشی در احتمال ابتلا به سرطان سینه ندارد! تمام سرطان‌های سینه در سلول‌هایی رشد می‌كنند كه مسؤول تهیه شیر و فرستادن آن به نوك سینه هستند و تمام زن‌ها بدون وجود هیچ ارتباطی با اندازه سینه در این باره به یك اندازه در معرض خطر قرار دارند. چیزی كه باعث كوچك یا بزرگ شدن سینه می‌شود، میزان چربی و بافت بنیادی سینه است و البته این مورد تاثیر بسیار كمی در احتمال بروز این بیماری دارد. به هر حال همه خانم‌های بالای 40 سال لازم است به طور مرتب ماموگرافی كنند.

ماموگرام خطر ابتلا به سرطان سینه را از بین برده یا كاهش می‌دهد:

ماموگرام به طور مرتب قادر به كاهش خطر ابتلا به این بیماری نیست، تنها می‌توان از این راه پی به وجود سرطان سینه برد و خطر مرگ را در بیماران 16 درصد كاهش داد. انجام ماموگرافی هر سال یك ‌بار تقریبا برای تمام زنان الزامی است تا از طریق روش‌های جدید پی به بود یا نبود سرطان سینه برده شود. ماموگرام با كیفیت بالا بهترین راه برای اطلاع از سرطان سینه، خصوصا در مراحل اولیه است.

سرطان سینه همواره به شكل یك توده كوچك ظاهر می‌شود:

حدود 10 درصد از افرادی كه دچار سرطان سینه می‌شوند، هیچ نوع توده كوچك، درد و سایر علائم دیگر را نداشته‌اند. در 80- 85 درصد از افرادی هم كه متوجه توده كوچكی در سینه خود می‌شوند، توده خوش‌خیم دارند كه معمولا به آنها تومورهای غیرسرطانی می‌گویند. هر نوع نشانه‌ای از سرطان سینه باید حتما توسط پزشك چك شود. به این علائم توجه كرده و اهمیت دهید:

تغییر حالت سینه و نوك پستان  احساس توده‌ای كوچك داخل یا نزدیك سینه و حتی در زیر بغل

درد سینه و حساسیت در نوك سینه  تغییر در اندازه سینه  احساس گرما به هنگام دست زدن به سینه

پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و التهاب پوست سینه، نوك پستان و اطراف آن  ترشحات نوك سینه

ماموگرام‌ها باعث سرطان سینه می‌شوند:

آسیب‌ ناشی از تشعشعات در ماموگرام بسیار ناچیز است و در مقایسه با مزایای فراوان آن، به حساب نمی‌آید. امروزه این آسیب‌ها بسیار كمتر هم شده است و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با 20 سال گذشته نیست. عوامل ایجاد‌ این عوارض بسیار مختلف است و هر كس باید در مورد خود با پزشك مشورت كند. افرادی كه بیشتر در معرض خطر هستند، بهتر است قبل از چهل‌سالگی ماموگرافی كنند.

قرص‌های ضدبارداری باعث سرطان سینه می‌شوند:

طبق گفته پزشكان هنوز مدارك و شواهد كافی دال بر سرطان‌زا بودن این قرص‌ها وجود ندارد و نمی‌توان خانم‌ها را از مصرف این نوع قرص‌ها منع كرد. براساس برخی بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده در دهه نود، قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند؛ اما پزشكان معتقدند كه فرمول این قرص‌ها در سال‌های اخیر تغییر كرده است و حاوی هورمون‌های بسیار كمتری هستند و در حال حاضر هیچ ارتباطی میان مصرف این قرص‌ها و ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد.

تغذیه و سرطان سینه

اگر شما به تازگی تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته‌اید یا در گذشته تحت درمان بوده‌اید، نوع تغذیه شما به طور ویژه و خاص دارای اهمیت دو چندان می‌باشد. تغذیه سالم یعنی دریافت کامل از تمام گروه‌های غذایی تا تمام مواد مغذی به بدن تان برسد. تغذیه سالم بهترین راه بالابردن سطح‌ایمنی بدن، سطح توان و انرژی فرد، کاهش خستگی و خلق و خو بهتر است.

برخی غذاها باعث سلامتی بیشتر می‌شوند از‌این بابت که سیستم‌ایمنی را تقویت می‌کنند و احتمال خطر را تا حد امکان در فرد پایین نگه می‌دارند. در عین حال که پیروی از یک رژیم سالم اثرات جانبی درمان را کنترل می‌کنند، کارایی درمان را در فرد بالا می‌برد.

بدون توجه به‌اینکه فرد چه سرطانی دارد کاهش دریافت چربی منافع سلامتی بسیاری برای فرد دارد. علاوه بر‌این که معمولا کاهش دریافت چربی با سایر انتخاب‌های غذایی سالم مثل؛ دریافت بیشتر سبزیجات و میوه‌ها و کاهش وزن همراه است. در مطالعات متعدد نشان داده شده است که داشتن یک رژیم کم چرب (25 درصد کالری دریافتی روزانه) خطر برگشت کنسر سینه را در فرد کاهش می‌دهد. 

 

برای خواندن بخش دوم - اشتباه‌های رايج پيرامون سرطان سينه - اینجا کلیک کنید

 

برچسب ها: سرطان سینه، درمان سرطان سینه، جلوگیری از سرطان سینه، تشخیص سرطان سینه، خطرات سرطان سینه تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز