Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:21

13
آذر
کرونا عامل سکته جوانان و میانسالان

کرونا عامل سکته جوانان و میانسالان

بیماران جوان و میان‌سالی که با ابتلای به شکل بی علامت یا با علائم بسیار خفیف کووید 19، در اثر سکته مغزی فوت می‌کنند یا فلج می‌شوند.

دکتر فرشید دبیر زاده - متخصص پوست و مو

 

 تحریریه زندگی آنلاین : بیماران جوان و میان‌سالی که با ابتلای به شکل بی علامت یا با علائم بسیار خفیف کووید 19، در اثر سکته مغزی فوت می‌کنند یا فلج می‌شوند.

توماس اکسلی در روز استراحت خود پیامی از بیمارستان ماونت سینای بث منهتن نیویورک دریافت کرد که سریعاً در محل کار خود حاضر شود زیر تعداد پزشکان برای درمان بیمارانی که سکته مغزی کرده بودند کافی نبود و به وجود او در اتاق عمل نیاز داشتند.

در نظر اول وضعیت مریض نکته مهمی نداشت. هیچ داروی خاصی مصرف نمی‌کرد و سابقه هیچ بیماری مزمنی هم نداشت. طی دوران قرنطینه شهر حالش خوب بود و مثل بقیه در خانه مانده بود ولی ناگهان دچار مشکل در حرف زدن و حرکت دادن سمت راست بدن خود شده بود. در تصویربرداری‌های انجام‌شده مشخص شد که در رگ‌های سمت چپ سرش انسداد بزرگی رخ‌داده است. توماس وقتی سن بیمار و نتیجه آزمایش کرونای او را دید خشکش زد: 44 ساله، نتیجه آزمون مثبت! این مرد هم جزو بیماران متعدد سکته مغزی با سن 30 تا 50 سال است که اخیراً دچار ویروس کرونا شده‌اند. قبلاً سن متوسط ابتلا به این نوع از سکته مغزی 74 سال بود. وقتی توماس عمل جراحی را برای خارج کردن لخته شروع کرد چیزی دید که قبلاً هرگز ندیده بود. او می‌گوید در مغز کلافی سیاه‌رنگ دیده می‌شد مثل یک قوطی کنسرو اسپاگتی که درواقع عروق خونی بودند. یک لخته هم به شکل یک لکه سیاه دیده می‌شد. همان‌طور که او مشغول خارج کردن لخته بود می‌دید که لخته‌های جدیدی جلوی چشم او در حال شکل گرفتن هستند. پدیده‌ای غیرقابل‌باور!

 

بیشتربخوانید:

یک عارضه خطرناک کرونا را بشناسید

موارد سکته مغزی در افراد میان‌سال در بیمارستان‌های دیگر هم دیده‌شده. حالا معلوم شده ویروسی که تصور می‌شد در وهله اول به ریه‌ها حمله می‌کند تقریباً همه اعضای مهم بدن را موردحمله قرار می‌دهد.

سکته مغزی انواع مختلف دارد ولی ظاهراً کرونا کشنده‌ترین نوع آن را باعث می‌شود. در این نوع سکته مغزی رگ‌های بزرگ بسته و خون‌رسانی به بخش‌های بزرگی از مغز مختل می‌شود.

تعداد کسانی که در خانه‌های خود به علل معمول مانند سکته مغزی در نیویورک در دوره شیوع کرونا فوت‌شده‌اند چهار برابر شده. حالا پزشکان نگران‌اند که شاید بسیاری از این سکته‌ها به علت کرونا بوده باشد. واقعیت در این مورد مشخص نخواهد شد چون این فوت‌شدگان هرگز کالبدشکافی نشدند. قبلاً حتی 60 سالگی را برای وقوع این سکته زود می‌دانستند. حالا این سؤال مطرح است که آیا جوان‌ترها عوارض ریوی کرونا را پست سر می‌گذارند و درنتیجه با عوارض آن در سایر اعضای بدن روبرو می‌شوند؟

ویروس می‌تواند با مصرف یا ازکارانداختن گیرنده «ایس 2» که علاوه بر ریه، در جدار همه رگ‌ها هست، در زیر اندوتلیوم رگ‌ها ایجاد التهاب کرده و درنهایت مکانیسم انعقاد خون را مختل کرده باعث ترومبوز شود. آیا کووید 19 با همین مکانیسم در مغز ترومبوز و لخته می‌سازد و باعث سکته مغزی می‌شود.

بیشتربخوانید:

علائم و عوارض کمتر گفته شده کووید۱۹ را بشناسید

ارتباط نابویایی با بیماری کرونا

علائم کرونا تا چند ماه در بدن باقی می‌ماند؟

 

 

برچسب ها: سکته مغزی، ویروس کرونا، علائم کرونا، دکتر فرشید دبیر زاده تعداد بازديد: 368 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز