Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:03

17
خرداد
سفره‌ای برای مهار استرس (1)

سفره‌ای برای مهار استرس (1)

استرس مداوم به تدریج باعث بروز پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شود كه می‌تواند به مرور زمان زندگی فرد را تهدید كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

استرس را همه می‌شناسند و نیاز به توضیح ندارد. حتی كودكان هم امروزه این واژه را به كار می‌برند و شاید حتی دست و پا شكسته معنی آن را هم بدانند. آن‌قدر كتاب، مقاله، مجله، وب سایت و وبلاگ درباره استرس وجود دارد كه شمارش آنها ممكن نیست و به قدری كارشناس و متخصص در این مقوله اظهارنظر می‌كنند كه گاه گیج می‌شویم حرف كدام یك از آنها درست است و بهترین توصیه چیست.

در این بین دانش تغذیه هم سعی می‌كند راهی برای غلبه بر استرس پیدا كند. حتی مقوله خوردن عصبی یا خوردن روانی هم وجود دارد كه به خودی خود می‌تواند مشكل بزرگی باشد و مشكلی بر مشكلات كسی كه یك زندگی پر استرس دارد، اضافه كند؛ مشكلی به نام چاقی. علت چاقی بسیاری از افراد خوردن روانی است.

 كسانی كه به خوردن روانی روی می‌آورند، پس از یك حادثه استرس‌زا و موقعیت اضطراب‌آور یخچال را بهترین مكان برای كاهش استرس‌شان می‌دانند و مشكل اساسی این است كه غذاهایی را از یخچال برمی‌دارند كه سرشار از كالری و مواد ناسالم هستند. چیپس، پفك، سیب‌زمینی سرخ‌كرده، بستنی، همبرگر و آجیل‌های شور و چرب از غذاهای محبوب این افراد است.

این غذاها برای مدت كوتاهی حال آنها را بهتر می‌كند و سرحال می‌آیند؛ ولی این حالت موقتی است و یك موقعیت استرس‌زای دیگر همین پروسه را به جریان می‌اندازد و پس از مدتی فرد دچار اضافه‌وزن می‌شود كه به نوبه خود باعث استرس مضاعفی خواهد بود. او دوباره برای مقابله با استرس به یخچال روی می‌آورد، دوباره چاق می‌شود، استرس می‌گیرد و این چرخه معیوب مرتب تكرار می‌شود .

استرس مداوم به تدریج باعث بروز پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شود كه می‌تواند به مرور زمان زندگی فرد را تهدید كنند. اینجاست كه اهمیت مصرف غذاهای سالمی كه استرس را كاهش دهند، مشخص می‌شود. اجرای روش‌های كاهش استرس كه روانشناسان توصیه می‌كنند، برای خیلی‌ها مشكل است، ولی خوردن، ساده‌ترین كاری است كه یك انسان می‌تواند انجام دهد.

پس اگر غذاهای سالمی بخورد كه استرس او را كاهش دهند، بسیار مفید خواهد بود. درباره تعدادی از این غذاها دانستنی‌هایی بخوانید.

بادام، پسته، گردو

وقتی می‌بینید كه نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید، یك مشت بادام بردارید و كم‌كم آن را بخورید. این غذا سرشار از ویتامین E، یعنی آنتی‌اكسیدانی است كه توان سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. بادام همچنین ویتامین‌های گروه B را در خود دارد كه به بدن كمك می‌كند در موقعیت‌های ناخوشایند واكنش مناسبی از خودش نشان دهد.

یك چهارم فنجان بادام در روز می‌تواند نیاز شما را برآورده كند. مواقعی كه تحت استرس و فشار عصبی زیادی هستید، خوردن كره بادام هم مفید خواهد بود. در زمان‌های پراسترس، هورمون آدرنالین كه از غدد فوق كلیوی ترشح می‌شود، فشارخون را بالا می‌برد تا بدن انرژی بیشتری برای مقابله با موقعیت داشته باشد.

در این حالات شما آماده‌اید یك واكنش فیزیكی شدید از خود نشان دهید، ولی از آنجایی كه اغلب اوقات نیاز به مداخله فیزیكی نداریم، بهتر است این فشار را از روی قلب خود برداریم. پژوهشی كه در سال 2007 توسط پژوهشگران دانشگاه پن در آمریكا انجام گرفت، نشان داد كه مصرف حدود یك مشت پسته در روز (5/1 اونس) باعث كاهش فشارخون می‌شود و فشار اضافی را از روی قلب برمی‌دارد.

در مورد گردو هم ثابت شده كه خوردن آن فشارخون را هم در حالت استراحت و هم تحت استرس پایین می‌آورد. پس بهتر است به سالادها، غلات صبحانه یا جوی دوسر خود یك اونس گردو اضافه كنید.

آواكادو

دفعه بعد كه استرس به شما فشار آورد و دیدید كه دارد شما را به طرف بستنی پر از كرم و خامه و چیپس شور و چرب می‌كشاند، چند برش آواكادو بخورید. خوردن این میوه نیاز شما به فیبر را تامین می‌كند و ولع شما به خوردن غذاهای چرب و شور و ناسالم را تخفیف می‌دهد.

به گفته انستیتوی ملی قلب، ریه و فشار خون آمریكا، یكی از بهترین راه‌های كاهش فشارخون مصرف پتاسیم است. نصف یك میوه آواكادو 487 میلی‌گرم پتاسیم دارد كه به اندازه پتاسیم موجود در یك موز متوسط است. شما می‌توانید از آواكادو در سالادهای‌تان و در كنار سبزی‌ها و میوه‌های دیگر استفاده كنید...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سفره‌ای برای مهار استرس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ترس، استرس، درمان استرس، پیشگیری از استرس، غلبه بر استرس، زندگی پر استرس تعداد بازديد: 803 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز