Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 05:57

16
اردیبهشت
خطرات قلیان را جدی بگیرید (2)

خطرات قلیان را جدی بگیرید (2)

والدین برای کنترل و کاهش استعمال قلیان فرزندان خود باید برروابط آنان با گروه های همسال نظارت داشته و بیش تر مواظب مراودات آن ها با دوستانشان باشند.

ب: نقش والدینی که زمینه ساز مصرف قلیان نیستند در کنترل و کاهش مصرف قلیان فرزندان

این والدین خود زمینه ساز مصرف قلیان نیستند و در آن ها نسبت به فرزندانشان کمبود عاطفه و محبّت وجود ندارد. امّا  برای کنترل و کاهش استعمال قلیان فرزندان خود باید برروابط آنان با گروه های همسال نظارت داشته و بیش تر مواظب مراودات آن ها با دوستانشان  باشند. چرا که با اطمینان می توان گفت دوستان بعد از والدین در بروز و یا پیشگیری  ازرفتارهای نامناسب نوجوانان و جوانان بیش ترین نقش و سهم را دارند.

البتّه این نظر به معنای آن نیست که والدین مصرف کننده ی قلیان نباید مراقب اعمال و رفتار فرزندان خود باشند؛ منظور این است نقش والدین در موفقیّت و یا ناکامی فرزندان به عنوان  اوّلین افرادی که فرایند اجتماعی شدن  فرزندان، تصوّری که فرزندان از خود، از جهان پیرامون و افرادی که پیرامونشان قرار دارند توسّط آن ها شکل می گیرد بسیار بیش از عوامل دیگر است.

بنابراین والدینی که خود زمینه ی بروز آسیب های اجتماعی را در فرزندانشان فراهم می آورند برای رفع این آسیب ها نیز باید از خودشان شروع کنند. مثلاً در مقوله ی استعمال قلیان فرزندان، والدین مصرف کننده ی قلیان باید تکرار این عمل را توسّط فرزندانشان ابتدا به عمل نامناسب خودشان نسبت دهند و برای رفع این مشکل ابتدا از خودشان شروع کنند نه این که از خود بگذرند وعلّت بروز این رفتار نامناسب فرزندانشان را دوستان آن ها بدانند.

 امّا والدینی که خود زمینه ساز مصرف قلیان نیستند و در آن ها نسبت به فرزندانشان کمبود عاطفه و محبّت وجود ندارد اگر استعمال قلیان را در فرزندان خود مشاهده کنند چون خود زمینه ساز شکل گیری این رفتار در فرزندانشان نبوده اند می توانند علّت گرایش فرزندانشان به مصرف قلیان و بروز این رفتار نامناسب آنان را به دوستانشان نسبت دهند. بنابراین نقش این دسته از والدین در پیشگیری، کنترل و کاهش مصرف قلیان فرزندانشان  نظارت برروابط آنان با گروه های همسال است.

کلام آخر

متأسفانه این باورغلط که مصرف قلیان، ضرر و خطرات کمتری در مقایسه با استعمال سیگار دارد، عامل اصلی شیوع گسترده ی مصرف این مادّه ی دخانی در میان نوجوانان و جوانان است،غافل از این که مضرّات مصرف قلیان بسیار بیش از استعمال سیگار است ومصرف این مادهّ ی دخانی علاوه بر این که صدمات جبران ناپذیری را به فرد مصرف کننده وارد می کند، وی را بیشتر از سیگار نیزدر معرض خطر اعتیاد به مواد ّمخدّر قرار دهد.

بنابراین تسریع دراقدام برای پیشگیری، کنترل وکاهش مصرف این مادّه ی دخانی در میان نوجوانان و جوانان حائز اهمیّت است که در این راستا، والدین به عنوان اوّلین افرادی که فرزندان نحوه ی درست زندگی کردن را از آن ها می آموزند بیش از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه نقش و سهم دارند.

ارائه ی راهکار و پیشنهاد

در پایان علاوه بر مواردی که در متن مقاله برای پیشگیری، کنترل وکاهش مصرف قلیان نوجوانان و جوانان به والدین توصیه گردید ؛پیشنهادهای دیگری نیز به شرح ذیل  ارئه می گردد:

در یک فضای کاملاً دوستانه و صمیمی با برشمردن مضرّات استعمال قلیان و پیامدهای منفی مصرف آن برای فرزندان خود از آن ها  بخواهید قلیان راحتّی به صورت  تفنّنی نیز مصرف نکنند.

برای فرزندان خود امکانات تفریحی مناسبی فراهم آورید.

با فرزندان خود تعامل داشته باشید و به آن ها برای برنامه ریزی درست و استفاده ی مناسب ازساعات اوقات فراغت خود کمک کنید.

 

برچسب ها: مصرف قلیان، قلیان کشیدن، خطرات قلیان، اعتیاد به قلیان، ترک عادت قلیان، قلیان کشیدن جوانان، عوارض مصرف قلیان تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز