Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 23:30

18
بهمن
قلیان برای همه خطرناك است (3)

قلیان برای همه خطرناك است (3)

استفاده قلیان توسط زنان نه تنها مشکلات اجتماعی و فرهنگی برای آنان دارد بلکه سلامت جسم آن ها را هم به شدت مورد آسیب قرار می دهد.

 

این استاد دانشگاه اظهار می دارد: متاسفانه در بسیاری از اوقات نوجوانان و جوانان در مقابل چشمان والدین خود اقدام به مصرف قلیان می كنند در حالی كه زیان مصرف قلیان 25 برابر یك بسته سیگار است .وی می گوید: مراكز عرضه قلیان همراه با انواع با توتون و تنباكو كارشان به جایی رسیده كه قلیان های دو میلیون تومانی همراه با كیف سامسونت عرضه می كنند،رواج این موضوع باعث تبلیغ گرایش به مصرف قلیان است .

6- راهكارهای برای برخورد با مشكل

قرایی مقدم یكی از راهكارهای مناسب برای برخورد با این مشكل را تاسیس فرهنگ سراها  و  باشگاه های ورزشی دانسته و می‌افزاید : دادن خدماتی از این دست با هزینه كم یا حتی رایگان    می‌تواند در كاهش گرایش زنان و دختران به استعمال قلیان شود .

این جامعه شناس با بیان اینكه پر كردن اوقات فراغت با غنی كردن آن متفاوت است ، اظهار می دارد : غنی سازی یعنی اینكه طبق یك برنامه مدون و حساب شده بر روی اوقات فراغت زنان و دختران جوان برنامه ریزی كنیم . اما پر كردن اوقات فراغت شامل كارهای بدون برنامه ریزی و گذراندن وقت است به عنوان نمونه اگر برای خرید كردن به سر خیابان هم برویم اوقات خود را پر كرده ایم.

وی ادامه می دهد : جامعه شناسان معتقدند اگر در زمینه اوقات فراغت یك تومان یا یك دلار سرمایه گزاری كنیم هزار دلار بازدهی دارد . در جوامع پیشرفته و توسعه یافته مسوولان هم و غم خود را برای غنی كردن اوقات فراغت جوانان گذاشته اند. نیمی از جمعیت ما دختران هستند و دولت موظف است كمك مادی و رفاهی كند . با این كار از ورود جوانان به آسیب های اجتماعی و مواد مخدر جلوگیری می كنند. جهان سوم نیز باید هم و غم خود را برای پر كردن و غنی كردن اوقات فراغت بگذارد.

7- سلامت فدای شادی یك ساعته می شود

وی وجود سازمان های غیر مردمی زنان  را در این زمینه بسیار تاثیر گذار می داند و می گوید : راه اندازی و حفظ این مراكز و جهت دهی مناسب آن ها می تواند كمك زیادی را در كاهش گرایش زنان به مصرف قلیان داشته باشد.

دولت نیز باید NGO هایی را كه در جنوب شهر تشكیل می شود را  حمایت كند چون از نظر تراكم جمعیت بالا هستند و تجانس فرهنگی در آن ها ضعیف تر است .

استفاده قلیان توسط زنان نه تنها مشکلات اجتماعی و فرهنگی برای آنان دارد بلکه سلامت جسم  آن ها را هم به شدت مورد آسیب قرار می دهد. اغلب دختران جوانی که رو به استفاده از قلیان می آورند از عوارض بلند مدت و کوتاه مدت توتون با خبر نیستند و سلامت خود را فدای شادی یک ساعته خود می‌کنند.

8- تفریح پر خطر با قلیان

کارشناسان براین اعتقاد هستند كه مصرف مداوم قلیان باعث وابستگی دائمی جوانان به نیكوتین موجود در توتون می‌شود. در این شرایط آنان باید در محیط‌ها و شرایط مختلف، نیاز بدن خود به مواد دخانی را تامین كنند و چون قلیان همیشه در دسترس نیست، به مصرف سیگار روی می‌آورند.

دكتر سارا نقی زاده پزشک عمومی با تایید این موضوع می گوید:  اغلب زنان و دخترانی كه قلیان مصرف می كنند از عوارض آن با خبر نیستند  و برای تفریح كردن سلامتشان را به خطر می اندازند . معمولا كشیدن قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین‌ می شود و هر چه بیشتر استفاده شود اعتیاد به آن هم بیشتر است .

وی ادامه می دهد: بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد خطرابتلا به سرطان ریه در افرادی كه قلیان مصرف می‌كنند 5 برابر افرادی است كه مصرف كننده این محصول نیستند. فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود. این پزشك در ادامه توضیح می دهد: استفاده مشترك از قسمت دهانی قلیان عاملی در انتقال بیماری‌های واگیردارهمچون سل و هپاتیت است و مصرف كنندگان قلیان و اطرافیان آنها كه در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های عروقی و تنفسی می‌شوند.

وی در ادامه به عوارض دیگر مصرف قلیان که شامل چروكیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم، زردی و فساد دندان‌هاست اشاره می كند و می افزاید : مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند.

 

برچسب ها: مصرف قلیان، راهکارهای برخورد با قلیان، تفریح پر خطر با قلیان، مصرف مداوم قلیان، سرطان ریه با قلیان تعداد بازديد: 714 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز