Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 21:41

18
بهمن
قلیان برای همه خطرناك است (2)

قلیان برای همه خطرناك است (2)

بسیاری از دخترانی كه قلیان مصرف می كنند آن را به نوعی وسیله ای برای سرگرمی خود قلمداد كرده و می گویند: به خاطر كمبود امكانات ورزشی و تفریحی به این سمت و سو گرایش پیدا كرده اند.

 

از آن جایی هم که ما نمی توانیم برای گذران اوقات فراغت خود زیاد هزینه کنیم ترجیح می دهیم تا دور هم قلیان بکشیم. فریبا دوست مینا در ادامه صحبت های دوستش می گوید : چند بار اولی که قلیان مصرف کردم از روی تفریح و سرگرمی بود ولی چند ماهی است که به نوعی به این موضوع عادت پیدا کرده ام و اگر هفته ای چند بار قلیان نکشم اعصابم به هم می ریزد و مجبور میشوم تا سیگار بکشم.

او در حالیکه به  شدت سرفه می کند ، می گوید : قلیان کشیدن اگرچه تفریح ارزانی است اما باعث شده تا من تا حد زیادی سلامتی ام را از دست بدهم اما اراده کنار گذاشتن قلیان را ندارم.وی ادامه می دهد : شاید اگر زمینه و بستر لازم برای سرگرمی زنان و دختران فراهم شود افرادی از قبیل ما کمتر به کشیدن قلیان گرایش پیدا کنند.

3- برنامه ریزی دشمنان برای تزلزل خانواده های ایرانی

بسیاری از دخترانی كه قلیان مصرف می كنند آن را به نوعی وسیله ای برای سرگرمی خود قلمداد كرده و می گویند: به خاطر كمبود امكانات ورزشی و تفریحی به این سمت و سو گرایش پیدا كرده اند. البته هزینه های بالای سینما، تئاتر، كنسرت های موسیقی و یا مراكز ورزشی دلیل دیگری است كه جوانان كمتر به سراغ آن‌ها می روند .

این درحالی است كه معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با این نظر كه نبود برنامه های مفید برای پر کردن اوقات فراغت زنان، سبب گرایش آنها به مصرف قلیان می شود، مخالف است. وی عوامل دیگری را در این گرایش دخیل می داند ومی گوید: برخی از دختران و زنان ما کورکورانه از غرب تقلید می کنند.

این موضوع تدبیری است که دشمنان ما برای دور کردن خانم ها از وظایف اصلی شان اندیشیدند تا آنها را از هویت خود دور کرده و به استعمال مواد مخدر سوق دهند.به گفته معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کشیدن سیگار و قلیان و استعمال مواد مخدر هم ردیف هم است و گرایش خانم ها به آنها می تواند کیان خانواده را از هم بپاشد ."سجادی" با اشاره به ضرورت افزایش آگاهی زنان می گوید: نقشه های فرهنگی غرب در این زمینه شدید بوده  که ما می توانیم با آگاه سازی خانم ها و فرهنگ سازی گرایش آنها را کم کنیم. نمی توان با اصرار و اجبار کسی را از انجام کاری منع کرد باید به دنبال آگاه سازی بود.

4- عقبگرد زنان به 150 سال گذشته

دراینجا باید به این نکته اشاره کنیم که با رسمیت دادن به استعمال قلیان توسط بانوان در واقع به گرایش به اعتیاد در این قشر دامن زده ایم. چرا که اعتیاد به قلیان از اعتیاد به سیگار نیز بدتر و باعث شیوع اعتیاد درمیان زنان و دختران می شود.دکتر "امان الله قرایی مقدم"، آسیب‌شناس اجتماعی یکی از مخالفان سر سخت کشیدن قلیان توسط زنان می گوید: راه اندازی قهوه خانه ویژه بانوان به معنی عقبگرد به 150 سال گذشته است، مسئولان سالها تلاش کرده اند تا استعمال قلیان و دخانیات در جامعه کم شود اما راه اندازی این محل ها به معنی بازگشت به گذشته و دورانی است که زنان به وفور از قلیان استفاده می کردند.

وی ادامه می دهد : با راه اندازی این نوع قهوه خانه ها بسیاری از دختران جوان برای استفاده از قلیان و امتحان کردن این ماده دخانی، به این محل ها می روند و این موضوع باعث ترویج استعمال قلیان در نسل جوان می شود. این استاد دانشگاه می گوید: در سال های اخیر متاسفانه بسیاری از دختران كه معنویات در آن ها ضعیف است به سمت كشیدن قیان گرایش پیدا کردند که این موضوع بسیار نگران کننده است. وی با بیان اینکه اعتیاد به انواع مواد مخدر با قلیان آغاز می شود ادامه می دهد:  این مراكز كانون های ارتباط های نادرست را با پسرانی كه مترصد فرصت هستند فراهم می‌كند و وجهه اجتماعی و فرهنگی ندارد .

5- قلیان های دومیلیونی همراه با كیف سامسونت


كشیدن قلیان نه تنها سلامت افراد را به خطر می اندازد  بلكه رفتاری خارج از عرف و اخلاق  در جامعه محسوب می شود . بسیاری از دختران جوان برای خودنمایی  در میان دوستانشان  رو به استفاده از قلیان می آورند.دکتر مجید ابهری، رفتار شناس و استاد دانشگاه  با تایید این موضوع می گوید : در چند سال اخیر استفاده از قلیان در میان دختران جوان به وسیله ای تبدیل شده كه با آن اقدام به خودنمایی و برتری جویی می كنند.

این درحالی است كه زیان قلیان بر روی زنان 3 برابر مردان ارزیابی شده و باعث اختلالات هورمونی و بیماری های ریوی در آن ها می گردد .وی با تایید بر این موضوع می افزاید : در پژوهش های میدانی كه توسط بنیاد علوم رفتاری صورت گرفته مشخص شده كه 85 درصد از جوانان استفاده از قلیان را برای وقت گذرانی و تفریح استفاده می كنند که این موضوع بسیار خطرناک است .

ابهری با بیان اینكه حضور افراد در بسیاری از اماكن نظیر فرحزاد، دركه، دربند و مكان های تفریحی دیگر در شهرهای مختلف وجود قلیان است ، ادامه می دهد: هنوز مدیران اینگونه مراكز تكلیف خود را نمی دانند . یك روز با شدت به مقابله با قلیان می پردازند و چند روز دیگر این موضوع به فراموشی می سپارند .

 

برچسب ها: مصرف قلیان، قلیان و تفریح، قلیان های گران، قلیان و سلامت افراد، مقابله با قلیان تعداد بازديد: 870 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز