Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 21:56

18
بهمن
اصول تغذیه‌ای در ترك سیگار (2)

اصول تغذیه‌ای در ترك سیگار (2)

افراد سیگاری پس از ترك سیگار و بازیافتن اشتهای طبیعی خود، ممكن است در معرض افزایش وزن و چاقی قرار گیرند.

 

بهتر است غلات مصرفی از نوع غلات كامل یعنی دارای سبوس باشد تا ویتامین بیشتری به بدن برساند، ضمناً غلات با سبوس در رفع یبوست نیز بسیار مؤثرند. حبوبات نیز از منابع غنی فیبر غذایی محسوب می‌شوند.

 برای رفع كم اشتهایی لازم است افراد سیگاری تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و مقدار غذا در هر وعده را كاهش دهند، به این ترتیب به تدریج اشتهای كافی جهت صرف غذا پیدا خواهند كرد.

 نكته‌ای كه باید مورد توجه قرار گیرد آن است كه افراد سیگاری پس از ترك سیگار و بازیافتن اشتهای طبیعی خود، ممكن است در معرض افزایش وزن و چاقی قرار گیرند. برای پیشگیری از چاقی، لازم است در مصرف مواد پر كالری احتیاط نموده و از افراط در خوردن چربی (به خصوص چربی‌های جامد)، انواع شیرینی و مواد شیرین و نیز مواد نشاسته‌ای خودداری كنند.

 ورزش و تحرك جسمی مداوم روزانه به رفع یبوست، پیشگیری از چاقی و روحیه‌سازی در افراد سیگاری كمك می‌كند.

 مصرف آب كافی (حداقل 6 لیوان در روز) در رفع ترش كردن و نیز برقراری سلامت بیشتر و پیشگیری از یبوست موثر است.

 ممكن است افراد پس از ترك سیگار، به علت اختلالات گوارشی حاصل از استعمال دخانیات و مشكلاتی كه سیگار در هضم و جذب مواد غذایی و كارآیی دستگاه گوارش در آنان ایجاد نموده، در ابتدا قادر به هضم مواد حاوی فیبر غذایی نباشند و در اثر مصرف این مواد (مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و غلات با سبوس) دچار نفخ و سنگینی دستگاه گوارش بشوند.

برای برطرف كردن این اشكال، بهتر است افراد در ابتدا سبزی‌ها را به صورت پخته ( با آب كم و مصرف آب باقیمانده از طبخ، در غذا) و ترجیحاً به صورت بخار پز میل كنند و سپس به تدریج سبزی‌های تازه را به مقدار كم وارد برنامه غذایی خود نمایند و مقدار آن را به مرور زیاد كنند تا دستگاه گوارششان به مصرف سبزی‌های تازه عادت نماید. این امر در مورد حبوبات و میوه‌ها نیز صدق می‌كند.

 مصرف آب نباید همراه غذا باشد، زیرا موجب رقیق كردن شیره‌های گوارشی و هضم نشدن كامل مواد غذایی می‌شود، بنابراین از نیم ساعت قبل از غذا تا یك ساعت بعد از مصرف غذا، باید از نوشیدن آب و مایعات زیاد خودداری گردد.

مواد غذایی مفید جهت حفظ سلامت سیستم عصبی در سیگاری‌ها

از آنجایی كه استعمال دخانیات اثرات سوء و مخربی بر دستگاه عصبی به جا می‌گذارد، لذا لازم است افراد سیگاری پس از ترك سیگار، جهت بازسازی سیستم عصبی خود و خنثی كردن تأثیر ناگوار دخانیات بر این سیستم، از موادی استفاده كنند كه موجب سلامت هر چه بیشتر سلول‌های عصبی و بهبود فعالیت این سلول‌ها بشود.

 منابع غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B می‌توانند در سلامت بافت عصبی بسیار مؤثر باشند. این گروه ویتامین با نقش‌های مختلفی كه در عملكرد سیستم عصبی دارند در سلامت اعصاب و وضعیت خلقی و رفتاری شخص تأثیر دارند.

از جمله ویتامین‌های گروه B كه در سلامت سیستم عصبی تأثیر دارند می‌توان تیامین (ویتامین B1)، پیریدوكسین (ویتامین B6)، نیاسین (ویتامین B3)، اسید فولیك، ویتامین B12 و ریبوفلاوین (ویتامین B2) را نام برد. ویتامین‌های گروه B عمدتاً در جوانه‌ها، مخمر، گوشت‌های قرمز و سفید (ماهی و مرغ)، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، غلات با سبوس، حبوبات، مغزدانه‌ها و سبزیجات دارای برگ سبز موجودند.

 ویتامین C نیز در سلامت اعصاب مؤثر است، زیرا در تولید انتقال دهنده‌های عصبی نقش دارد. از بین املاح دو ماده معدنی آهن و ید در فعالیت سیستم عصبی مؤثرند.

ید از املاحی است كه در تكامل مغز و سلول‌های عصبی تأثیر دارد. بهترین منبع ید، ماهی و محصولات دریایی می‌باشد، بنابراین لازم است افراد سیگاری هفته‌ای 2 بار در برنامه غذایی خود از ماهی دریا استفاده نمایند.

با وجود آنكه نقش آهن عمدتاً در خونسازی شناخته شده است، اما این ماده معدنی در سلامت اعصاب نیز نقش مهمی دارد. آهن در ساخته شدن و عملكرد انتقال دهنده‌های عصبی مؤثر است. از منابع مهم آهن می‌توان جگر، ماهی، گوشت قرمز و مرغ را نام برد. منابع گیاهی آهن شامل حبوبات، سبزیجات و مغز دانه‌ها می‌باشد كه البته جذب منابع گیاهی آهن مناسب نیست و فقط مقدار كمی از آن از دستگاه گوارش جذب می‌شود.

 

برچسب ها: دخانیات، ورزش در افراد سیگاری، اثرات سوء سیگار، افراد سیگاری، سلامت اعصاب و سیگار تعداد بازديد: 745 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز