Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:21

14
فروردین
كم خوابی و دردهای شبانه (2)

كم خوابی و دردهای شبانه (2)

بی‌خوابی و بدخوابی باعث می‌شود تا فرد روحیه تهاجمی پیدا كرده و كمتر فراز و نشیب‌های زندگی را تحمل كند. افرادی كه به اختلالات خواب مبتلا هستند، دچار تغییرات ناگهانی رفتاری می‌شوند. حساسیت‌ها و زودرنجی‌های آنها افزایش می‌یابد.

مشكلات مربوط به خواب و روابط زناشویی 

كم‌خوابی تأثیر زیادی بر روی روابط زناشویی دارد و نه تنها روی این مسئله تأثیر می‌گذارد، بلكه روی روابط و رفتارهای اجتماعی نیز اثر دارد. بیشتر افرادی كه دچار مشكلات خواب هستند، شب‌ها جدا از همسرشان می‌خوابند. آنها نسبت به هر چیزی كه خوابشان را برهم بزند، حساس هستند.

اگر همسرشان شب‌ها در حین خواب كمی خروپف كند، این موضوع آنها را به شدت تحریك می‌كند؛ به همین دلیل خوابیدن روی یك تختخواب جداگانه را ترجیح می‌دهند. این مسائل گاه آنقدر ادامه می‌یابند تا به مشكلات جدی در روابط زناشویی تبدیل می‌شوند و به همین ترتیب مشكلات مربوط به خواب و دردهای شبانه روی یك خانواده، زندگی اجتماعی و حتی كار فرد اثر می‌گذارد.

به من نزدیك نشو، من دچار كم‌خوابی شده‌ام!

اختلالات مربوط به خواب و كم‌خوابی‌های شدید باعث می شود كه روابط زناشویی به معنای واقعی نابود شود. كم‌خوابی باعث كاهش سطح انرژی، احساس ضعف و خستگی زیاد شده و در روابط جنسی نیز اختلال ایجاد می‌كند این مسئله از نظر علمی و روانی به اثبات رسیده است.

 تركیب دو عامل اصلی كمبود انرژی در بدن و افزایش تنش‌های ناشی از كم‌خوابی و بدخوابی موقعیتی را به وجود می‌آورد كه «خستگی تنشی» نام دارد و می‌تواند منجر به شكست در روابط زناشویی شود. افرادی كه خستگی تنشی را تحمل می‌كنند، بسیار نگران هستند و نمی‌توانند به خوبی استراحت كنند. تنش و نگرانی پایه و اساس شكست‌های جنسی و ناكامی‌ در این روابط است. 

خواب آلودگی و بدخلقی 

بی‌خوابی و بدخوابی باعث می‌شود تا فرد روحیه تهاجمی پیدا كرده و كمتر فراز و نشیب‌های زندگی را تحمل كند. افرادی كه به اختلالات خواب مبتلا هستند، دچار تغییرات ناگهانی رفتاری می‌شوند. حساسیت‌ها و زودرنجی‌های آنها افزایش می‌یابد و این مسائل روی رفتارهای آنها با همسرشان، فرزندان‌شان و دوستان‌شان اثر می‌گذارد.

والدینی كه به اندازه كافی نمی‌خوابند، به اندازه كافی با فرزندانشان وقت نمی‌گذارند و در اثر خستگی و كوفتگی ناشی از كم‌خوابی علاقه و میلی هم به این كار ندارند. برخی اوقات این تغییرات رفتاری شدت بیشتری می‌یابند. آنها از كمبود انرژی رنج می‌برند و این حالت مخصوصاً بعدازظهر غروب به اوج می‌رسد.

این افراد بیشتر دچار تنش می‌شوند و استرس و نگرانی بیشتری دارند. حتی تحمل كوچك‌ترین استرس‌ها نیز برای آنها سخت و جانفرسا است. در محیط كار و اجتماع نیز با مردم مشكلات بیشتری پیدا می‌كنند و فعالیت‌های گروهی كمتر است. این افراد سه برابر بیشتر از افرادی كه خواب كافی دارند، از فعالیت‌های جمعی دوری می‌كنند. 

تأثیر كم‌‌خوابی 

كم‌خوابی باعث كاهش توجه، تمركز، هوشیاری، حافظه، منطق، مشكلات مربوط به حل مسائل و ... می‌شود و در نتیجه عملكرد فرد را در محیط كار كاهش می‌دهد. این موارد را به تغییرات رفتاری ناگهانی اضافه كنید.

اغلب افراد نگران این هستند كه در محیط كاری خود بازدهی مناسبی داشته باشند تا رئیس‌شان از عملكرد آنها راضی باشد.

با كم‌خوابی، میزان حساسیت و زودرنجی بیشتر می‌شود و این مسئله روی روابط كاری تأثیر مستقیم دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول -كم خوابی و دردهای شبانه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روابط زناشویی، خواب راحت، خواب آلودگی، علل کم خوابی، دردهای شبانه، دلایل بی خوابی، تأثیر كم خوابی تعداد بازديد: 3594 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز