Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 19:31

1
خرداد
دلایل بلوغ زودرس دختران (1)

دلایل بلوغ زودرس دختران (1)

برای هر یك سال كه بتوان نخستین قاعدگی یك دختر را به تأخیر انداخت، می‌توان از هزاران سرطان سینه جلوگیری كرد.

دكتر محبوبه‌سادات حسینی؛ فوق تخصص غدد

 

 

 

 

آیا والدین باید نگران بلوغ زودرس دختران باشند، چرا دختران دچار بلوغ زودرس می‌شوند؟ اخیراً مطالعه‌ای توسط بنیاد سرطان سینه در سانفرانسیسكو انجام گرفته است كه اخبار نگران‌كننده‌‌ای درباره این حقیقت كه دختران بسیار زودتر از سنی كه مادرانشان به بلوغ رسیده‌اند، بالغ می‌شوند، منتشر كرده است.

این حقیقت كه بلوغ زودرس خطر انواع مختلفی از سرطان‌های وابسته به استروژن، از قبیل سرطان‌های سینه و تخمدان را افزایش می‌دهد، مطمئناً نگران‌كننده است. به این دلیل است كه والدین باید نگران بلوغ زودرس دخترانشان باشند. یافته‌ها نشان می‌دهد كه اگر قاعدگی‌ یك دختر قبل از سن دوازده سالگی رخ دهد، خطر ابتلا به سرطان سینه، 50 درصد بالاتر از كسانی است كه نخستین قاعدگی آنها در سن 16 سالگی رخ می‌دهد.

برای هر یك سال كه بتوان نخستین قاعدگی یك دختر را به تأخیر انداخت، می‌توان از هزاران سرطان سینه جلوگیری كرد. دخترانی كه زودتر از هم سن‌های خود به بلوغ می‌رسند، دچار شرمندگی و جلب توجه ناخواسته در اجتماع می‌شوند، علاوه بر اینكه دوران كودكی آنها كوتاه می‌شود.

این دسته از دختران از لحاظ احساس آمادگی لازم برای تغییرات فیزیكی كه در دوران بلوغ رخ می‌دهد را ندارند، به همین جهت در معرض خطر بالاتری از افسردگی، سوء استعمال الكل و مواد و نیز روابط جنسی زودهنگام و متعاقباً حاملگی‌های ناخواسته هستند. در هر حال، بلوغ زودرس به صورت یك بی‌نظمی بوم‌شناختی در حال وقوع است كه توسط تركیبی از عوامل مختلفی ایجاد می‌شود.

درواقع سیستم هورمونی كودكان توسط محرك‌های مختلفی دچار اختلال می شود و بلوغ زودرس از پیامدهای تصادفی آن است. از جمله محرك‌ها می‌توان، مواد شیمیایی محیطی، كمبود ویتامین D، چاقی، استرس و كمبود فعالیت‌های فیزیكی را نام برد.

مواد شیمیایی محیطی

دانشمندان تعدادی تعاریف بالقوه در زمینه افزایش میزان بلوغ زودرس ارائه داده‌اند، اما یكی از آنها كه توجه خاصی را می‌طلبد، مواد شیمیایی محیطی است، خصوصاً مواد شیمیایی مقلد هورمون استروژن كه در بدن شبیه به استروژن عمل كرده و باعث ایجاد تغییراتی در سیستم هورمونی می‌شوند.

این مواد به آسانی از محصولاتی كه آنها را شامل می‌شوند شسته شده و با هر چیزی تماس پیدا كنند، آن را آلوده می‌كنند. نگرانی خاصی در خصوص مختل‌كننده‌های غدد درون‌ریز وجود دارد. این تركیبات مانند هورمون‌های استروئید عمل كرده و می‌توانند زمان بلوغ را تغییر دهند. به جهت دلایل اخلاقی آشكاری، دانشمندان نمی‌توانند مطالعات كنترل‌كننده‌ای برای اثبات تأثیر مستقیم این مواد شیمیایی بر روی كودكان انجام دهند، در عوض محققان در جستجوی آزمایشات طبیعی هستند.

در سال 1973 به طور تصادفی، احشام توسط غذای آلوده به یك ماده شیمیایی مقلد استروژن، كه نوعی ماده بازدارنده آتش PBB بود، در میشیگان تغذیه شدند. طی مطالعاتی كه انجام شد، دختران تولد یافته از مادران بارداری كه از گوشت یا شیر این احشام تغذیه شده بودند، بطور چشمگیری زودتر از دیگر هم‌سن‌های خود شروع به قاعده شدن كردند.

حقیقت آن است كه امروزه همگی ما انسان‌ها توسط مواد شیمیایی مختل‌كننده‌ سیستم هورمونی احاطه شده‌ایم و در واقع بخشی از یك آزمایش پنهان هستیم. Bispheno La یا همان (BPA)، یك ماده پتروشیمی صنعتی است كه به صورت یك استروژن مصنوعی عمل می‌كند و در انواع پلاستیك‌ها، پوشش قوطی‌های حلبـی‌، درزگــیرهـای دندانپزشكـی و رسیدهای صندوق‌های پول‌شمار یافت می‌شود.

تست‌های آزمایشگاهی وجود BPA را در خون بند ناف نود درصد از جنین‌ها آزمایش كرده‌اند در كنار 230 ماده شیمیایی دیگر. یك نگرانی در میان والدین و محققان تأثیر تماس‌های همزمان با بسیاری از مقلدهای استروژن است كه از این جمله BPA می‌باشد كه در همه جا موجود است.

كسی نمی‌داند زمانی كه یك جنین در حال رشد یا یك كودك جوان در معرض صدها ماده شیمیایی قرار می‌گیرد، چه اتفاقی رخ می‌دهد. بسیاری از این مواد شیمیایی مانند هورمون‌های طبیعی بدن رفتار كرده و می‌توانند تغییرات مهمی را در بدن یك بزرگسال به وجود آورند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- دلایل بلوغ زودرس دختران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بلوغ، بلوغ دختران، بلوغ زودرس دختران، دختران و بلوغ، تاثیر بلوغ در دختران، نشانه های بلوغ دختران، نخستین قاعدگی دختران تعداد بازديد: 2558 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز