Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:46

20
فروردین
بازیگری که اراده کند، می‌درخشد

بازیگری که اراده کند، می‌درخشد

شانزدهم آبان ماه سالروز تولد ویشکا آسایش هنرمند سینما و تلویزیون ایران است. او که علاوه بر بازیگری طراحی صحنه چند فیلم سینمایی را هم بر عهده داشته، امسال وارد چهل و یکمین سال زندگی‌اش می‌شود.

به قلم : احمد شاهوند - روزنامه نگار

 

تحریریه زندگی آنلاین : شانزدهم آبان ماه سالروز تولد ویشکا آسایش هنرمند سینما و تلویزیون ایران است. او که علاوه بر بازیگری طراحی صحنه چند فیلم سینمایی را هم بر عهده داشته، امسال وارد چهل و یکمین سال زندگی‌اش می‌شود. در ادامه مروری آماری خواهیم داشت بر تعداد تماشاگران آثار اکران شده ویشکا آسایش در سینماهای ایران که این روزها با نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیزش، سریال کمدی فانتزی «روزی روزگاری مریخ» ساخته پیمان قاسم‌خانی را در حال پخش اختصاصی از پلتفرم فیلیمو دارد.

بیشتربخوانید:

ترس ها و رنج های دنیای معاصر زیر ذره بین «زندگی پیش رو»

 

دهه ۷۰ شروعی پر سروصدا و پر تماشاگر

ویشکا آسایش که بازیگری را با حضور درمجموعه تلویزیونی امام علی(ع) ساخته داود میرباقری تجربه کرد، در اولین هنرنمایی سینمایی‌اش هم کمابیش موفق نشان داد. او در سال ۱۳۷۶ در فیلم ساحره دومین تجربه کارگردانی سینمایی داود میرباقری پس از آدم برفی (۱۳۷۳) در کنار بازیگرانی چون جمشید شاه‌محمدی، فریده سپاه‌منصور، عنایت‌الله بخشی، مجید جعفری و اکرم محمدی ایفای نقش کرد و بازی‌اش در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر موافقان و مخالفان سرسختی داشت تا حدی که در نظرسنجی یکی از نشریات مکتوب آن سال‌ها از نویسندگان و منتقدان، هم به‌عنوان بهترین بازیگر زن و هم به‌عنوان بدترین بازیگر زن آن دوره جشنواره انتخاب شد. فیلم داود میرباقری در اکران عمومی و با توجه به سابقه‌ای که تماشاگران از ویشکا آسایش در سریال امام علی (ع) با حضور در نقش قطام از او به یاد داشتند، چندان موفق نبود و تنها حدود ۱۷۴ هزار نفر از آن دیدن کردند و رتبه ۳۱ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به ساحره رسید.

آسایش در سال ۱۳۷۸ و دو سال پس از بازی در ساحره در دو فیلم سینمایی دیگر هنرنمایی کرد: عشق + ۲ ساخته رضا کریمی و «بلوغ» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی. درام عاشقانه نسبتاً خوش‌ساخت عشق + ۲ با نقش‌آفرینی دیگر بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، امین تارخ، مجید مشیری، مریم بوبانی بلافاصله پس از ساخت، راهی اکران عمومی شد و منتظر جشنواره فیلم فجر نماند. فیلم در سال ۱۳۷۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و توانست نزدیک به ۹۴۰ هزار بیننده را راهی سالن‌های نمایش‌دهنده کند و در جایگاه ۱۱ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال قرار گیرد.

بلوغ یکی از معدود آثار شهری مسعود جعفری جوزانی و با هنرنمایی حسین یاری، ویشکا آسایش و جمیله شیخی در هجدهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شد. که درنهایت جایزه ویژه هیئت‌داوران و همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (حسین یاری) را از آن خود کرد.

آخرین فیلمی که از ویشکا آسایش در دهه ۷۰ در سینماهای ایران به نمایش درآمد فیلم تاریخی مسافر ری و بازهم ساخته‌ای از داود میرباقری بود.آسایش بیشترین همکاری را با داود میرباقری (دو فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی) در دهه ۷۰ داشت. مسافر ری که داستان هجرت عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امام هادی (ع) به ایران و شهرری را روایت می‌کند در اکران عمومی با شکست روبرو شد و تنها حدود ۷۳ هزار مخاطب به دیدن آن رفتند و جایگاه ۴۱ جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم میرباقری تعلق گرفت.

 بیشتربخوانید:

نقد و نظری بر فیلم گیجگاه

 

 

 

 

 دهه ۸۰ یک سیمرغ بلورین و یک گیشه پول‌ساز

ویشکا آسایش در دهه ۸۰ درمجموع تنها در ۵ فیلم هنرنمایی کرد که یکی از این ۵ فیلم توانست هم در گیشه به موفقیت برسد و هم در جشنواره فیلم فجر و نزد منتقدان و نویسندگان سینمایی سربلند باشد: ورود آقایان ممنوع ساخته رامبد جوان و با فیلم‌نامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی و نقش‌آفرینی درجه‌یک رضا عطاران، مانی حقیقی. فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و در حضور آثاری چون جدایی نادر از سیمین، سعادت آباد، یه حبه قند، اینجا بدون من و … درخشید و ویشکا آسایش موفق به کسب سیمرغ بلورین نقش اول زن شد. ورود آقایان ممنوع در آستانه فصل تابستان و در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۰ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و نزدیک به ۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند و در رده دوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ایستاد.

آسایش در دهه ۸۰ در یک فیلم دیگر دریکی از نقش‌های اصلی هنرنمایی کرد: هشت‌پا ساخته علیرضا داودنژاد و در ۳ تای دیگر نقش‌های کوتاه بر عهده داشت: گل یخ، کتاب قانون و پرتقال خونی. ویشکا آسایش در فیلم هشت‌پا علاوه بر بازیگری، طراحی صحنه و لباس فیلم را نیز بر عهده داشت. فیلم در تاریخ ۳۰ آذر سال ۱۳۸۴ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و نزدیک به ۲۶۵ هزار تماشاگر داشت و جایگاه ۱۸ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را به دست آورد.

 

فعالیت به‌عنوان طراح صحنه

ویشکا آسایش غیر از فیلم هشت‌پا که هم در آن بازی کرده بود و هم طراحی صحنه را بر عهده داشت در دو فیلم کمدی دیگر نیز به‌عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت کرده است: دنیا (منوچهر مصیری) و زنان ونوسی و مردان مریخی (کاظم راست‌گفتار) که هر دو فیلم هم از آثار پر تماشاگر سال اکران خود بودند.

 بیشتربخوانید:

دوبله ایران در و پیکر ندارد

 

 

 

 در صف اکران

ویشکا آسایش دو فیلم «چپ‌راست» (حامد محمدی) و با حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی و همچنین فیلم «نگهبان شب» (رضا میرکریمی) با هنرنمایی تورج الوند، لاله مرزبان، محسن کیایی و علی اکبر اصانلو که در جشنواره چهلم فیلم فجر با استقبال نویسندگان و منتقدان و همچنین هیئت‌داوران مواجه شد را در انتظار اکران دارد که پیش‌بینی می‌شود فیلم «چپ‌راست» با استقبال تماشاگران روبرو شود.

 

دهه ۹۰ پرکار و پرفروش چون ویشکا آسایش

ویشکا آسایش در دهه ۹۰ برخلاف دو دهه دیگر پرکار بود و ۱۳ فیلم با نقش‌آفرینی او در سینماهای ایران به روی پرده رفتند که از این میان سه فیلم با جذب بیش از ۲ میلیون تماشاگر، و یک فیلم هم با جذب بیش از یک‌میلیون بیننده در رده‌های بالای جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال اکرانشان قرار گرفتند.

آسایش در ابتدای دهه ۹۰ در چند فیلم مطرح آن سال‌ها ازجمله سیزده (هومن سیدی)، برف روی کاج ها (پیمان معادی)، من دیه‌گو مارادونا هستم (بهرام توکلی) هنرنمایی کرد که مجموع تعداد بیننده‌های این ۳ فیلم به عدد ۳۳۵ هزار تماشاگر هم نرسید و هرچه به پایان دهه نزدیک می‌شدیم، با کاهش کیفیت هنری آثاری که او در آن‌ها بازی کرده بود، تعداد بیننده‌های فیلم‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

از میان آثار پربیننده ویشکا آسایش در دهه ۹۰ می‌توان به «نهنگ عنبر»ها (سامان مقدم)، پنجاه کیلو آلبالو (مانی حقیقی) و خوب بد جلف (پیمان قاسم خانی) اشاره کرد و نکته جالب اینجاست که هر ۴ فیلم و حتی دیگر آثار نسبتاً موفق ویشکا آسایش – که البته در اکثر آن‌ها نقش پررنگی ندارد-، در گیشه همه در ژانر کمدی ساخته‌شده‌اند.

نهنگ عنبر با هنرنمایی رضا عطاران، مهناز افشار، رضا ناجی، سام نوری، نادر سلیمانی، هانیه توسلی، علی قربان زاده و امیرحسین رستمی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد و بدون حضور در جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به اکران عمومی درآمد اما آن‌طور که سازندگان انتظار بیشتری داشتند، نزدیک به ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار نفر به تماشای فیلم نشستند و البته رتبه دوم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم سامان مقدم رسید و فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی در صدر جدول قرار گرفت.

 بیشتربخوانید:

در حاشیه و متن سریال «سووشون» چه گذشت

 

 

 

اما نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا که تقریباً باهمان گروه بازیگران اصلی نهنگ عنبر و البته با اضافه شدن حسام نواب صفوی، امیرحسین آرمان و سیروس گرجستانی در سال ۱۳۹۵ ساخته‌شده بود، بدون حضور در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶ به اکران عمومی رسید، نزدیک به ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار نفر در اکران عمومی به دیدن فیلم رفتند و عنوان صدرنشین جدول پربیننده‎ترین‌های سال به فیلم سامان مقدم تعلق گرفت. لازم به ذکر است که نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا تا پایان سال ۱۴۰۱ عنوان پربیننده‌ترین اثر کارنامه سینمایی ویشکا آسایش را با خود یدک می‌کشد.

کمدی – درام پنجاه کیلو آلبالو به کارگردانی مانی و حضور کوتاه ویشکا آسایش هم در سال ۱۳۹۴ تولید شد و اسفندماه همان سال (۲۶ اسفند)، در سینماهای ایران به نمایش درآمد و توانست ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تماشاگر را جذب سالن‌های نمایش‌دهنده کند.کمدی خوب بد جلف به‌عنوان اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم‌خانی هم در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در بخش مسابقه به نمایش درآمد و با استقبال نسبی نویسندگان و منتقدان روبرو شد و در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد (حمید فرخ نژاد) و بهترین چهره‌پردازی (عبدالله اسکندری) نامزد دریافت جایزه هم شد.

فیلم‌های کمدی همه باهم هستیم و مارموز (کمال تبریزی)، در مدت معلوم (وحید امیرخانی) و دراکولا و خوابم می‌آد (رضا عطاران) ۵ فیلم پر تماشاگر بعدی کارنامه سینمایی ویشکا آسایش هستند که درمجموع نزدیک به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاندند.

 

 

برچسب ها: بازیگر سینما و تلویزیون، سینمای ایران، بیوگرافی ویشکا آسایش، ویشکا آسایش، فیلم سینمایی، فیلم ایرانی تعداد بازديد: 160 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز