Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 08:13

29
فروردین
شیرینی گولاچ + طرز تهیه

شیرینی گولاچ + طرز تهیه

در مطلب زیر قصد داریم طرز تهیه یک شیرینی سنتی مخصوص استان سمنان را به شما آموزش دهیم.

گولاچ یا در واقع همان کلوچه، یکی از شیرینی‌های سنتی و محلی استان زیبای کشورمان یعنی سمنان است. 

مواد لازم :
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب یا شیر ۲ پیمانه
روغن ۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری
آرد ۵۰۰ گرم
زردچوبه ۳ قاشق غذاخوری
پودر قند به میزان لازم
دارچین به میزان لازم

گولاچ خیلی ساده تنها با ترکیب آرد و کمی شکر و بعد سرخ کردن اون‌ها در روغن تهیه می شود.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شیرینی کشمشی

نان فطیر محلی + طرز تهیه

مرحله اول: عمل آمدن خمیر مایه

برای درست کردن گولاچ سمنانی، ابتدا یک کاسه کوچک بردارید. سپس خمیر مایه و بیکینگ پودر را کمی با هم مخلوط کنید و یک پیمانه آب یا شیر ولرم (آبی که دست را نسوزاند) را نیز با آن‌ها مخلوط کنید و کمی هم بزنید و برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کاسه را در دمای آشپزخانه بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید و کمی پف کند.

مرحله دوم: درست کردن مایع تخم مرغی

حالا در یک کاسه متوسط تخم مرغ، شکر، زردچوبه و یک پیمانه دیگر آب یا شیر را با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم: درست کردن خمیر

در این مرحله خمیر مایه را که پف کرده است با مقداری از آرد مخلوط کنید. سپس روغن را به آرد الک شده اضافه کنید و با دست هم بزنید حالا خمیر مایه (مخلوط با آرد) را نیز به آن‌ها اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. در آخر مایع تخم مرغی را نیز به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس خمیر را در مرکز کاسه جمع کنید و در کاسه را با درپوش بپوشانید. حالا برای یک الی دو ساعت زمان بدهید خمیر در یک جای گرم استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

طرز تهیه گولاچ


طرز تهیه :
مرحله چهارم: قالب زدن گولاچ

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، درپوش کاسه را بردارید و روی یک سطح صاف را آرد پاشی کنید. سپس خمیر را روی سطح آرد پاشی شده کمی ورز بدهید. بعد به کمک یک وردنه خمیر را صاف کنید. دقت کنید که خیلی نازک نشود. حالا به کمک قالب‌های دلخواه خمیر گولاچ را قالب بزنید و یا اینکه به اندازه یک نارنگی از خمیر را بردارید و خیلی ساده آن را به استفاده از وردنه به شکل یک دایره متوسط پهن کنید.

 


مرحله پنجم: سرخ کردن گولاچ

یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا به خوبی گرم شود. سپس مقدار مناسبی روغن داخل آن بریزید و پس از داغ شدن روغن، گولاچ‌هایی که قالب زدید را در آن سرخ کنید.


مرحله ششم: تزیین گولاچ

پس از سرخ شدن هر گولاچ، کمی که روغن آن گرفته شد، بلافاصله آن را به پودر قند و دارچین آغشته کنید. پس از خنک شدن گولاچ‌ها آن‌ها را در یک ظرف در دار نگه دارید تا خشک نشوند.

نکات کلیدی تهیه گولاچ

– در مرحله درست کردن خمیر گولاچ، دقت کنید که خمیر را حداکثر برای سه ساعت استراحت دهید، زیرا اگر بیشتر از این مدت زمان بگذارید، به دلیل داشتن خمیر مایه، خمیر ترش می‌شود.

– در مرحله سرخ کردن گولاچ، حرارت مناسب گاز بسیار مهم است. چون اگر شعله گاز خیلی زیاد باشد گولاچ‌ها می‌سوزند و اگر حرارت خیلی کم باشد، به دلیل افزایش مدت زمان پخت، ممکن است گولاچ‌ها خشک شوند.

– علاوه بر زردچوبه، از زعفران و رنگ خوراکی زرد نیز می‌توانید برای خوش رنگ‌تر کردن گولاچ استفاده کنید. همچنین برای عطر بهتر گولاچ‌ها می‌توانید کمی گلاب نیز استفاده کنید.

– اگر دوست داشتید گولاچ‌های شیرین تری داشته باشید می‌توانید مقدار شکر دستور را افزایش دهید.

منبع: ایران کوک

برچسب ها: شیرینی سنتی، گولاچ، طرز تهیه گولاچ، شیرینی سنتی سمنان، شیرینی گولاچ، کالری گولاچ، گولاچ سنگسری، گولاچ سمنان، گولاچ سمنانی تعداد بازديد: 1223 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز