Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:58

12
فروردین
نان فطیر محلی + طرز تهیه

نان فطیر محلی +  طرز تهیه

تعداد نان‌های محلی و سنتی در شهر‌های مختلف کشور ما کم نیست. هر شهر و استان نان محلی مخصوص به خودش را دارد که با مواد اولیه خاص و متفاوتی درست می شود.

ما امروز طرز تهیه نان فطیر به شیوه‌ی مدرن، یعنی با استفاده از فر را به شما آموزش می دهیم. اگر هم فر ندارید اصلا نگران نباشید، چون این نون خوشمزه رو می‌توانید در تابه به همراه کمی روغن هم درست کنید.

طرز تهیه نان فطیر محلی

مواد لازم برای نان فطیر محلی
آرد ۳ پیمانه
شیر ۲/۳ پیمانه
روغن جامد ۱/۲ پیمانه
شکر ۱/۲ پیمانه
خمیر مایه ۲ قاشق مرباخوری
نمک نوک قاشق چایخوری
تخم مرغ ۲ عدد

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه‌ نان بربری خانگی؛ در روزهای قرنطینه

طرز تهیه نان لواش خانگی؛ برای روز‌های قرنطینه

 
طرز تهیه نان فطیر

– ابتدا خمیر مایه را در مقداری آب ولرم حل کنید و کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود.

– آرد را دو بار الک کنید و با شکر و نمک مخلوط کنید. وسط آن‌ها را گود کنید و روغن گرم (نه داغ) و تخم مرغ را داخل آن بریزید. سپس شیر گرم را آرام آرام و در حین ورز دادن خمیر به آن اضافه کنید. تا جایی که به دست نچسبد.

– داخل کاسه‌ای را چرب کنید، بعد از آماده شده خمیر، آن را داخل کاسه قرار دهید و رویش را با سلفون بپوشانید، روی آن نیز حوله یا پارچه‌ای تمیز انداخته و در جای گرم قرار دهید. اجازه دهید خمیر پف کند و حجم آن زیاد شود. سپس مجددا آن را کمی ورز دهید.

– فر را در دمای ۱۶۰ دره سانتی گراد گرم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را آرد پاشی کنید. خمیر حجیم شده گلوله گلوله کنید و هر گلوله را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی پهن کنید. دو عدد زرده تخم مرغ را داخل کاسه‌ای بشکنید و با استفاده از قلمو آن‌ها را روی خمیر بمالید. سپس روی خمیر کنجد و سیاه دانه بپاشید و آن را به مدت نیم ساعت داخل فری گرم شده قرار دهید. بعد از پختن نان، آن را به مدت ۵ دقیقه در حالت گریل فر قرار دهید تا روی آن نیز طلایی رنگ شود.

 

طرز تهیه نان فطیر محلی

 

بیشتر بخوانید:

نان شکم‌پر؛ یک غذای سالم برای بچه ها

 
نکات کلیدی طرز تهیه نان فطیر

– می‌توانید این نان را داخل تابه نیز درست کنید. آرد را در تابه تفت دهید و پس از آن که طلایی رنگ شد، ۱۰۰ گرم کره و ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. هر چانه از خمیر را گود کنید و یک قاشق از این مواد را داخل آن قرار دهید و سر آن را ببندید. بعد از آن که روی سطح خمیر روغن مالیدید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و هر طرف نان را به مدت ۱۰ دقیقه بپزید.

– برای طعم بهتر نان فطیر می‌توانید داخل خمیر آن مقداری پودر هل و زنجبیل و کمی زردچوبه بریزید.

– برای ورز دادن خمیر دست خود را با کمی روغن چرب کنید.

– این نان طبع گرم دارد.

– می‌توانید داخل نان فطیر را با مواد میانی مختلف پر کنید. گردو، دارچین و شکر را با هم مخلوط کرده و مقداری از آن را وسط خمیر نان فطیر که پهن کرده اید قرار دهید. لبه‌های خمیر را روی مخلوط بیاورید و مجددا پهن کنید.

– روی خمیر نان فطیر را حتما سوراخ کنید تا سطح نان هنگام پخت تکه تکه نشود.

– اندازه‌ی چونه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کوچک یا بزرگ درست کنید.

منبع: ایران کوک

برچسب ها: نان، نان فطیر، نان خانگی، نان محلی، طرز تهیه نان فطیر تعداد بازديد: 2766 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز