Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 00:32

28
شهریور
کلم پلوی تهرانی + طرز تهیه

کلم پلوی تهرانی + طرز تهیه

کلم پلوی تهرانی را اگر نخورده‌اید در اولین فرصت امتحان کنید. غذایی سنتی و قدیمی که شاید به نظر نیاید، اما خیلی لذیذ و خوشمزه و درعین حال مناسب برای مهمانی است.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که تصور می‌کنند کلم در پلو مزه خوبی نخواهد داشت. به شما حق می‌دهم، ممکن است تصورش سخت باشد، اما این قاطی پلوی خوشمزه به هیچ عنوان طعم و بوی خاص کلم را برای شما نخواهد داشت. با یک بار درست کردن به این شیوه، همیشه دلتان می‌خواهد کلم پلو بخورید و حتی بدتر از آن، اگر تا به امروز نخورده‌اید هی خودتان را سرزنش خواهید کرد! بله اینقدر کلم پلو خوشمزه است! می‌خواهم با عمق وجودتان باور کنید!

بیشتربخوانید:

طرز تهیه آش کارده غذای محلی شیراز

 

 

 

مواد لازم برای کلم پلوی تهرانی:

ماده غذاییمقدار
برنج

3 پیمانه

گوشت چرخکرده

200 گرم

کلم برگ متوسط

یک عدد

پیاز درشت

سه عدد

آرد نخودچی

یک قاشق غذاخوری 

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به میزان لازم

زعفران دم کرده

به اندازه سخاوت شما!

پودر لیمو عمانی

یک قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش یا سرکه

یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

کلم‌ها را خرد کنید و بشویید. نباید کلم ریز خرد بشود. قرار است بعد از پختن، آن را زیر دندان حس کنید!

یکی از پیازها را ریز رنده کنید و برای گوشت قلقلی‌ها کنار بگذارید. دو تا از پیازها را هم خلالی خرد کنید.

برنج را هم خیس کنید و کنار بگذارید تا به وقتش سراغش برویم!

گوشت چرخکرده را با پیاز رنده شده مخلوط کنید. نمک و فلفل و زردچوبه و کمی زعفران بزنید و خوب ورز بدهید. به اندازه فندق از گوشت‌ها بردارید و گلوله درست کنید. گوشت‌ها که آماده شدند در مقداری روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

پیازهای خلالی را در مقداری روغن تفت بدهید. رنگش که کمی عوض شد مقداری آب درون آن بریزید و تا وقتی آب کشیده شود باز هم تفت بدهید تا کاراملی شود. در این جای کار باید کلم‌ها را به پیازها اضافه کنید و تفت بدهید تا حجم آن کمتر بشود. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط پیاز و کلم هم اضافه کنید. کمی که از تفت دادن مواد گذشت رب را اضافه کنید و زعفران را هم روی کلم‌ها بریزید. رنگ رب که باز شد مقداری آب لیمو یا سرکه هم اضافه کرده و در ظرف را به مدت 10 دقیقه بگذارید تا با حرارت کم پخته شوند. بعد از طی این زمان گوشت قلقلی‌ها را هم داخل مخلوط کلم پلو بریزید و خوب هم بزنید.

بیشتربخوانید:

کلم پلو شیرازی- شيـراز

 

برنج را در آب جوش و نمک بریزید و کمی زنده‌‌تر از برنج معمولی آن را آبکش کنید.

ته دیگ را به هر شیوه‌ای که دوست دارید درست کنید. می‌توانید از سیب زمینی یا نان لواش یا نان پیتا استفاده کنید. بعد برنج را بریزید و کمی از مواد کلم پلو روی آن ریخته و ترفند اصلی خوشمزگی این غذا را به کار ببرید! بله، پاشیدن پودر لیمو عمانی لابه لای برنج رمز لذیذ بودن این غذاست! لایه به لایه قابلمه را از برنج و مواد کلم پلوی پر کنید و روی آن زعفران و آب روغن بریزید و بسم الله! دیگر باید صبر کنید تا این غذای خوشمزه 40 دقیقه بپزد و آماده خوردن بشود. اول شعله گاز را روی زیاد قرار بدهید و در قابلمه را بگذارید تا بخار کند و بعد از اینکه بخار کرد دمکنی بگذارید و شعله را کم کنید.

به به! عطر کلم پلو همه جا را برداشته است! نوش جان.

یادتان باشد:

پودر لیمو عمانی اصلی‌ترین عنصر طعم و بو دهنده به این غذاست! حذفش نکنید.

می‌توانید آب لیمو یا سرکه را حذف کنید.

بیشتربخوانید:

 

برچسب ها: ادویه، غذای سنتی، آموزش آشپزی، زعفران، طرز تهیه کلم پلو، سرکه، کلم پلو، لیمو عمانی تعداد بازديد: 144 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز