Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:44

19
آبان
تغذیه و هوش کودک

تغذیه و هوش کودک

در این مقاله کوشش کرده‌ام درباره هوش کودک و مواد غذایی موثر بر آن اندکی توضیح بدهم. یک رژیم غذایی سالم و متعادل نه تنها برای بدن کودکان مفید هست، بلکه برای مغز هم سومند می‌باشد. در ادامه با غذاهای بسیار مفید

الهام کریمی - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : در این مقاله کوشش کرده‌ام درباره هوش کودک و مواد غذایی موثر بر آن اندکی توضیح بدهم. یک رژیم غذایی سالم و متعادل نه تنها برای بدن کودکان مفید هست، بلکه برای مغز هم سومند می‌باشد. در ادامه با غذاهای بسیار مفید که می‌توانند قدرت مغز را زیاد کنند، مطالبی اندک، اما سودمند را برای شما خواهم نوشت.

 بیشتربخوانید:

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کودکان بیش فعال

 

 

ماهی سالمون

این ماده غذایی کم کالری، ولی سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید و سالمی است که بدن قادر به تولید آنها نمی‌باشد. مصرف کافی این اسیدهای چرب می‌تواند به بهبود مهارت‌های ذهنی کودک کمک بهینه‌ای نماید.

 

تخم‌مرغ

این ماده غذایی جهت تقویت حافظه یک ماده معجزه‌گر و بسیار سودمند می‌باشد. مادران باردار زمانی که طفل خود را در رحم دارند، با مصرف تخم‌مرغ، در بالا بردن هوش فرزندشان قدم بسیار بزرگ و موثری بر می‌دارند. تخم‌مرغ منبع بسیار عالی پروتئین است. زرده تخم‌مرغ حاوی کولین می‌باشد که یک ماده غذایی مفید برای رشد و تقویت حافظه است.

 

انبه

اگرچه این میوه چرب است و دارای بافت‌های چربی می‌باشد، اما باعث می‌شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون تند می‌شود، خون زیادتر و بیشتری به مغز می‌رسد و همچنین در سرعت بخشیدن حافظه نیز موثر است.

 

غلات سبوس‌دار و حبوبات

مصرف غلات سبوس‌دار، سویا، لوبیا، نخودفرنگی و عدس در جهت تقویت حافظه بسیار پر اهمیت است.

 بیشتربخوانید:

کدام غذاها برای افزایش قد کودکان مفید هستند؟

 

 

کره بادام‌زمینی

این ماده که مورد علاقه بسیاری از کودکان و بچه‌های خردسال است، به خاطر داشتن ویتامین E (نوعی آنتی‌اکسیدان نگهدارنده غشای سلول‌های عصبی) برای مغز بسیار مهم و سودمند است.

و از طرفی گلوکز را که انرژی مورد نیاز کودک را مهیا می‌کند برای مغز به ارمغان می‌آورد.

 

انواع توت‌ها

توت‌ها به بهبود حافظه کمک می‌نمایند، زیرا حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر می‌باشند. دانه‌های درون توت‌ها حاوی امگا3 هستند که به نحوه کارکرد و فعالیت مغز کمک بسیار بزرگی می‌کنند.

 

لوبیا

این ماده غذایی، دارای انرژی ناشی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است و بنابراین غذای مغز نیز می‌باشد. لوبیا قرمز و لوبیا چیتی در مقایسه با سایر انواع لوبیا حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای رشد و فعالیت مغز بسیار سودمند است. لوبیا حاوی نوعی از آهن است که به آن «آهن غیر هِم» گفته می‌شود و برای جذب آن به ویتامین C نیاز است، بنابراین باید به همراه سبزیجات یا میوه‌های حاوی ویتامین C مصرف گردد.

 

ماست و شیر

انواع ویتامین B برای رشد بافت‌های مغزی و سیناپس‌های عصبی و آنزیم‌ها مفید می‌باشد و محصولات شیر، منبع بسیار ثروتمندی از این مواد مغذی می‌باشند. ماست و شیر همچنین منبع سرشاری از ویتامین D است که کودکان و نوجوانان در قیاس با بزرگسالان به مقدار بیشتری از آن نیاز دارند. پنیرهای کم‌چرب نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم می‌باشند.

 

گوشت قرمز

این ماده غذایی منبع بسیار حائز اهمیتی از آهن می‌باشد که به حفظ انرژی، تمرکز و حافظه کودک و نوجوان در فعالیت‌های درسی و مدرسه کمک می‌نماید. به علاوه گوشت قرمز حاوی زینک (روی) است که به نگهداری و حفظ حافظه کودک کمک می‌نماید.

 

سبزیجات رنگی

سبزیجات رنگی، منبع آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی سودمندی هستند که سلول‌های مغزی را سالم و تندرست نگاه می‌دارند که شامل: گوجه‌فرنگی، کدو تنبل، هویج و اسفناج می‌باشند که در حفظ عملکرد مغز و بالا بردن بهره هوشی در کودکان بسیار مفید هستند.

 

سایر مواد غذایی مفید

 علاوه بر 10 ماده غذایی نام برده، اسفناج به علت برخورداری از بافت‌های گیاهی، از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌نماید. دانشمندان ثابت کرده‌اند زنانی که از اسفناج و سبزی‌های سبز دیگر استفاده می‌نمایند، روند پیری در آنها به تاخیر می‌افتد. اسفناج به دلیل آنزیم‌های آن، سیناپس بین سلول‌ها را آسان می‌نماید و هوش را تقویت می‌کند. علاوه بر اسفناج، روغن زیتون هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی می‌باشد که با به کاربردن آن در وعده‌های غذایی بچه‌ها و خردسالان، در بالا بردن هوش و حافظه آن‌ها قدم بسیار با اهمیت و قابل‌توجهی را برداشته‌ایم. سیب و آلو نیز از میوه‌های دیگر می‌باشند که در بالا بردن هوش کودک بسیار حائز اهمیت می‌باشند. مغزها و دانه‌های روغنی نیز از دیگر مواد غذایی لازم برای سوخت‌رسانی به مغز هستند. تمشک آبی، زردچوبه، بروکلی، کدو تنبل و کدو حلوایی، شکلات سیاه و گردو در بالا بردن هوش کودک بسیار حائز اهمیت می‌باشند. گردو منبع غنی و ثروتمندی از «آلفالینولئیک اسید» می‌باشد و به طور کلی گیاهی با مقادیر زیادی از امگا3 است که اسید چرب بسیار ضروری می‌باشد. همچنین منابع گوشتی پرندگان مثل مرغ و بوقلمون، در بالا بردن بهره هوشی و بهتر شدن عملکرد حافظه بسیار مهم و ضروری می‌باشند.

 

تغذیه مادر در بارداری برای افزایش هوش کودک

هم‌اینک به توضیح مختصری درباره نقش مواد غذایی در زمان بارداری مادر برای بالا بردن هوش کودک می‌پردازم. برای زیاد شدن هوش جنین، بادام بخورید. بادام حاوی امگا3، امگا6 و آهن است. همچنین حاوی منیزیم، ویتامین E و پروتئین می‌باشد. توصیه می‌شود مادر روزانه 10 عدد بادام و انواع آجیل مصرف کند، البته بهتر است این مواد غذایی تازه و خام بوده و شور نباشند.

مصرف انجیر، کشمش، اسفناج و خرما بسیار مفید است. تخم کدو از مواد غذایی مفید برای افزایش بهره هوشی کودک می‌باشد. مصرف گردو و ماهی نیز بسیار قابل توجه است، اگرچه برخی انواع ماهی به دلیل مقادیر زیاد جیوه برای خانم‌های باردار، باید با احتیاط مصرف شوند.

ورزش کردن در زمان بارداری نیز اثر بسیار خوبی بر روی جنین داشته و در داشتن نوزاد سالم و با هوش نقش بهینه‌ای را ایفا می‌نماید. برای تقویت هوش کودک از سیگار کشیدن بپرهیزید. همچنین روزانه بیست دقیقه تا نیم ساعت آفتاب بگیرید تا ویتامین D لازم را برای کودک فراهم آورده و نیاز نوزاد را به ویتامین مرتفع نمایید.

برچسب ها: کودک، تغذیه، هوش تعداد بازديد: 248 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز