Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 00:53

4
اردیبهشت
مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس (2)

مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس (2)

اعصاب دوازده‌گانه که منطقه بسیار محدود سرو گردن را تحت کنترل دارد، نسبت به تمام سطح بدن که به آن مناطق Somatic گفته می‌شود.

 

چگونگی تحریك رفلکس‌های اولیه نوزاد

در مجموع، با تحقیقات مختلف ثابت شده است، اگر رفلکس‌های اولیه نوزاد را بیشتر و کامل‌تر تحریک کنیم، سطوح رفلکسی کودک ارتقاء می‌یابد و کنترل قسمت اولیه حسی و حرکتیprimary motor and sensory area بیشتر و کامل‌تر رشد خواهد كرد. در تحقیقات جدید متوجه شدند، اطاق فکر انسان منطقه حسی و حرکتی است، بنابراین تسهیلات عملکردی نورونی، در اثر ایجاد محرکات کامل‌تر و فراوان‌تر به‌وجود می‌آید.

اگر محرکات لازم را به موقع به مناطق اولیه حسی و حرکتی نرسانیم آن نورون‌هایی که در آن منطقه مسئول تسهیل اعمال حسی و حرکتی در آن قسمت هستند، بازیابی نمی‌شوند و در نتیجه انسداد عملکردی در نورون‌های این منطقه حسی و حرکتی بیشتر می‌شود و ممکن است درآینده در اعمال و سرعت عمل تفکری ما دچار مشکل شود.

اکثر نارسایی سرعت عملی، ورزشی و حرکتی حتی گاهی اشکال در سرعت عمل تفکری در نتیجه مشکلاتی است که در دوران شیرخوارگی، کودکی و یا اشکال Neurodevelopment به وجود می آید. اکثر این مشکلات را می‌شود با شرح حال نسبتا دقیق درمورد تکاملی اعصاب جست‌وجو کنیم.

برای تکامل بیشتر مناطق حسی و حرکتی لازم است که ارتباط تمام گیرنده‌های سطح پوست که حس‌های مختلف سطح پوست را به مغز می‌رسانند به سلول‌های عصبی مغز مرتبط نماییم، چون درنتیجه رسیدن این حس‌هاست که مناطق اولیه حسی حرکتی که به نام‌های primary motor area و primary sensory area نامیده می‌شوند به بالاترین سطح توانمندی خود می‌رسند.

برای مثال، اگر یک ورزشکاری که فوتبال عالی بازی می‌کند، در والیبال هم خوب است، هنگامی كه پینگ پنگ هم بازی می‌کند، می‌تواند حرفه‌ای شود. همچنین او در بازی اسکی روی یخ ماهرانه عمل می‌كند و می‌تواند یکی از وسایل موسیقی دستی را خوب و ماهرانه به صدا دربیاورد، به این دلیل است که مناطق اولیه حسی حرکتی او به‌طور کامل تکامل‌یافته است، در حالی که این مساله منحصرا جزء استعداد افراد نیست.

در صورتی که ما از بدو تولد بدانیم چه کاری و چه عملی در اولویت تکامل عصبی او قرار دارد و انجام دهیم خواهیم توانست کودکان نرمال را به حداکثر توان تکامل ممکن که همان حالت Full development است، برسانیم. برای نوزادان ضروری است که کلیه گیرنده‌های حسی، سطح پوست و گیرنده‌های مختلف مثل Nocireceptors , Termoreceptors همراه Mechanoreceptors تحریک کنیم.

این گیرنده‌ها با انجام ماساژهای مختلف Mechanoreceptors تحریک می‌شوند. علاوه برآن در موقع حمام دادن کودک طوری عمل شود که رسپتورهای لمسی و حرارتی او مورد تحریک قرار گیرد، البته لازم به ذکر است در کلیه این حالات مختلف، اقدامات را نباید به نحو ناخوشایند انجام بدهیم بلکه به نحوی که شیرخواران از آن لذت ببرند.

اثرات اعصاب دوازده گانه مغزی

همچنین اعصاب دوازده‌گانه مغزی که به نام Cranial nerves نامیده می‌شوند از اولویت بسیار بیشتری نسبت به اعصاب somatic برخوردارند، چون اولا این اعصاب دوازده‌گانه هم عملکرد اعصاب خودکار (اتونومیک) را دارد هم اعمال اعصاب و مسیر Extroceptive که همان محرکات درد، گرما، سرما و سایر گیرنده‌های حسی سطح پوست است را مورد تحریک قرار می‌دهد و علاوه بر آن با حرکات مختلف ارادی و غیرارادی باعث تحریک و عملکرد سیستم proprioceptive می‌شود.

بنابراین دیده می‌شود این اعصاب دوازده‌گانه که منطقه بسیار محدود سرو گردن را تحت کنترل دارد، نسبت به تمام سطح بدن که به آن مناطق Somatic گفته می‌شود، در مغز محدوده وسیع‌تری را می‌گیرد. این دوازده عصب علاوه بر اعمال حسی کامل تمام بدن، حس‌های اختصاصی و ویژه مثل بویایی، شنوایی و بینایی را هم به‌طور کامل به عهده دارد.

این اعصاب دوازده‌گانه اولین نورون آن در ساقه مغز قرار دارد و همان طوری که در هموکلوس آدمک پنفیلد راسموس آماده است، مناطق وسیعی از این آدمک نمادین به محرک حسی و حرکتی مربوط است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیرخواران، نورون‌ها، رفلکس‌های اولیه نوزاد، دوران شیرخوارگی، اتونومیک، هموکلوس آدمک پنفیلد، راسموس تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز