Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:54

4
اردیبهشت
مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس (1)

مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس (1)

نوزاد تازه متولدشده هرچه زودتر سینه مادر را بگیرد در تکامل آینده‌اش به‌خصوص گفتارش موثرتر است.

 دكتر حسین كریمی؛ متخصص توانبخشی اعصاب اطفال؛ عضو مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزی

 

 

 

یکی از مشکلات عمده نوزادان نارس و کم‌وزن مساله چگونگی تغذیه آنها به‌خصوص تغذیه با پستان مادر است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، نوزاد تازه متولدشده هرچه زودتر سینه مادر را بگیرد در تکامل آینده‌اش به‌خصوص گفتارش موثرتر است اما گاهی تا 20-25 روزه‌گی برحسب وزن کم نوزاد و طول مدت بستری، تغذیه به‌وسیله گاواژ و پس از آن formula انجام می‌گیرد و در نهایت برحسب وضعیت نوزاد، شیرمادر ممکن است، شروع شود.

متاسفانه چون فواید صحیح مسایل تکامل عصبی (Neurodevelopment) در دانشگاه‌ها به خوبی تدریس نمی‌شود و مقدار مطرح شدن آن بسیار اندک است، اغلب همکاران به خوبی نمی‌دانند چه اقداماتی، اگر به تاخیر بیافتد در آینده عوارض غیرقابل جبرانی را سبب خواهد شد.

البته این مساله تقریبا در خیلی از موارد قابل تعمیم است. همچنین نادیده گرفتن و به تاخیر انداختن پاره‌ای از اقدامات باعث ایجاد مشکلات غیرقابل جبران توجه‌، ذهنی و رفتاری خواهد شد.

مثلا لازم است سال‌ها از روروک استفاده کنیم تا بدانیم از این وسیله که خود عامل انسداد تکامل شیرخوار است، نباید استفاده کنیم یا اینکه سیستم بهداشتی کشور دستور دهد روروک از حیطه خانه و خانواده کودکان جمع‌آوری شود، یا باید تحقیقات وسیعی راجع به مضرات نور زیاد و یا نور سقفی انجام گیرد تا نورهای آزاردهنده در خانواده‌ها جمع شود و یا اینکه با به‌کارگیری زودرس وسایل مانیتوری (موبایل، تلویزیون، کامپیوتر) در سنین 4-3 سالگی جامعه را دچار صدمات اجتماعی غیرقابل جبرانی نماید.

در حالی که اگر شرایط عصبی full developmental را بدانیم خودبه خود به این مشکلات برخواهیم خورد و قبل از ایجاد مشکل در سنین بزرگ‌تر یا بزرگسالی برمبنای تکامل صحیح و اعصاب خواهیم گفت، به کاربردن این وسیله می‌تواند مشکل‌آفرین باشد یا خیر.

بیشتر پارامترهای ارتقاء تکامل عصبی را می‌توانیم با کمک علوم تکامل اعصاب

(Neuro developmental science) از قبل حدس بزنیم. به عنوان مثال چه اقدامات، چه وسایل و چه بازی‌هایی برای تکامل اعصاب کودکان مفید است یا خیر؟!!! به‌خصوص اینکه آن عمل را بعدا می‌توانند با کمک تحقیقات گسترده قبول و یا مردود اعلام کنند. باید توجه داشته باشیم كه اگر کودک با یک پارامتر مشکل‌دار، تکامل پیدا کند.

این مشکل تکاملی ضایعه در تمام عمر باقی می‌ماند، چه بسا اشکالات تکاملی این کودکان است که بعدا جز ناتوانی‌های استعدادی آنها به حساب می‌آید. نوزاد، در هر سن و یا وزنی باشد باید او را کمک کنیم تا هرچه زودتر به شیرمکیدن دهانی اقدام کند.

تاثیر مكیدن سینه مادر در رفع مشكلات نخاعی

پستان مادر علاوه بر تحریک چند اعصاب مغزی نخاعی در حین شیر مکیدن سبب می‌شود تا اگر نوزاد ضایعه مغزی تشخیص نداده شده‌ای هم داشته باشد، باعث کم شدن فضا، شناختی D(Defect) Oral streognosis

دهان او شود. وقتی ما نسبت به طول دوره تغذیه با TUBE،NG و یا تغذیه گاواژ و یا انواع دیگر تغذیه غیرطبیعی کودک بی‌تفاوت باشیم و گاهی به خاطر اضافه وزن علاوه بر تغذیه معمولی اقدام به انواع تغذیه‌های دیگر بنماییم باید مطلع باشیم چه اشکالات تکاملی ممکن است به وجود آید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مشکلات سیستم تغذیه‌ای در نوزادان نارس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوزادان نارس، تغذیه نوزادان نارس، تکامل عصبی، تاثیر مكیدن سینه مادر، رفع مشكلات نخاعی، شیر مکیدن، تغذیه غیرطبیعی کودک تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز