Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:23

16
شهریور
تغذيه کودک در دوران نقاهت

تغذيه کودک در دوران نقاهت

در زمان تغذیه کودک بیمارتان، مواد مغذی موثر در بهبود بیماری را انتخاب کنید. به‌طور ویژه مواد غذایی غنی از ویتامین ‍C و روی در بهبود هر نوع زخم پوستی مفید واقع می‌شوند.

زهرا جمشيدی؛ کارشناس تغذیه

 

زمانی‌که کودک شما بیمار است و یا در دوره بهبودی (نقاهت) از یک آسیب یا بیماری قرار دارد، داشتن یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. دریافت کالری کافی از مواد غذایی مغذی می‌تواند به بهبود او کمک شایانی کند. در حقیقت تغذیه مناسب به تامین مواد مغذی موثر در بهبود بدن کمک کرده و انرژی مورد نیاز فیزیکی و ذهنی را برای کودک فراهم می‌سازد. مهم‌ترین نکته اطمینان از عملکرد سیستم ایمنی در بهترین شکل است.

 

6 توصیه تغذیه‌ای در راستای کمک به بهبود بیماری کودک 

این فکر اشتباه است که او وقتی گرسنه باشد حتما غذا خواهد خورد. بسیاری از کودکان حتی زمانی‌که بیمار نیستند نیز اشتهای خوبی ندارند. زمانیکه کودک بیمار است یا در مرحله بهبود از بیماری قرار دارد اشتهای او برای خوردن کمتر نیز خواهد شد. بسیاری از بیماری‌ها منجر به از دست‌دهی اشتهای بدن می‌شوند. در عین حال برخی از داروهای تجویز شده نیز می‌توانند اشتهای کودک را بیشتر سرکوب کنند.

 

مواد مغذی موثر در بهبود بیماری 

در زمان تغذیه کودک بیمارتان، مواد مغذی موثر در بهبود بیماری را انتخاب کنید. به‌طور ویژه مواد غذایی غنی از ویتامین ‍C و روی در بهبود هر نوع زخم پوستی مفید واقع می‌شوند.
ویتامین C: از آنجاییکه آبمیوه‌های صنعتی ویتامین C کمتری دارند، توصیه به دریافت مرکبات به شکل تازه آنها می‌شود. نارنگی، پرتقال، لیموشیرین یا آب میوه خانگی آنها، یا اسموتی‌های خانگی تهیه شده با میوه‌های غنی از ویتامینC مانند توت فرنگی، انتخاب‌های مناسبی هستند.
روی: این ماده معدنی در غلات صبحانه غنی شده، گوشت قرمز، مغزها و گوشت مرغ یافت می‌شود.
ویتامین D: این ویتامین در شیر، ماهی سالمون و تن یافت می‌شود و دریافت آن در دوره بهبودی کودک از بیماری بسیار مفید است. مطالعات تغذیه‌ای نشان داده اند که دریافت کافی از ویتامینD می‌تواند خطر شکستگی‌های استخوانی در موقعیت‌های افتادن را کاهش دهد. تحت نظارت پزشکِ کودک‌تان از یک مکمل ویتامین و مواد معدنی برای او استفاده کنید.

 

کالری دریافتی او را شمارش کنید

میزان کالری دریافتی کودک تان چه میزان باید باشد؟ رژیم شناسان میزان کالری مورد نیاز را با تبدیل واحد پوند به کیلوگرم وزن محاسبه می‌کنند (تقسیم وزن با واحد پوند به 2/2)، سپس 25 تا 35 کالری به ازای کیلوگرم وزن بدن را لحاظ می‌کنند. 
به عنوان مثال، شخصی با 130 پوند وزن که در دوره بهبود از شکستگی لگن قرار دارد به حدود 2068 کالری در روز نیاز دارد (تقسیم 130 به 2/2 برای به دست آوردن وزن با واحد کیلوگرم. سپس آن را در 35 ضرب می‌کنند تا میزان کالری در روز را محاسبه کنند).
فردی که دچار اضافه وزن یا دیابت است در حدود 25 کالری به ازای کیلوگرم وزن بدن انرژی نیاز دارد. به طور معمول رژیم شناسان برای کودکانی که بیمار هستند و یا در دوره بهبودی از بیماری قرار دارند توصیه به 35 کالری به ازای کیلوگرم وزن بدن دارند. دریافت ناکافی کالری می‌تواند بهبود را کند ساخته و کودک انرژی لازم برای درمان فیزیکی و یا تحرک نداشته باشد. با رژیم شناس یا پزشک کودک خود در رابطه با میزان کالری مورد نیاز کودک‌تان راهنمایی بگیرید. 

غذاهای مورد علاقه او را تهیه کنید

تهیه غذاهایی را برنامه‌ریزی کنید که مورد علاقه کودک‌تان است. بدین شکل کودک میزان بیشتری از غذای سرو شده خواهد خورد. در راستای بهبود تغذیه کودک، غذای مورد علاقه او را غنی کنید. به عنوان مثال شیر را به پودینگ اضافه کنید.

ارائه نوشیدنی‌های مغذی به عنوان میان وعده می‌تواند در تامین نیازهای کالری او کمک کننده باشد. به هرجهت نوشیدنی‌های سرو شده نباید جایگزین وعده‌های اصلی غذایی شوند.

 

بدن کودک را هیدراته نگه دارید

زمانی‌که بدن هیدراته باشد یعنی به میزان کافی آبرسانی شده باشد کلیه‌ها بهترین عملکرد را خواهند داشت. در واقع کلیه‌ها برای مقابله با بیماری‌ها به دریافت کافی از آب و قرارگیری بدن در بهترین وضعیت از دریافت مایعات نیاز دارند. چنانچه کودک قادر به حرکت نیست، بطری آبی را در کنار تخت او بگذارید. میوه‌های پرآب مانند هندوانه و سوپ‌های رقیق نیز می‌ توانند در جلوگیری از دهیدراتاسیون (از دست دهی آب بدن) کمک کننده باشند. 

از متخصص کمک بگیرید

چنانچه کودک‌تان دچار کاهش 5 درصد یا بیشتر از وزن بدنش شده است این موضوع را با پزشک وی مطرح کنید. پزشک مشکلات و علل زمینه‌ای را بررسی خواهد کرد از جمله بیماری‌های گوارشی یا افسردگی. این بیماری‌ها حفظ وزن بدن و بهبود بیماری را مشکل خواهند ساخت.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، کودک بیمار، تغذیه کودک بیمار، مواد مغذی موثر بر کودک بیمار، توصیه های تغذیه ای برای کودک بیمار، تغذیه کودک در دوران نقاهت تعداد بازديد: 1008 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز