Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:53

15
دی
غذاهای ممنوع برای زير يكسال

غذاهای ممنوع برای زير يكسال

اگر قبل از یك سالگی كودكتان به او عسل بدهید، حالت چسبندگی در روده‌هایش ایجاد خواهد شد.

اعظم اسلامی مجد

 

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است كه از كودك در برابر بیماری‌ها محافظت می‌كند اما اغلب شیرخواران از 6 ماهگی آماده دریافت برخی غذاهای جامد نیز هستند. در عین حال كه شیر دادن مادر به شیرخوار تا 2 سالگی ادامه دارد. كودكی كه نیاز به غذای بیشتر (علاوه بر شیر مادر) دارد، این علائم را از خود بروز می‌دهد:
نسبت به قبل زود به زود گرسنه می‌شود.
بدون حمایت دیگران می‌تواند در 6 ماهگی به راحتی بنشیند در واقع روی عضلاتش كنترل دارد.
غذا را در دهان نگه می‌دارد و آن را بیرون نمی‌ریزد.
وقتی كه احساس كند غذایی به سمتش در حركت است،‌ دهانش را باز می‌كند.

اما در این میان از دادن برخی غذاها به كودكان زیر یكسال باید پرهیز نمود مثلاً

آجیل‌ها و بادام‌زمینی
این مواد غذایی به شدت آلرژی‌زا  هستند، مخصوصاً اگر در یك خانواده سابقه بیماری آلرژی باشد، باید نسبت به این مواد غذایی محتاط‌تر نیز باشد. شما می‌توانید معرفی این بخش از مواد غذایی را به كودكتان كمی به تعویق بیندازید تا در آینده علائم آلرژی را در او مشاهده نكنید.

سفیده تخم‌مرغ
تخم‌مرغ بهترین منبع غذایی برای تأمین ویتامین D و سایر ویتامین‌ها و املاح است، اما كودك خردسال شما نباید تخم‌مرغ را به صورت كامل (زرده و سفیده) بخورد. قسمت سفیده تخم‌مرغ بسیار آلرژی‌زا است به همین دلیل به والدین فقط استفاده از زرده‌ تخم‌مرغ توصیه می‌شود. با معرفی هر غذای جدید به فرزندتان توجه كنید كه آیا علائم آلرژیكی را از خود بروز می‌دهد یا خیر!

عسل
اگر قبل از یك سالگی كودكتان به او عسل بدهید، حالت چسبندگی در روده‌هایش ایجاد خواهد شد و سلامتی‌اش را به خطر می‌اندازد. عسل پر از تخم‌های ریزی است كه كلستریدیوم بوتولینیوم نام دارند البته این تخم‌ها برای بزرگسالان خطری ندارند اما در كودكان خردسال باعث ایجاد بوتولیسم می‌شوند كه با عوارضی همچون یبوست شدید، كم‌اشتهایی و بی‌حالی همراه است، البته برخی از پزشكان استفاده از عسل را از 8 ماهگی به بعد بی‌خطر اعلام می‌كنند ولی اغلب پزشكان توصیه می‌كنند تا 1 سالگی به كودكان عسل ندهیم.

گندم
دلیل اینكه همواره توصیه می‌شود نخستین غذای شیرخواران از برنج و یا غلات جو باشد این است كه این مواد غذایی به سادگی هضم می‌شوند ولی گندم علاوه بر گوارش و هضم سخت‌تر، آلرژی‌زا نیز می‌باشد. گلوتن موجود در گندم باعث بروز این مشكل می‌شود. گلوتن، پروتئینی است كه به سختی هضم می‌شود. 

آب میوه
به شیرخوار 6 ماهه خود، آب میوه ندهید، اما چرا؟ آب میوه سرشار از قند است و به اندازه كل میوه خاصیت و ارزش غذایی ندارد. اگرچه آب میوه‌هایی مثل آب پرتقال، گریپ‌فروت و... سرشار از ویتامین C هستند ولی به هر حال بسیار هم اسیدی هستند و ممكن است كودك شما را به مشكلات شكمی مبتلا كنند چرا كه سیستم گوارشی آنها هنوز تكامل نیافته است.

برخی از میوه‌ها به شدت آلرژی‌زا هستند و اگر هم تصمیم گرفته‌اید حتماً به كودكتان آب میوه بدهید، نسبت به آلرژی‌زا بودن آن نیز بی‌توجه نباشید به همین دلیل آب میوه‌هایی مثل سیب و گلابی از بقیه میوه‌ها مناسب‌تر هستند و كمی هم به آب‌میوه، آب اضافه كنید تا چندان غلیظ نباشند.

شیرگاو
باعث درشت‌تر و چاق‌تر شدن نوزاد می‌شود و این مورد ممكن است اغلب مادران را به سمت مصرف آنی برای كودكشان بكشاند ولی دست نگه دارید چرا كه بهتر است تا نخستین سال روز تولد فرزندتان صبر كنید و به او شیر گاو ندهید. اولا، شیر گاو به سختی توسط شیرخوارتان و كودكان خردسال هضم می‌شود و به دلیل داشتن غلظت پروتئین بالا و سایر املاح ممكن است به كلیه‌های نوزادان آسیب برساند و یا حساسیت معده و روده ایجاد كند.

شیر گاو به اندازه كافی آهن و ویتامین C برای نوزادان ندارد در حالی‌كه شیر مادر برای تامین آهن و ویتامین C در یك سال نخست زندگی بهترین منبع است. بعد از یك سالگی كودك می‌توانید از شیر گاو البته به میزان متناسب به كودك‌تان بدهید. هیچگاه به كودك خردسال خود شیر كم‌چرب ندهید چرا كه حاوی چربی و كالری كافی برای كودك نیست و تا 2 سالگی كودك، به او شیر پرچرب بدهید. البته باز هم نسبت به استفاده از شیر گاو محتاط باشید چرا كه ممكن است كودك شما به آن آلرژی داشته باشد، اگرچه حساسیت به شیر بسیار نادر است.

توت فرنگی
این میوه پرطرفدار كه سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین C نیز می‌باشد، هم بسیار میوه سالمی است و هم بسیار خوشمزه و لذیذ اما این دلیل كافی برای دادن آن به كودكتان نیست. توت‌فرنگی میوه‌ای اسیدی است و علاوه بر آن آلرژی‌زا نیز می‌باشد و ممكن است برخی نشانه‌ها و علائم را در كودك خردسال شما نمایان سازد.

بهتر است كه انواع توت‌ها را بعد از یك سالگی كودكتان به او بدهید و اگر باز هم اصرار دارید كه زودتر شروع به دادن توت‌فرنگی كنید حتماً‌ آنرا به تكه‌های خیلی كوچك تقسیم كنید و یا به صورت پوره درآورید تا بلعیدن آن آسانتر شود.

میگو
میگو یكی دیگر از غذاهای حساسیت ‌زا است و اغلب پزشكان توصیه می‌كنند كه این غذای دریایی را به آرامی و كم‌كم وارد برنامه غذایی كودكتان كنید و البته این روند نیز بعد از یك سالگی كودك در پیش گرفته شود. اگر در خانواده‌تان سابقه بیماری آلرژی وجود دارد، به‌طور كلی نسبت به كلیه مواد غذایی آلرژی‌زا همواره احتیاط بیشتری كنید.

كاكائو
از كاكائو حتی برای كمی طعم دادن به غذاها و نوشیدنی‌های كودكتان نیز استفاده نكنید. كاكائو سرشار از كافئین است و بهتر است تا یك سالگی به هیچ‌وجه مورد استفاده شیرخوار قرار نگیرد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، غذاهای آلرژی زا، آلرژی غذایی کودک، غذاهای ممنوع برای زير يكسال، تغذیه کودکان زیر یکسال تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز