Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 16:57

18
بهمن
اگر فرزند سالم و صالح می خواهید (2)

اگر فرزند سالم و صالح می خواهید (2)

در شروع هفت ماهگی غذای كمكی را با نظر پزشك یا متخصص تغذیه شروع كنید و به تدریج به عادات غذایی نوزادتان اهمیت دهید تا ذائقه خوشایندی از غذاهای متفاوت برایش تداعی شود.

الهيار دل‌انگيز سوادكوهی

 

 

در شروع هفت ماهگی غذای كمكی را با نظر پزشك یا متخصص تغذیه شروع كنید و به تدریج به عادات غذایی نوزادتان اهمیت دهید تا ذائقه خوشایندی از غذاهای متفاوت برایش تداعی شود.

آشنایی با رفتارها و روش‌های خاص روانشناسی كودك می‌تواند او را به غذاهای متنوع ترغیب و تشویق كند. اگر كودك شما دچار فقر غذایی باشد، مبتلا به ضعف روحی و جسمی و كوتاه قدی و كمبود رشد توام با كم‌خونی خواهد شد.

یكی از مهم‌ترین مشكلات خانواده‌ها در دوران رشد و نمو فرزندان یبوست است. سعی كنید به اندازه كافی آب و مایعات و انواع میوه (غیر از موز و سیب پوست كنده) را در برنامه غذایی او بگنجانید. به فرزند دلبندتان بیاموزید برای حفظ زیبایی ناخن‌ها، دندان، پوست و مو از خوردن غذاهای دارای كلسیم غفلت نكند.

یكی از طلایی‌ترین نكته‌ها در حفظ سلامت و زیبایی زمان صرف میوه می‌باشد كه بهترین زمان در فاصله بین دو غذاست؛ نه قبل و نه بعد از غذا. همه ما می‌دانیم كه فرزند یكی از بزرگ‌ترین موهبت‌های الهی است و تا نیروی انسانی هر كشور به طور اصولی پرورش نیابد، آن جامعه ترقی نخواهد كرد.

اگر اعتماد به نفس را در فرزند خود تقویت و با عشق از استعدادهای خاصش حمایت و صادقانه باورش كنید، نیروهای بالقوه زیادی را در وجودش احیا خواهید كرد و به نبوغ فكری او سمت و سوق مناسبی خواهید بخشید.

هنگام هر آموزشی در منزل با صبر و متانت برایش معلم و متعلم خوبی باشید و نابغه بودن را به او تلقین كنید و با قوت قلب و اعتماد و اعتقاد به او ثابت كنید كه كندذهن و بی‌‌استعداد نیست و شما بهترین والدین و بال پرواز آنان خواهید بود.

محیط خانه را نشاط‌انگیز و شاد كنید تا به سلامت فكری و هوش و ذكاوت فرزندتان كمك شود. با حمایت و نحوه برخورد و آهنگ صدای خود در جهت تشویق او گام بردارید و توجه داشته باشید امر و نهی بیش از حد لذت تعلیم و تعلم را از بین می‌برد.

اگر یادگیری برایش جالب و جذاب نیست، شما می‌توانید با پاشیدن بذر نبوغ، او را به یك نابغه تبدیل كنید. به طور مثال مهدكودك و پیش‌دبستانی اولین مكانی است كه كودك محیط خارج از خانه را تجربه و لمس می‌كند؛

بنابراین جذابیت در ریتم آهنگ‌ها و جملات و اشعار قافیه‌دار شروع خوبی برای بیداری ذهن اوست. همچنین، نسبت به استراحت و خواب فرزندتان دقت و وسواس زیادی داشته باشید؛ زیرا بدخوابی و بی‌خوابی باعث ضعف و سستی در سیستم عصبی بدن و كاهش كارایی و توان جسمی و روحی خواهد شد.

حرارت اتاق خواب را در حدود 18 درجه سانتیگراد تنظیم كرده و او را توجیه كنید كه رختخواب مكان مناسبی برای بازی یا تماشای تلویزیون نیست؛ در عوض گوش دادن به یك موزیك ملایم قبل از خواب را برایش به یك عادت تبدیل كنید و مدیریت خوابش را به عهده بگیرید؛

چون خواب نیز مانند خوردن و نوشیدن از اهم نیازهاست و در هنگام خواب بدن فعالیت‌های خود را تنظیم و روح استراحت می‌كند. انتخاب اسباب‌بازی‌‌های علمی و فكری در یادگیری مهارت‌های اولیه كمك‌های زیادی به فرزندتان می‌كند.

با نبوغ خلاقانه وی آشنا و با او همبازی شوید تا بتوانید استعدادهایش‌ را كشف كنید. توصیه صاحب‌نظران و خبرگان، انتخاب یك رشته ورزشی مستمر می‌باشد؛ چون ورزش علاوه بر كمك به سلامت جسم و روح، در تقویت فكر و هوش نیز تأثیر بسزایی دارد و همه اندیشمندان معتقدند عقل سالم در بدن سالم است. 

هر كودكی با سرعت و روحیات خاص خود رشد كرده و به تكامل می‌رسد و نمی‌توان دقیق مشخص كرد كه كودكان چه وقت چه مهارتی را كسب می‌كنند؛ ولی عطش آنها برای كشفیات جدید ارضاشدنی نیست و هرگز نباید بدون دلیل تمایلات و تعلق‌ خاطر آنها را سركوب كرد.

این كار باعث تخریب حس استقلال می‌شود. از طرفی، بیش از توان كودك نباید از او توقع داشت. همچنین، نوع تنبیه و تشویق باید مطابق سن و رشد و تكامل اجتماعی و احساسی و شناختی او باشد، استقلال و نظم، خلاقیت، زیبایی، صمیمیت، عشق، موفقیت، خوشرویی، مثمرثمر بودن و هوشیاری از آرزوهای دیرینه هر پدر و مادری است؛

لذا توصیه می‌شود از دوران كودكی فرزندتان را با نظم مأنوس كنید تا با برنامه بهتر به هدف‌های خود برسد و با مطالعه و احساس مسؤولیت در زندگی سطح معلومات خود را بالا ببرد. در زمینه ارتباط برقرار كردن با كودكان دیگر با او همراه باشید.

یكی از مسائلی كه توجه شما والدین می‌تواند اثرات به یادماندنی در سرنوشت فرزندتان داشته باشد، انتخاب نام نیك است كه در شكل‌گیری شخصیت و روابط اجتماعی و عاطفی او تأثیر بسزایی دارد.

از آنجایی كه هوش و خلاقیت كودك در سال‌های اول زندگی شكل می‌گیرد و در سال‌های بعدی زندگی اثرات مهمی می‌گذارد، لذا ایجاد فضایی مناسب در محیط خانه برای تقویت هوش، اگر توام با تربیت صحیح خانوادگی و علوم دینی باشد، انگیزه‌های بسیاری در مراحل بعدی زندگی فرزند ایجاد می‌كند.

سعی كنید كودكان را با زندگینامه پیامبران، امامان، مردان و زنان بزرگ دنیا، نویسندگان، هنرمندان، مخترعان و مبتكران آشنا كرده و ابتكار عمل در شداید و مشكلات زندگی را از كودكی به وی بیاموزید. از مثبت‌نگری در زندگی و ایجاد خوش‌بینی و لذت مشروع در تمامی طول و عرض زندگی برایش سخن بگویید تا افكار مزاحم و منفی برای همیشه از ذهنش دور شوند...

 

برای خواندن بخش اول - اگر فرزند سالم و صالح می خواهید - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: اعتماد به نفس، فرزند سالم، فرزند صالح، اگر فرزند سالم و صالح می خواهید، فرزند سالم و صالح، نوزاد طبيعي تعداد بازديد: 662 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز