Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 01:53

28
تیر
تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا (1)

تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا (1)

بخش اول- كودكان در سنین 2-3 سالگی علاقه زیادی به موسیقی نشان می‌دهند و از آن لذت زیادی می‌برند. موسیقی در رشد مهارت‌های ذهنی، شنوایی، حسی و گفتاری كودكان تاثیر بسیاری دارد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

كودكان در سنین 2-3 سالگی علاقه زیادی به موسیقی نشان می‌دهند و از آن لذت زیادی می‌برند. موسیقی در رشد مهارت‌های ذهنی، شنوایی، حسی و گفتاری كودكان تاثیر بسیاری دارد و به افزایش تمركز توانایی‌های آنها در یادگیری‌ كمك می‌كند. دنیای كودكان پر از صدا و موسیقی است.

آنها از لحظه تولد و حتی قبل از تولد با صداهای موجود در محیط اطراف خود می‌گیرند. خواندن ترانه‌های ریتمیك ملایم، حس آرامش و امنیت را در نوزادان حساس تقویت می‌كند. در سنین 2-3 سالگی كودكان دائماً در حال جنب‌وجوش هستند؛ بنابراین می‌توان از قطعات ساده موزیكال برای سرگرم كردن آنها استفاده كرد.

موسیقی بخش طبیعی از زندگی كودكان است. حتی اگر صدای دلچسبی ندارید، باز هم كودك نوپای شما از شنیدی صدای ریتمیك شما لذت می‌برد.

 موسیقی می‌تواند آموزش بدهد

آهنگ‌ها برای آموزش مهارت‌های مهم زندگی به كودكان نوپا بسیار مؤثرتر از فلش كارت هستند. مثلاً اگر حروف الفبا را با موسیقی به كودك بیاموزید، بیشتر و سریع‌تر در ذهنش ثبت می‌شود. اگر دوست دارید كودك نوپای خود را با ابزار موسیقی آشنا كنید، بهتر است اول این نكته را به خاطر داشته باشید كه به هیچ وجه سختگیری نكنید.

كودكان خردسال از صداهایی كه خودشان با تكان دادن و لرزاندن چیزی ایجاد می‌كنند، لذت زیادی می‌برند. وقتی كه كودك نوپای شما كمی بزرگ‌تر شد، می‌توانید او را با ابزارآلات ریتم‌دارتر آشنا كنید.

برخی از كودكان 2-3 ساله می‌توانند از سازهای بادی بسیار ساده استفاده كنند؛ مثل ساز دهنی، سوت و ... كمپانی‌های بسیاری سازهایی را مطابق و متناسب با كودكان نوپا می‌سازند؛ طوری‌كه آنها بتوانند ساز را با دستان كوچك خود جابه‌جا كنند و صدای آن را در آورند. وقتی كه كودك شما با موسیقی آشنا می‌شود، از آن آرامش می‌گیرد. هیچ تعجبی نكنید اگر در حال بازی كردن و یا زمانی‌كه به تختخواب می‌رود با خودش آواز بخواند؛ به‌خصوص  اگر شما كاری كرده باشید كه آواز خواندن برایش تبدیل به یك عادت شود.

وقتی كه موسیقی بخشی از زندگی كودك شود، به او كمك می‌كند تا بداند چه چیزی می‌خواهد و بیشتر احساس امنیت كند. وقتی كه زمان خواب كودك نزدیك می‌شود، از آهنگ‌های ملایم و آرامبخش، وقتی كه می‌خواهید در طول روز كودك‌تان پرانرژی شود، آهنگ‌های شاد و فرحبخش استفاده كنید.

هیچ اشكالی ندارد كه كودك‌تان نیز به موسیقی‌هایی كه خودتان گوش می‌دهید، گوش دهد. البته این‌كار نباید به یك عادت همیشگی مبدل شود؛ چرا كه او باید موسیقی‌های خاص دوران كودكی‌اش را داشته باشد. شما حتی می‌توانید از خود او نظرخواهی كنید و بپرسید كه كدام موسیقی را ترجیح می‌دهد.

اگر می‌خواهید كودك خردسال خود را در یك كلاس موسیقی ثبت نام كنید، به خاطر داشته باشید كه مدت كلاس نباید به هیچ وجه طولانی باشد و به اندازه كافی برای كودك‌تان سرگرم كننده باشد. اشعار مهد كودكی و ترانه‌هایی كه باعث می‌شوند كودك در كنار موسیقی وارد نوعی فعالیت مثل تكان دادن پا، دست زدن و ضرب گرفتن روی میز ‌شود، شناخت موسیقی را در او تقویت می‌كند.

بازی‌هایی كه در آن انگشتان، دست‌ها و اعضای دیگر بدن حركت می‌كنند، موجب آگاهی از توانایی‌های جنبشی و هماهنگ‌سازی عضلات می‌شوند. عنصر كلیدی برای انتخاب موسیقی كودكان، تناسب میان كلمات و ملودی ترانه است. اكثر كودكان عاشق آواز خواندن و شنیدن آواز هستند.

والدین نباید انتظار زیادی از كودك خود در این سنین داشته باشند. شما می‌توانید او را با ساده‌ترین وسایل آشنا كنید. كودكان نوپا و خردسال علاقه بسیار زیادی به ابزارآلات موسیقی كه در خانه ساخته می‌شوند، دارند. برای ساختن این وسایل ساده چند پیشنهاد داریم: شما می‌توانید به راحتی در خانه‌ و حتی به كمك كودك‌تان آنها را بسازید. بعد از آنكه آنها را ساختید، پیشنهاد می‌كنیم كه با كودك خود و حتی برخی از دوستانش صدای آنها را در آورده و با هم شادی كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تاثیر موسیقی بر رشد ذهنی کودکان نوپا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نوزادان و موسیقی، موسیقی در نوزادان، مهارت های ذهنی نوزادان، یادگیری در نوزادان، تاثیر موسیقی در نوزدان، نوزدان حساس تعداد بازديد: 597 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز