Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:27

13
تیر
اصول و آداب فرزند‌پروری ( قسمت اول )

اصول و آداب فرزند‌پروری ( قسمت اول )

مسئولیت‌هایی مثل بردن یک لیوان آب برای مادربزرگ و بردن بعضی از لوازم سبک خانه، کمک در چیدن میز شام و آوردن گوشی همراه. دادن این مسئولیت‌های کوچک به فرزندان باعث می‌شود حس مسئولیت‌پذیری در آنها متولد شود و نقش‌های

به قلم :  سمیرا بیژنی ؛ کارشناس روانشناسی عمومی

 

تحریریه زندگی آنلاین : به فرزندان خود در خانه مسئولیت بدهید - مسئولیت‌هایی کوچک

مسئولیت‌هایی مثل بردن یک لیوان آب برای مادربزرگ و بردن بعضی از لوازم سبک خانه، کمک در چیدن میز شام و آوردن گوشی همراه. دادن این مسئولیت‌های کوچک به فرزندان باعث می‌شود حس مسئولیت‌پذیری در آنها متولد شود و نقش‌های اجتماعی را که در آینده برعهده خواهند گرفت، به نحو زیباتری ایفا کنند. این امر ذهن آنها را فعال‌تر خواهد کرد و قوه یادگیری آنها قوی‌تر خواهد شد.

بیشتربخوانید:

سبک فرزندپروری آسان گیرانه ، رایج‌ترین روش میان والدین

 

با فرزندان خود بازی کنید و آنها را در گروه بازی همسالان شرکت دهید

پدر و مادر هر دو باید با کودک‌شان بازی کنند – با اسباب‌بازی‌های او و به او نشان دهند که اسباب‌بازی‌هایش را دوست دارند و از بازی کردن با او لذت می‌برند. پدر خانواده اگر به علت مشغله کاری نتوانست بیشتر برای کودک خود وقت بگذارد، در این صورت وظیفه مادر برای این مهم دو چندان خواهد شد. برای فرزندتان وقت بگذارید. بازی کردن با او را هرگز از یاد نبرید. کودک با دیدن هم‌بازی‌های خود که پدر و مادرش هستند، احساس امنیت عاطفی کرده و آرام و خوشحال خواهد بود. او از اینکه پدر و مادر در بازی‌هایش با او همکاری می‌کنند، قوت قلب گرفته و ترس و استرس از او دور خواهد شد. اگر کودک شما بهانه‌گیر است و بسیار گریه می‌کند، با این روش او خوشحال و مطیع خواهد بود. شما به عنوان پدر و مادر وظیفه سنگینی بر عهده دارید. وقت گذاشتن با کودک‌تان بهترین شکل مادر بودن است و بهترین محبتی است که هر پدر دلسوز و مهربانی می‌تواند در حق فرزند دلبندش روا دارد. فرزندتان را با هم‌سالانش نیز بازی دهید، حتی اگر به تنهایی در حضور آنها بازی کند. بودن او در کنار هم سالانش به رشد اجتماعی او کمک به‌سزایی کرده و قوه خیال‌پردازی ذهن او را فعال و قوی‌تر خواهد نمود. بعضی اوقات که او در خانه است، چند تن از کودکان همسایه یا اقوام خود را به خانه دعوت کنید، به فرزند دلبندتان بهترین لباس‌ها را بپوشانید و برای او و دوستانش کیک درست کنید با شیرکاکائو، بستنی توت‌فرنگی یا لقمه‌های کوچک مغذی هم می‌تواند وعده‌ای مناسب و خوشمزه برای آن‌ها باشد. فرزندتان را با هم‌سالان و دوستانش آزاد بگذارید تا بازی کنند و فضای آرام و شادی را برای آن‌ها ترتیب دهید. گفتن این جملات خطاب به جمع آنها می‌تواند احساس شور و شعفی زیبا در کودک‌تان ایجاد کند (بچه‌ها اگر به چیزی احتیاج پیدا کردید بیاید و به من بگید، بهتون خوش بگذره، عزیزان چیزی خواستید به من بگید حتما)، اما در بازی‌های گروهی فرزندتان شرکت نکنید. بگذارید او به تنهایی با هم‌سالانش بازی کند. در غیر این صورت احساس استقلال و بزرگ شدن و احساس اعتمادی که کودک‌تان به خودش پیدا می‌کند را از بین می‌برید.

بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

 

 

 

 

با فرزندتان انیمیشن نگاه کنید، با او آشپزی کنید و گلدان‌ها را آب بدهید

می‌توانید با کودک دلبندتان کارتون و انیمیشن ببینید، وقت کیک پختن به او نشان دهید که چگونه مواد را با هم مخلوط می‌کنید و بگذارید فرایند لذت‌بخش غذا پختن و کیک درست کردن را با مادرش تماشا کند. این بهترین تصویر کودکی او خواهد شد و دلپذیرترین. با لبخندی حاکی از مهر به او بگویید: نگاه کن عزیز دلم؛ الان باید چی رو اضافه کنیم؟ آهان، شکر ... به به، خوب شکر رو به هم بزنیم دو تایی و ... .

هم زمان با درست کردن غذا با لحن و ادبیاتی که مناسب سن کودک‌تان است، به او طریقه پخت بعضی از خوراکی‌ها را آموزش بدهید، حتی اگر صرفا یک نوع سرگرمی باشد، بسیار دلچسب و دلخواه کودک شما خواهد بود.

با یکدیگر به گلدان‌ها آب دهید. بگذرید او نیز خود به تنهایی به چند گلدان آب دهد. زمان آب دادن به گلدان‌ها حتی می‌توانید با کودک‌تان آواز بخوانید و یا شعر‌های مهد کودک را با شادی زمزمه کنید. می‌توانید با هم قاب عکس‌ها را تمیز کنید، میوه‌ها را بشویید و سالاد و ژله درست کنید، البته با مراقبت و مواظب بودن از شیرین‌ترین ثمره زندگی‌تان.

 بیشتربخوانید:

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( بخش اول )

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( قسمت دوم )

 

 

 

 

نگذارید که فرزندتان به پدر یا مادر خود ابراز علاقه بیشتری نماید.

او باید هر دو را در کنار هم داشته باشد و به هر دو عشق بورزد، بنابراین علاقه خود را به او یکسان نشان دهید.  توصیه من این است که پدر و مادر هر دو علاقه یکسانی به کودک‌شان نشان دهند تا کودک به این اطمینان برسد که پدر و مادرم هر دو عاشق من هستند، البته بعضی مواقع به دلیل اینکه پدر خانواده بنا به موقعیت شغلی خود دور از خانه است، مادر باید محبت خود را بیشتر نشان دهد. بدین گونه به کودک دلبندتان بگویید: زنگ بزنیم با بابایی حرف بزنیم. بابایی که خیلی دلش برات تنگ شده. توام اگر دلت برای بابایی تنگ شده، با تلفن می‌تونی باهاش حرف بزنی.

بعضی شب‌ها که پدر خانواده دیر به منزل می‌آید و کودک شما قبل از دیدن پدر به خواب می‌رود، صبح فردا به او بگویید: عزیزم بابایی اومد تو رو دید، چون خواب بودی دیگه بیدارت نکرد. در عوض برای تو بوسه‌ای فرستاد و آن گاه کودک عزیزتان را ببوسید و بگویید: از طرف بابایی!

کودک شما هرگز نباید از لحاظ عاطفی به پدر و مادرش وابسته شود. او باید در عین استقلال، محبتی به اندازه و یکسان از طرف پدر و مادرش دریافت کند. او نباید لحظه‌ای به این موضوع فکر کند که از طرف پدر و مادر محبتی نداشته و طرد شده است. کانون گرم خانواده باید همیشه برای کودک شما روشن و صمیمی باشد و به او اطمینان خاطر و قوت قلب بدهد. هرگز در مقابل کودک‌تان با همسرتان بحث نکنید. جدال و بحث بین پدر و مادر، اصلی‌ترین، مهم‌ترین و بدترین ضربه‌ای است که به شخصیت کودک وارد می‌شود، ضربه‌ای که تا دوران جوانی او نیز اثرات مهلک خود را به همراه خواهد داشت. هرگز در مقابل کودک و حتی خطاب به او اگر مادر هستید، درباره پدرش و اگر پدر هستید، در مورد مادرش سخن یا عبارتی ناراحت‌کننده بر زبان نیاورید، مانند این جملات: می‌بینی پدرت چی کار می‌کنه؟ یا برو به مادرت بگو چرا با من قهری، یا برو بگو چرا بابای منو ناراحت کردی؟ و... . این سخنان باعث دلسردی و خشم فرزندان می‌شوند. شاید به واقع همسر شما خطاکار نیست و شما این سخنان را به دلیل اعتراض و عصبانیت زودگذر به زبان می‌آورید، اما کودک‌تان یقین حاصل می‌کند که سخنان شما درست است و نسبت به پدر یا مادرش جبهه می‌گیرد، به ویژه اگر این اشتباه مداوم و همیشگی باشد، تاثیر بسیار مخرب و زیان‌آوری بر روحیه و شخصیت کلی کودک‌تان خواهد گذاشت، به صورتی که همین سخنان در آینده او نمود و جلوه عملی پیدا خواهد کرد و باعث دلسردی و بی‌اعتمادی در روابطش با مهم‌ترین رکن زندگی یعنی خانواده‌اش خواهد شد.

زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود. زندگی را باید زیست، آن هم با تمام عشق و احساسی که در قلبت جاریست...

متشکرم از شما خوانندگان محترم مجله کودک سالم. در شماره بعد 6 دستورالعمل بعدی را در باب فرزند‌پروری به حضور سبزتان خواهم رسانید. امیدوارم که از این مطلب بهره و لذت کافی را برده باشید.

تا دیداری دیگر وجودتان سبزتر از همیشه باد و بدرود.

 بیشتربخوانید:

قبل از تنبیه کردن فرزندتان این مطلب را بخوانید!

گفتن این 11 نکته به کودکان ممنوع!

 

 

برچسب ها: کودک، بازی، تقویت اعتماد به نفس، احترام، عشق، فرزندپروری، روابط اجتماعی، آموزش، تربیت، مسئولیت‌پذیری، سمیرا بیژنی تعداد بازديد: 137 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز