Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:11

30
مهر
10 روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

10 روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

در این مقاله سعی بر آن شده است تا خلاصه‌ای از نظرات مفید چند تن از کارشناسان روانشناسی را در مورد دختران نوجوان و پرورش اعتماد به نفس در آنها بیان کنیم.

نیکی پاک‌بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

دختران نوجوان معمولا روحیه حساس و شکننده‌ای دارند و تحت تاثیر نظرات افراد در مورد خودشان قرار می‌گیرند.

آنها همانند پسرهای همسن و سال خود مشغول تحصیل هستند و در آینده هم پا به پای آنها در موقعیت‌های شغلی مشغول به کارند.

والدین با شناساندن ارزش‌ها و قابلیت‌های دختران به آنها و اینکه چه چیزی از اهمیت بیشتری برای آنها برخوردار است، نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتماد به نفس در دختران دارند.

در این گفتار سعی بر آن شده است خلاصه‌ای از نظرات مفید چند تن از کارشناسان روانشناسی را در مورد دختران نوجوان و پرورش اعتماد به نفس در آنها بیان کنیم.

کیفیت کارهایش را مورد تحسین قرار دهید

صفات مثبت آنها ازجمله ارزش والای حس اعتماد، صداقت و مهربانی را تشویق کنید تا ارزش‌های مثبت را خوب بدانند و تشخیص دهند چه چیزهایی را در خود تقویت کنند.

مثلا زمان‌هایی که دوست خوبی هستند و یا به اطرافیان خود کمک می‌کنند باید مورد تشویق قرار بگیرند تا متوجه شوند چه نکته مثبت و ارزشمندی در خود دارند.

روی ظاهر تمرکز نکنید

در این دنیای تکنولوژی و ارتباطات اجتماعی که اهمیت زیادی به افراد مشهور و هنرپیشه‌ها می‌دهند به دختران‌تان آموزش دهید ظاهر آنها چیزی نیست که شخصیت آنها را بیان می‌کند و به آن افتخار می‌کنند بلکه نقاط برجسته رفتاری و اخلاقی آنها ارزشمند‌تر است.

اینکه زیبا یا برنزه و سفید یا به اشکال دیگر هستند مهم نیست اینکه رفتار آنها چگونه است اهمیت دارد و باعث جذب اطرافیان به آنها می‌شود.

روی خصایصی که دخترتان در آنها برجسته و مطرح است تمرکز کنید و آنها را به وی گوشزد نمایید. به آنها یادآوری کنید درون‌شان ارزش دارد، نه آنچه دیگران از ظاهرشان برداشت می‌کنند.

به گفته کارشناسان، نوجوانان به خصوص دختر‌ها، به دنبال پذیرفته شدن و تشویق هستند. پس ارزش‌های درونی را برای تشویق شدن در آنها برجسته‌تر کنید.

تلاش‌هایش را تحسین کنید

سعی کنید تلاش‌های دخترتان را برای انجام کاری تشویق کنید، نه برای اینکه به نتیجه رسیده یا نه. مهم انجام دادن خود کار نیست.

به عنوان مثال دختر عزیز شما تمام سعی خود را در مطالعه موضوعات امتحانی انجام می‌دهد، ممکن است نتیجه عالی بگیرد، اما ممکن هم هست که نتایج خوب نباشد.

شما به عنوان والدین تلاشی را که انجام داده است ستایش کنید، نه نمره‌ای که به دست آورده، در این صورت است که احساس شکست نمی‌کند، بلکه خود را قوی می‌بیند و در مراحل بعدی سعی و تلاش بیشتری هم از خودش نشان خواهد داد.

الگوی خوبی برای دختر خود باشید

بچه‌ها بخصوص در سنین نوجوانی الگو‌برداری خوبی از رفتارهای والدین خود دارند.

اگر شما همواره از بالاتنه گلابی شکل خود یا از مچ پای چاق خود در حال شکوه هستید، همه این گفتارها به صورت پیامی مستقیم به نوجوان شما انتقال می‌یابد که این مشکلات را در اندام خود تصور کند.

حتی اگر هم والدین چنین مشکلاتی دارند، نباید به زبان آورند، بلکه با انجام تمرین‌های ورزشی و رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم‌خوری عملا نه تنها چاره‌جویی را به آنها آموزش دهند، بلکه از بیان جملات منفی در مورد خود دست بکشند تا در ذهن بچه‌ها هم کپی‌برداری از این کار آنها و غر زدن به اندام خودشان انجام نشود.

او را به دوستی‌های حضوری تشویق کنید

دختر خود را به دوستی‌های حضوری و رفت و آمد با دوستانی که باعث ایجاد احساس خوب در وی می‌شوند، تشویق کنید.

شاید او بیش از صدها دوست مجازی داشته باشد، اما هیچ کدام از آنها احساس خوبی که یک دوست خوب واقعی و کنار او بودن و انرژی گرفتن از وی می‌تواند به دختر شما بدهد را منتقل نمی‌کند.

پس به او روش‌ها را آموزش دهید. آنها را تشویق کنید پا به دنیای واقعی بگذارند.

نقش رسانه‌ها

رسانه‌های اجتماعی و دیجیتالی نقش مهمی در زندگی هر روزه بچه‌ها و بویژه نوجوانان دارند. عکس‌های زیبا و زیباتری از ظاهر هنرپیشه‌ها و افراد مشهور به نمایش می‌گذارند که می‌تواند این حس را به خصوص در نوجوانان بوجود آورد که چرا وی چنین اندام یا صورت و پوست زیبایی ندارد.

باید به آنها نشان دهید که این چهره‌ها واقعی نیستند و با انجام برنامه‌های مختلف کامپیوتری و فیلترها به این صورت درآمده‌اند.

کار بسیار سختی است که به آنها نشان دهیم آنچه در رسانه‌ها می‌بینند واقعیت زندگی آن هنر‌پیشه‌ها یا افراد معروف نیست.

آنچه امروزه برای آنها اهمیت فراوانی یافته است، پذیرش آنها از سوی دوستان مجازی‌شان یا افزوده شدن لایک‌های عکس‌ها و تغییر عکس پروفایل آنها است.

نقش شما در تغییر این نگرش بسیار مهم است. به آنها بگویید استقبال از عکس آنها به معنای انعکاسی از شخصیت آنها نیست.

مهربان بودن را به آنان بیاموزید

کارشناسان می‌گویند معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا به سمت تضعیف عزت نفس پیش می‌روند سعی بر پایین بردن افراد دیگر به منظور بالا‌تر نشان دادن خود را دارند.

مراقب باشید و به کودکان آموزش دهید برای تقویت اراده و اعتماد به نفس خود لزومی ندارد افراد دیگر را تحت فشار قرار دهند. با بقیه افراد با ملاطفت و مهربانی رفتار کنند.

توانایی‌های دختر خود را باور داشته باشید

 مهارت‌ها و توانایی‌های دختر خودتان را باور کنید. اگر مشکلی دارد با او صحبت کنید. پای حرف‌هایش بنشینید، اما سعی نکنید راه حل مشکل را برایش بیان کنید.

اجازه دهید تا خودش راه حل را پیدا کند. کارشناسان معتقدند همدلی با دخترتان وی را آرام کرده و از سویی دیگر تشویق او به پیدا کردن راه حل برای مشکلش اعتماد به نفس او را قوی‌تر می‌سازد.

به او فرصت رویارویی با مشکلات و موقعیت‌های مختلف زندگی را بدهید تا قوی‌تر شود.

دخترتان را به انجام تمرین‌های ورزشی تشویق کنید

ورزش و تمرین‌های ورزشی نه تنها موجب سلامت جسمانی بلکه باعث ایجاد نشاط و شادمانی در بچه‌ها می‌شوند، بلکه آنها را شادتر و سالم‌تر می‌کنند و باعث نظم در ترشح هورمون‌های آنها و احساس بهتر بودن می‌شوند.

ورزش در گروه‌های ورزشی می‌تواند حس بهتری به آنها ببخشد، چرا که خود را عضوی از یک گروه می‌دانند که با هم هدفمند هستند و این به آنها اعتماد به نفس می‌دهد.

به خاطر خشنود کردن مردم صرفا کاری را انجام ندهند

به دختر خود بیاموزید خودش باشد برای خودش و کارها را به خاطر خودش انجام دهد.

مثلا اگر به مهمانی دعوت می‌شود اما بیمار است و به سختی می‌تواند سر حال باشد، اما بخاطر خوشحال کردن صاحبخانه به آن مهمانی برود نه خود لذتی از آن محفل خواهد برد نه اطرافیانش.

یا مثلا اگر می‌خواهد با دوست خود به سینما برود، اما فیلم را دوست ندارد و به خاطر دوستش می‌خواهد به سینما برود، با این کار نه خودش خوشحال می‌شود و نه می‌تواند انرژی مثبتی به دوست خود منتقل کند که شاد باشد.

سعی کنید همیشه نفر اول برای در کنار دختر خود بودن و وقت‌گذرانی‌هایش باشید و در دسترس او باشید. اگر او را باور کنید او نیز شما را باور خواهد کرد.

 

برچسب ها: اعتماد به نفس، راه های افزایش اعتماد به نفس، پرورش فرزندان، روانشناسی نوجوانان، والدین و نوجوانان، اعتماد به نفس دختران نوجوان، روانشناسی دختر نوجوان تعداد بازديد: 2149 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز