Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:49

18
بهمن
نقش ورزش در سلامت کودکان

نقش ورزش در سلامت کودکان

یکی از راهکارهای مهم کسب سلامتی برای کودکان و بزرگسالان، ورزش منظم است که علاوه بر تأثیرات مثبت جسمی دارای فواید روانی و روحی نیز می‌باشد. فعالیت بدنی به حفظ وزن مطلوب، افزایش طول استخوان‌ها، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از راهکارهای مهم کسب سلامتی برای کودکان و بزرگسالان، ورزش منظم است که علاوه بر تأثیرات مثبت جسمی دارای فواید روانی و روحی نیز می‌باشد. فعالیت بدنی به حفظ وزن مطلوب، افزایش طول استخوان‌ها، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی، تخلیه انرژی کودک در مسیری درست و عادت دادن او به مبارزه با تنبلی و کرختی جسمی کمک می‌کند. کودکان چاق علاوه بر قرار گرفتن در معرض بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، دیابت نوع دوم، مشکلات تنفسی و استخوانی و نامنظمی هورمون رشد، از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی مطلوب نیز در رنجند. فعالیت بدنی درست از سوی پزشکان به فعالیتی اطلاق می‌شود که میزان و نوع آن با سن، روحیه و شرایط جسمی فرد تناسب داشته باشد و از حداقل صدمه و حداکثر نشاط و لذت برخوردار باشد. گرچه کودکان به طور طبیعی و ناخودآگاه فعال هستند، اما این فعالیت و تحرک به صورت کامل انجام نمی‌پذیرد و باید ورزش‌هایی با اثرات مثبت طولانی‌مدت نیز در برنامه روزانه آنها گنجانده شود. دخترها در خلال سن بلوغ و پس از آن کمتر از پسرها به ورزش می‌پردازند که متأسفانه حتی با آموزش‌های پزشکی و ورزشی هم قابل بهبود نیست. در ادامه به ذکر نکاتی می‌پردازیم که می‌توانند در ترغیب کودکان به ورزش مؤثر واقع شوند:

 بیشتربخوانید:

چاقی، کم تحرکی و ورزش در کودکان

 

 

شیوه‌های تشویق کودکان به ورزش

انجام حرکات ورزشی در کودکان نه تنها برای سلامتی‌شان مفید است و بر نحوه رشد جسمی و روانی آنها تاثیرات مثبت می‌گذارد، بلکه مهارت‌های اجتماعی آنها را ارتقا بخشیده و با تقویت اعتماد بنفس آنها در پیشرفت تحصیلی‌شان نیز مؤثر است. گرچه به دلایل مختلف از جمله گرما، تعریق و دشواری تنفس، علاقه‌مند ساختن کودکان به ورزش کار پرچالشی است، ولی راه‌هایی وجود دارند که می‌توان با بهره‌گیری از آنها کودکان را به سمت ورزش سوق داد. در آغاز اگر با امتناع کودک از ورزش کردن مواجه شدید، باید علل بی‌علاقگی کودک را شناسایی کنید تا یافتن راهکار مربوطه راحت‌تر صورت بپذیرد. اگر خود موفق به این کار نشدید، از وجود یک متخصص در این زمینه بهره بجویید. یکی از راه‌های تشویق کودکان به ورزش، مشارکت و همراهی یک یا هر دو والد با آنها است. پدر و یا مادر می‌توانند به عنوان بهترین الگوهای رفتاری، در عرصه ورزش نیز پیشقدم باشند. در واقع، نقش یک همبازی را برای او ایفا کنید، نه یک مربی ورزشی. معمولا کودکان با حرکات کوتاه‌تری ورزش کرده و از بدنشان در جهت‌های مختلفی استفاده مي‌کنند. برای مثال به جای فرستادن آنها به بیرون از منزل برای ورزش، یک بازی خانوادگی پویا در حیاط منزل ترتیب دهید. در این راستا علاوه بر وارد کردن کودکانتان به فعالیت، شما هم فعال شده و همه با یکدیگر در یک تعامل قرار می‌گیرید. کودکان باید روزانه 1 ساعت ورزش کنند؛ ولی نیازی نیست این مسئله را مستقیما با آنها در میان بگذارید. در ابتدا زمان کمی برای ورزش در نظر بگیرد، زیرا در صورت زیاد به نظر رسیدن زمان 30 دقیقه برای ورزش، آنها ديگر به ورزش ادامه نمی‌دهند. در گام نخست برای تشویق کودکان به ورزش آنها را به انجام 5 دقیقه ورزش در روز متعهد کنید. هدف این است که آنها برای خود هدفی هرچند کوچک مشخص کرده و برای رسيدن به آن کوشش کنند، زیرا در این صورت، حس بهتری نسبت به خودشان خواهند داشت، احساس موفقیت خواهند کرد و در نتيجه انگيزه‌شان برای انجام ورزش بیشتر خواهد شد.

 بیشتربخوانید:

چه زمانی نگران وزن کودک خود باشیم؟

 

 

در صورت دشوار پنداشتن فعالیت‌های بدنی ورزشی توسط فرزندتان، توصیه‌های زیر را به کار ببندید:

وی را با ورزش‌هایی مثل شنا، دومیدانی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که در صورت آموزش و انجام درست و تحت نظارت خانواده جزء کم‌خطرترین ورزش‌ها برای کودکان به شمار می‌روند، آشنا کرده و برای تشویق بیشتر کودکان، آنها را به صورت خانوادگی انجام دهید. در این بین، پیاده‌روی به دلیل آسان، مفرح و ارزان بودن (عدم نیاز به تجهیزات و امکانات خاص) می‌تواند گزینه خوبی برای شروع ورزش‌های سنگین‌تر محسوب شود، البته در صورت عدم علاقه کودک به این ورزش‌ها، او را وادار به انجام آنها نکنید و برای انتخاب ورزش مورد علاقه‌اش به او اختیار دهید.

 برای به فعالیت واداشتن یا فعال نگه‌داشتن کودک (به خصوص کودکان چاق) آنها را با فعالیت‌های درون منزل از قبیل کار در باغچه، شستن ماشین یا تمیز کردن خانه درگیر کنید.

 از مقایسه و یا ایجاد رقابت بین وی با کودکانی که آنها را نمی‌شناسد، پرهیز کنید.

 قابلیت‌ها و توانایی‌های وی در هنگام ورزش را بستایید تا او را به اینکار علاقه‌مند سازید.

 جهت ایجاد انگیزه در کودکتان، کفش و لباس مخصوص ورزش برای او تهیه کنید و در زمان خروج از منزل با هدف ورزش از او بخواهید تا آنها را مورد استفاده قرار دهد.

 در زمان پیاده‌روی، با کودکتان درباره مسائل مختلف از جمله موضوعات دلخواه فرزندتان و ایده‌ها و برنامه‌هایش برای آینده صحبت کنید تا از یک‌سو، طولانی بودن احتمالی مسیر کمتر به‌نظر او بیاید و از سوی دیگر، از گذاشتن وقت برای گفتگو با فرزندتان و نزدیکی بیشتر با او بهترین بهره را ببرید.

 بیشتربخوانید:

کوچولوهای چاق را به ورزش تشویق کنیم

 

 

حــــرف آخــر

گرچه بازی و تحرک از علائق ذاتی کودکان و برای رشد و نمو نسوج بدنشان لازم می‌باشد، ولی ورزش نیز جایگاه خود را دارد و باید زمانی هم به آن اختصاص داده شود. حتی یک پیاده‌روی ساده هم می‌تواند مزایای بسیاری چون سوزاندن درصد بالاتری از چربی بدن، افزایش سلامتی و سرحال بودن، ازدیاد سطوح انرژی و کاهش بیماری‌ها را در پی داشته باشد. قبل از شروع هر ورزش جدید باید تأیید پزشک دریافت و تمامی آنها تحت نظارت یک مربی صاحب صلاحیت انجام شود، اما هر قهرمان با سابقه‌ای لزوما یک مربی خوب برای فرزند شما که در گام‌های نخستین ورزش است و باید اصول ابتدایی ورزش را بیاموزد، نخواهد بود. برای یافتن یک مرکز مناسب آموزش ورزش به اندازه کافی تحقیق کنید. اگرچه نام و سابقه یک مربی مهم است، تا جایی که برایتان مقدور است و به خصوص اگر فرزندتان خردسال است در محل ورزش کنار او باشید. به خاطر داشته باشید هرچه عادات مناسبی چون ورزش و تغذیه مناسب و سرشار از مواد طبیعی زودتر در کودکان شکل بگیرند، از ماندگاری بالاتری در طول عمرشان برخوردار خواهند بود.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، اضافه وزن، چاقی کودکان تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز