Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:18

29
خرداد
30-32 ماهگی كودك (1)

30-32 ماهگی كودك (1)

در این ماه‌ها، شما نخستین معلم كودك‌تان هستید و زمانی كه با او سپری می‌كنید، بسیار ارزشمند است. حتی زمانی كه بسیار پر مشغله هستید، باز هم لحظاتی را به او اختصاص دهید تا توجه بی‌دریغ خود را نصیب او كنید.

در این ماه‌ها، شما نخستین معلم كودك‌تان هستید و زمانی كه با او سپری می‌كنید، بسیار ارزشمند است. حتی زمانی كه بسیار پر مشغله هستید، باز هم لحظاتی را به او اختصاص دهید تا توجه بی‌دریغ خود را نصیب او كنید.

خواندن یكی از مهم‌ترین روش‌هایی است كه می‌توانید او را با داستان‌ها و قصه‌های مورد علاقه‌اش آشنا كرده و برای لحظاتی هر دو در كنار هم باشید و فقط به او توجه كنید.

رشد فیزیكی

تمرینات متفاوت توانایی‌های كودك شما را پرورش می‌دهد و به همین دلیل باید فرصت‌های زیادی برای این رشد فراهم سازید.

مهارت‌های دستی

جالب است بدانید كه كودكان چینی در این سن استفاده از چوب برای غذا خوردن را به طور كامل یاد می‌گیرند و خودشان به طور مستقل غذا می‌خورند؛ به طوری كه اگر كودكی دو ساله نتواند از چوب برای غذات خوردن استفاده كند، به نظر بقیه عجیب است.

كودك شما در این سن چه كارهایی را می‌تواند به طور مستقل انجام دهد؟ آیا می‌توانید با استفاده از دست‌هایش، صفحات یك كتاب را با دقت ورق بزند یا اینكه مدادش را در دست بگیرد؟

شما می‌توانید در به دست آوردن مهارت‌های دستی و رشد و پیشرفت به او كمك كنید تا كارهایش را خودش انجام دهد. در انتخاب لباس‌هایش به او كمك كنید و تا جائی كه ممكن است، اجازه دهید خودش لباس‌هایش را به تن كند.

این كارها باعث می‌شوند تا هم استقلال بیشتری به دست آورد و هم حس احترام به نفس در او تقویت شود.

رشد اعتماد به نفس و اطمینان

یكی از روش‌های پی بردن به افزایش مهارت‌های فیزیكی در كودك این است كه ببنید چقدر می‌تواند قطعات بازی خانه‌سازی را به خوبی روی هم سوار كند. حالا او در سه سالگی است و قادر است 6 قطعه از اسباب‌بازی‌هایش را به خوبی روی هم بگذارد.

كودك خود را تشویق كنید تا اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورد و با اسباب‌بازی‌هایش چیزهای بیشتر و پیچیده‌تری درست كند.

به رشد و پیشرفت او توجه كنید و رضایت خود را به او نشان دهید تا او نیز بیشتر لذت ببرد و تلاش كند در سایر فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها نیز به مهارت بیشتری دست یابد.

مهارت‌های اجتماعی و عاطفی

حالا كودك شما آنقدر رشد كرده است كه معنی مالكیت را بفهمد، ولی باز هم باید به خاطرش بیاورید كه گاهی اوقات بهتر است چیزهایش را با دیگران قسمت كند.

دیدگاه كودك شما

درك و فهم معنای «مال من» در این سن و سال با احساس مالكیت در كودك به وجود می‌آید، اما تمام این مفاهیم به چگونگی شناخت او از دنیای پیرامونش بستگی دارد.

چیزی كه نیاز است، نقش راهنما و هدایتگر شماست كه به كودك كمك می‌كند تمركزش را بیشتر و دیدگاهش را به دنیای پیرامونش گسترده‌تر كند.

جنبه‌های یادگیری

اغلب رفتارهای اجتماعی از طریق مثال زدن آموخته می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید قسمت كردن چیزی را با دیگران به كودك خود یاد بدهید، باید از طریق و مثال و نشان دادن این عمل به كودك‌تان اینكار را انجام دهید.

در عین حال به او یاد می‌دهید باید به وسایل دیگران بدون اجازه دست نزند و با مفهوم مالكیت آشنا باشد، معنی و مفهوم قسمت كردن و بخشیدن را نیز به او می‌آموزید و كودك شما هم با احترام گذاشتن به متعلقات دیگران و هم بخشیدن و قسمت كردن چیزی با آنها آشنا می‌شود.

مهارت‌های زبانی و هوشی

حالا دیگر دایره لغات كودك‌تان به 200-300 كلمه رسیده است. او می‌تواند از كلمات ربط دهنده استفاده كند و آنها را بین عبارات بگذارد؛ مثل «و» و در حین توصیف كردن چیزی از جزئیات بیشتری حرف می‌زند.

كودكان دو زبانه دایره لغات محدودتری دارند و گاهی اوقات كلمات یك زبان را با كلمات زبان دیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما به زودی این مشكل برطرف می‌شود و دیگر به ندرت برای كودك پیش می‌آید.

سوال پرسیدن

چرا؟ فرایند سوال پرسیدن برای كودك شما بسیار ارزشمند است، زیرا به او كمك می‌كند تا بیشتر بداند و بیشتر بفهمد و این فرایند تا چند ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. به سادگی به سوالات او پاسخ بدهید و بگذارید افكارش رشد كند.

خودتان نیز از او سوال بپرسید، ولی هیچگاه با پاسخ‌های پیچیده و توضیحات گیج‌كننده او را سردرگم نكنید. پاسخ دادن به سوالات بیشمار یك كودك دو ساله واقعا یك هنر است و اغلب والدین از انبوه سوالات فرزند‌شان بالاخره به ستوه می‌آیند و برای یك‌بار هم كه شده می‌گویند «به خاطر اینكه من اینجوری می‌خوام» ولی كودكان احتمالا باز هم سوال می‌كنند؛ «چرا» یا «برای چی».

برخی از والدین نیز گاهی اوقات ترجیح می‌دهند سوالات فرزند خود را با سوال از خود او با لحنی دوستانه و با محبت پاسخ دهند مثلا می‌گویند «خودت چه فكری می‌كنی؟»...

 

 

برای خواندن بخش دوم -30-32 ماهگی كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، هوش کودک، مهارت کودک، تکامل کودک، اعتماد به نفس کودک، مهارت عاطفی کودک، مهارت اجتماعی کودک، كودك دو ساله، یادگیری کودک تعداد بازديد: 1204 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز