Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:11

29
خرداد
30-32 ماهگی كودك (2)

30-32 ماهگی كودك (2)

كودكان در این سن و سال ممكن است هنوز هم نتوانند به طور شفاف و واضح حرف بزنند. این مسئله می‌تواند به رشد عضلات صورت مربوط باشد. با جویدن بیشتر غذا این عضلات كم‌كم تقویت می‌شوند و در تكلم كودك نیز اثر می‌گذارند.

بهبود و رشد مكالمات

حضور در یك زمین بازی گروهی یا در كلاس‌های بازی فرصت بسیار خوبی برای كودك است تا از ارتباط با دیگران لذت ببرد و مهارت‌های ارتباطی‌اش را بهبود بخشد.

ممكن است كودك شما هر روز چند بار با عروسك خرسی‌اش در خانه مكالمه‌های مونولوگ داشته باشد.

حرف‌هایی كه با عروسك‌ها و اسباب‌بازی‌هایش می‌زند به او كمك می‌كنند تا افكارش را سازماندهی كند و یا اینكه در آینده راحت‌تر در مكالمات با دیگران و دوستانش شركت كند.

حرف زدن با شفافیت

كودكان در این سن و سال ممكن است هنوز هم نتوانند به طور شفاف و واضح حرف بزنند. این مسئله می‌تواند به رشد عضلات صورت مربوط باشد. با جویدن بیشتر غذا این عضلات كم‌كم تقویت می‌شوند و در تكلم كودك نیز اثر می‌گذارند.

اگر حرف زدن كودك‌تان در سه سالگی بسیار ناواضح و نامشخص است، به یك متخصص مراجعه كنید.

جعبه اسباب‌بازی

عروسك‌ها: می‌توانید برای او اسباب‌بازی با لباس‌های مناسب بخرید تا او را با فرایند لباس پوشیده آشنا كنید. از بازی‌های «نقش بازی كردن» استفاده كنید و تخیلات او را پرورش دهید.

دومینوهای تصویری

از دومینوهای بزرگ كه مخصوص كودكان خردسال ساخته می‌شوند، برای كودك‌تان استفاده كنید تا با فرایند گذاشتن و برداشتن آشنا شود و چیدن با دقت را یاد بگیرد.

پازل

می‌توانید از پازل‌های 5-6 تكه‌ای استفاده كنید. تصاویر پازل باید واضح باشد و هیچ پیچیدگی نداشته باشد تا كودك بتواند با توجه و تمركز و بدون كمك شما آن را بچیند.

برخی فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌ها

كم‌كم وقت آن است كه كودك خود را با ریتم‌ها آشنا كنید. كلمات را برایش بخش كرده و از طریق بازی كردن او را با بخش‌بخش كردن كلمات آشنا كنید؛ مثلا «سامانتا» سا-مان-تا. چند لیوان را بردارید و در اندازه‌های مختلف در آنها آب بریزید و با كودك به لیوان‌ها ضربه بزنید تا با صداهای متفاوت آشنا شود.

یكی از فعالیت‌های عادی و روزمره كودك شما در سه سالگی لباس در آوردن و لباس پوشیدن است. او از اینكه بتواند خودش این‌كار را انجام دهد، ذوق زده می‌شود.

شما می‌توانید از همین مرحله سنی او را با بستن دكمه، كشیدن زیپ و گره زدن آشنا كنید؛ چرا كه این فعالیت‌ها با حركات ظریف و دقیق انگشتان صورت می‌گیرد و مهارت‌های تعادلی و تمركزی او را افزایش می‌دهد.

انجام كارهای كوچك به طور مستقل به او اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. وقتی كه در حال چیدن پازل است، نیاز به مهارت دیدن دارد تا هر بخشی را در جای مناسبش بگذارد. او از طریق این بازی یاد می‌گیرد كه همه چیز را با دقت بیشتری نگاه كند تا بتواند اشكال را بهتر تشخیص دهد.

بازی پازل باعث افزایش تمركز، توجه و تفكر منطقی در كودك نیز می‌شود. این بازی برای رشد بسیاری از مهارت‌های كودك مناسب است؛ ولی نباید فقط به این بازی بسنده كنید و انتظار داشته باشید كودك‌تان اغلب اوقات در حال پازل چیدن باشد.

برخی از كودكان علاقه‌ای به پازل ندارند. راه‌های متفاوت دیگری نیز برای رشد و پرورش این مهارت‌ها در كودكان وجود دارد.

آگاهی و شناخت بیشتر خود

حالا دیگر كودك‌تان می‌داند كه یك دختر یا یك پسر است و می‌تواند جنسیت دختر را از پسر تشخیص دهد. البته علت اینكه چرا دختر است یا پسر را نمی‌داند ولی می‌توان جنس دختر را از جنس پسر جدا كند.

او سعی می‌كند خودش را با جملاتی ساده توصیف كند؛ مثلا می‌گوید «من گرسنه‌ام» البته آگاهی او از خودش از چند ماه پیش شروع شده است، ولی حالا می‌تواند با جملات واضح‌تر و شفاف‌تری خود را توصیف كند؛ چیزی كه قبلا توانایی‌اش را نداشت و علت آن رشد مهارت‌های زبانی است و اینكه حالا سریع‌تر می‌تواند در افكارش جست‌وجو كند.

 

 

برای خواندن بخش اول -30-32 ماهگی كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، مراقبت از کودک، بازی کودک، حرف زدن کودک، مهارت کودک، تکامل کودک، کودک دو ساله تعداد بازديد: 799 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز