Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:52

22
بهمن
اهمیت دندان‌های شیری

اهمیت دندان‌های شیری

برای داشتن دندان‌های دائمی سالم لازم است که دندان‌های شیری سالمی داشته باشیم، چون دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و وجود عفونت یا پوسیدگی در دندان‌های شیری می‌تواند

د‌کتر پریسا مهراشتیاق - د‌ند‌انپزشک کود‌ک و نوجوان

 

تحریریه زندگی آنلاین : برای داشتن دندان‌های دائمی سالم لازم است که دندان‌های شیری سالمی داشته باشیم، چون دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و وجود عفونت یا پوسیدگی در دندان‌های شیری می‌تواند سلامت دندان‌های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد. کودک برای اینکه بتواند درست غذا بجود و خوب رشد کند، نیازمند داشتن دندان‌های سالمی در محیط دهان است. وجود ظاهری آراسته و زیبا در اعتماد به نفس کودک بسیار مهم است. کودکی که دندان‌های پوسیده و نازیبا دارد و دهانش بو می‌دهد، از طرف همسالان و جامعه مورد سوال قرار می‌گیرد و ناخودآگاه در روح و روان او تاثیر بدی به جای می‌گذارد. چه بسیارند کودکانی که به خاطر شرایط بد دندان‌ها کمتر صحبت کرده و کمتر می‌خندند تا مورد تمسخر همسالان قرار نگیرند، بنابراین مهم است که مراقبت‌های بهداشتی را در مورد دندان‌های شیری خوب بدانیم و رعایت کنیم. در این مقاله تا حدی به توضیح این مسائل می‌پردازیم.

 بیشتر بخوانید:

دندان شیری هم نیاز به درمان دارد

مراحل تکاملی دندان ها

علت بروز اورژانس های دندانپزشکی در سن کم

 

 

مراحل رشد دندان‌های شیری

معمولا از سن 6 ماهگی منتظر رویش اولین دندان‌های شیری از ناحیه قدام (جلوی) فک پایین هستیم. رویش این دندان‌ها به تدریج تا حدود 3 سالگی کامل می‌شود. تعداد دندان‌های شیری کامل 20 عدد است، البته مقداری تاخیر یا تسریع در رویش طبیعی است و والدین نباید نگران این موضوع باشند، اما اگر این بازه زمانی با سن مورد انتظار ما خیلی متفاوت باشد، بهتر است توسط آزمایش خون و انجام رادیوگرافی علت این موضوع را بررسی و رسیدگی کنیم.

 

 مراقبت‌های بهداشتی

پس از هر بار شیر خوردن لثه‌ها و دندان‌های نوزاد باید تمیز شوند. اگر نوزادمان هنوز دندان در نیاورده است، لثه‌ها را با گاز استریل مرطوب تمیز می‌کنیم. این کار از رشد قارچ‌ها در محیط دهان نیز جلوگیری می‌کند. عادت نوشیدن آب پس از خوردن شیر عادت پسندیده‌ای است که خوب است از سنین کوچک در کودک‌مان انجام شود. پس از رویش اولین دندان‌های شیری، مسواک زدن با مسواکی مناسب و استاندارد سن کودک لازم و ضروری است. استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید تا وقتی که مطمئن شویم کودک‌مان قادر است تمام آب دهان خود را تف کند و چیزی را قورت ندهد، ممنوع است، چون قورت دادن خمیر دندان‌های حاوی فلوراید هر قدر کم به صورت روزانه بسیار مضر و حاوی عوارض است، بنابراین تا این سن، روزی 2 بار و هر بار با آب خالی دندان‌های کودک را تمیز می‌کنیم و وقتی دندان‌ها با هم در تماس قرار گرفتند، هر روز از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها استفاده می‌کنیم.

  بیشتر بخوانید:

پرسش و پاسخ دندانپزشکی در کودکان

اهمیت ارتودنسی پیشگیری در کودکان

روکش دندان شیری چیست؟

نوزاد دندان‌دار!

 

 

 

 

 ویزیت دندانپزشکی

اولین ویزیت و مشاوره دندانپزشکی با رویش اولین دندان شیری در دهان انجام می‌شود و این زمان بهتر است تا یک سالگی کودک باشد. دندانپزشک وضعیت دندانی و فکی کودک را بررسی می‌کند و مشاوره‌های لازم در موارد تغذیه‌ای و بهداشتی کودک را به شما گوشزد می‌کند. معاینه‌های مکرر هر 3 ماه یک بار جهت تشخیص زودرس مشکلات احتمالی مهم و ضروری است و جلوی بروز اورژانس (عفونت و درد) را در بیشتر موارد می‌گیرد.

 

 شیر شبانه

شیر مادر، شیر خشک، شیر گاو و ... همه پوسیدگی‌زا هستند و اگر کودک عادت به استفاده از شیر شبانه داشته باشد، شب تا صبح شیر دور تا دور دندان‌ها را فرا می‌گیرد و چون در این زمان ترشح بزاق کم است، باعث ایجاد پوسیدگی‌های وسیع و گسترده در تمام سطوح دندانی در سنین کم می‌شود. چه بسیارند کودکان بسیار کوچکی که به خاطر عدم آگاهی کافی والدین گرفتار درد و عفونت می‌شوند و به ناچار درمان آن‌ها تحت بیهوشی انجام می‌شود.

 

 سیر پیشرفت پوسیدگی‌های دندانی

مشکلات دندانی ابتدا از حفره‌های کوچک محدود به مینای دندان شروع شده، به تدریج پیشرفت می‌کند، عاج دندان را درگیر کرده و در صورت عدم رسیدگی به موقع عصب دندان را درگیر کرده و درد و عفونت ایجاد می‌کند، بنابراین اگر این مشکلات، در مراحل اولیه درمان شوند، هم درمان ساده‌تر و هم احتمال موفقیت درمان بیشتر است.

 

 درمان‌های پیشگیرانه

مقوله پیشگیری در دندانپزشکی کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. روش‌های موثر و خاصی برای افزایش استحکام مینای دندان و پیشگیری از بروز پوسیدگی‌های دندانی و مشکلات فکی وجود دارد که با مراجعه به موقع به دندانپزشک می‌توان از این روش‌ها به طور موثر در جهت ارتقای سلامت دهان و دندان کودک استفاده کرد.

 بیشتر بخوانید:

بهترین زمان اولین مراجعه دندانپزشکی

 

 

برچسب ها: دندان، پوسیدگی دندان، دندان پزشکی تعداد بازديد: 214 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز