Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:15

10
آذر
دندان شیری هم نیاز به درمان دارد

دندان شیری هم نیاز به درمان دارد

مهم است بدانیم هر دندانی در سن مخصوص خود می‌افتد. از سن ۶ سالگی اولین دندان قدامی فک پایین شروع به لق شدن کرده و می‌افتد و به زودی دندان‌های دایمی جانشین رویش می‌یابند.

دکتر پریسا مهراشتیاق؛ دندانپزشک کودک و نوجوان

 

یک ایده و نظریه غلط قدیمی بین مردم وجود دارد که چون دندان شیری در نهایت می‌افتد پس نیازی به درمان آن نیست.

مهم است بدانیم هر دندانی در سن مخصوص خود می‌افتد.

از سن ۶ سالگی اولین دندان قدامی فک پایین شروع به لق شدن کرده و می‌افتد و به زودی دندان‌های دایمی جانشین رویش می‌یابند.

سن خاص و دقیقی برای افتادن هر دندان وجود ندارد و یک بازه زمانی حدودا دو ساله برای افتادن هر دندان پیش‌بینی شده و نرمال است. 

دندان‌های شیری معمولا طبق الگوی خاصی می‌افتند. این سن از ۶ سالگی شروع شده و تا ۱۳ سالگی ادامه دارد.

دندان‌های آسیای کودک در سنین ۱۱ و ۱۳ سالگی لق شده و می‌افتند و دندان‌های دایمی جایگزین رویش می‌یابند. 

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه لزومی دارد اقدام به درمان دندان‌های شیری کنیم.

دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دایمی هستند و وجود آنها برای رویش صحیح و به جای دندان‌های دایمی لازم است.

اگر در اثر پوسیدگی‌های زیاد و عفونت دندانی مجبور به کشیدن زود هنگام دندان شیری شویم، دندان‌های دایمی راهنمای رویش خود را از دست می‌دهند و به احتمال زیاد دندان‌های کنار محل کشیده شده به سمت محل بی‌دندانی حرکت کرده و فضای رویشی دندان دایمی تنگ می‌شود، در این حالت یا دندان دایمی رویش نابجا خواهد داشت و مشکل ارتودنسی پیش خواهد آمد و یا حتی امکان نهفته ماندن دندان دایمی جایگزین وجود دارد که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی از فضا نگهدارها استفاده می‌کنیم.

در صورتی که در موقع مناسب اقدام به درمان دندان‌های شیری نکنیم احتمال بروز عفونت و آبسه‌های دندانی وجود دارد و می‌دانیم که برخی از عفونت‌های دندانی می‌توانند خطرناک و تهدید کننده باشند و رسیدگی به موقع دندان‌ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

وجود دندان‌های شیری سالم در اعتماد به نفس کودک و داشتن حس زیبایی در کودک نقش زیادی دارد.

کودکی که دارای دندان‌های پوسیده و زشت و بد فرم با بوی دهانی نامطلوب است از طرف اطرافیان و دوستان هم سن و سال خود طرد شده و دارای روحیه‌ای منزوی و افسرده می‌گردد.

بیماران زیادی داشته‌ام که به دلیل روحیه بد ناشی از مشکلات دندانی از حرف زدن و خندیدن اجتناب می‌کرده‌اند.

 

به درستی هم زیبایی و لبخند کودک در برقراری روابط اجتماعی خوب بسیار موثر است و بنابر اظهارات مادر پس از رسیدگی و درمان دندان‌ها کودک از نظر روحی و روابطی بسیار پیشرفت کرده است.

کودکی که دندان‌های ناسالم و دردناک دارد، نمی‌تواند لقمه‌های غذایی را بجود و غذا را درسته قورت می‌دهد که متعاقب این رفتار دچار مشکلات گوارشی می‌شود.

چنین کودکی با هر بار جویدن غذا احساس درد می‌کند و به تدریج سعی می‌کند کمتر غذا بخورد و از نظر رشد جسمانی نیز دچار کمبود و اختلال می‌گردد.

موارد بسیاری داشته‌ایم که پس از رسیدگی به وضعیت دندان‌ها مشکلات گوارشی برطرف شده و میل به غذا خوردن در کودک بیشتر شده و وزن‌گیری و رشد او هم نرمال می‌شود.

این موارد همه دلایلی بود که نشان می‌داد رسیدگی به موقع و درمان و اقدامات پیشگیرانه در دندان‌های شیری لازم و مهم است و در غیر این صورت مشکلات زیادی برای کودک به وجود خواهد آمد.

 

برچسب ها: دندان شیری، دندان کودک، دندانپزشکی کودکان، مراقبت از دندان شیری، پوسیدگی دندان شیری، درمان دندان شیری، عفونت دندان تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز